Сьогодні, 15 травня, в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка на урочистій церемонії закриття ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика його переможці отримають найпрестижніші нагороди, а Рівненщина передасть естафету проведення конкурсу Житомирщині.

«Народ шанує  українське слово»

Голова журі конкурсу імені Петра Яцика,
директор Інституту української мови
Павло ГРИЦЕНКО

 Павле Юхимовичу, список 52 лауреатів загальнонаціонального етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика інформує про них тільки на дещицю: що найбільше їх у столиці (п’ятеро), в Одесі (четверо), на Київщині та у Львові (по троє); «обличчя» конкурсу цього року — дівчаче (хлопців менше у два з половиною раза), а за ім’ям у ньому лідирують Анастасії — їх аж сім, та Владислави — чотири…

— А перед журі на всіх етапах цього мовного змагання його учасники взагалі поставали інкогніто: задля найбільшої об’єктивності з року в рік організовує цю конфіденційність Ліга меценатів, за участі інститутів удосконалення кваліфікації працівників освіти при облдержадміністраціях. Жоден учитель, методист на місцях не знав змісту завдань. Представників університетів, Спілки письменників, «Просвіти» в обласних центрах організатори конкурсу визначають щороку інших: обрані дізнаються про це напередодні його проведення на місцях, а ми долучаємо до них ще й столичних посланців. За присутності цих представників розкривали пакети із завданнями перед конкурсантами, які тут же починали їх виконувати. Кожну зашифровану роботу (до національного етапу конкурсу їх дійшло 1057) у Києві перевіряли кілька осіб, «перехресно». Ніяких імен, адрес, а код шифру не був доступний нікому, навіть заступникам голови журі.

 Чим своєрідний цьогорічний конкурс імені Петра Яцика?

— По-перше, його проведення, особливо ж підбиття підсумків, було ще й семінаром висококваліфікованих філологів-україністів з усіх областей країни, які працювали в журі. Спираючись на власний досвід, вони закликали популяризувати творчість Тараса Шевченка в усій українськомовній дидактиці: починати кожен урок із його невеличкого вірша, з рядка; аналізувати, коментувати його поезію, глибше входити у його світ, осмислюючи за ним і місію рідної мови, і непросте українське сьогодення. Адже 2013-й передує 200-річчю Великого Кобзаря.

По-друге, конкурс готувався за дуже несприятливих для державної мови законотворчих подій. Але, всупереч усім цим її випробуванням, в народі незнищенна традиція пієтетного ставлення до українського слова, його плекання.

ДОСЬЄ «УК»

Павло ГРИЦЕНКО. Народився 1950 року на Одещині. Закінчив Одеський університет. Доктор філологічних наук. Від 2008 року — директор Інституту української мови НАН України.

Цього року «обличчя» конкурсу — дівчаче (хлопців менше у два з половиною раза). Фото з сайту plus.google.com

Вони стали найкращими мовознавцями року

Перших–третіх премій мовного конкурсу
імені Петра Яцика удостоєні:

третьокласники Андрій Марцун із тернопільської спеціалізованої школи І—ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов; Анастасія Маркітан з одеської загальноосвітньої школи І—ІІІ ступенів №1; Владислава Маціяко з ліцею №100 м. Дніпропетровська;

учні 4-го класу Марина Регушенко (херсонська загальноосвітня школа I—III ступенів №4); Дмитро Пантелеймонов (загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів № 6 імені В.С. ¢ренджі-Донського, Ужгород); Катерина Іліка (чернівецька спеціалізована школа І ст. №7);

п’ятикласники Владлена Бортніченко (уманська міська гімназія Черкаської області); Анна Брусова (Баштанська ЗОШ І—ІІІ ступенів №1 Миколаївської області); Валерія Некипелова (миколаївський муніципальний колегіум Миколаївської області);

учні 6-го класу Анастасія Голумбйовська (загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів №33 м. Сімферополя); Катерина Оніщук (миколаївська СЗОШ І — ІІІ ступенів №22 із викладанням англійської мови з 1 класу, Миколаївська область); Ілля Валецький (одеська спеціалізована загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів №40);

семикласники Анна Сорочан (навчально-виховний комплекс «Бобринецька гімназія—загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів №1» Кіровоградської області); Анастасія Войт (клішковецька гімназія Хотинського району Чернівецької області); Діана Жельніо (миронівський навчально-виховний комплекс Київської області);

учні 8-го класу Олександр Чабан (снігурівська районна гімназія Миколаївської області); Марія Андрєєва (херсонська гімназія №6); Ірина Бабинчук (подвір’ївська ЗОШ Кельменецького району Чернівецької області);

дев’ятикласники Аліна Заболотна (білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Перша Білоцерківська гімназія — школа І ступеня» Київської області); Лалє Белялова (загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів №33 м. Сімферополя); Ірина Масловська (ЗОШ №5 І–ІІІ ступенів м. Житомира);

учні 10-го класу Оксана Когут (тернопільська Українська гімназія імені І.Франка); Любов Янковська (гімназія № 8 з російською й українською мовами навчання м.Севастополя); Марія Косенко (навчально-виховний комплекс: середня загальноосвітня школа І—ІІІ ст. — ліцей м.Гайсина Вінницької області);

одинадцятикласники Ольга Клоц (херсонський академічний ліцей імені О.В.Мішукова при ХДУ ); Богдана Вовченко (балаклеївська спеціалізована школа І—ІІІ ступенів №1 імені Є. Гуглі Смілянського району Черкаської області); Анастасія Саржевська (донецький обласний ліцей-інтернат з поглибленим вивченням предметів гуманітарного, суспільного та природничо-математичного циклу при Донецькому національному університеті).

Учні професійно-технічних навчальних закладів: Ірина Пасевич (ковельський професійний ліцей Волинської області); Анастасія Терещенко (ДПТНЗ «Сумський професійний хіміко-технологічний ліцей»); Анна Густей (ДПТНЗ «Житомирський професійний технологічний ліцей»).

Студенти вищих навчальних закладів І—ІІ рівнів акредитації: Катерина Дячок (Сарненський педагогічний коледж Рівненського державного гуманітарного університету); Юлія Сорока (коледж комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради); Дмитро Груленко (ржищівський гуманітарний коледж Київської області); Алла Сефанко (дубенський коледж культури і мистецтв РДГУ Рівненської області); Катерина Савіцька (вінницький медичний коледж ім. акад. Д.К.Заболотного); Марія Таранущенко (коледж Кременчуцького національного університету ім. М.Остроградського Полтавської області).

Студенти вищих навчальних закладів ІІІ—ІV рівнів акредитації: Анастасія Поліщук (Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, м.Київ); Степанія Голота (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка Львівської області); Ольга Трюхан (Бердянський державний педагогічний університет Запорізької області); Тетяна Стадник (Національний університет «Львівська політехніка»); Тетяна Чолавин (Львівська державна фінансова академія); Анастасія Удод (Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького).

Ліцеїсти Владислав Підкіч, Віталій Дерев’янченко, Артем Деркач (Київський військовий ліцей імені Івана Богуна);

Владислав Ткачов, майор, слухач Національного університету оборони України (Київ); Владислав Снаговський, курсант Харківського університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба;

Олександр Кухарук, студент кафедри військової підготовки Національного університету «Одеська юридична академія»; Юрій Пацкан, курсант Академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного (Львів); Вадим Вінницький, курсант Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут»;

Олег Гнатишин, курсант Військової академії (м.Одеса); Владислав Бугрінов, курсант Академії Військово-Морських Сил імені П.С.Нахімова (Севастополь).