Голова Державного космічного
агентства України
Юрій АЛЕКСЄЄВ

12 квітня — Всесвітній день авіації та космонавтики, День працівників ракетно-космічної галузі України. Напередодні свята редакція «УК» поцікавилася, як реалізують спільний українсько-бразильський проект «Циклон-4». Перше ексклюзивне інтерв’ю — з головою Державного космічного агентства України Юрієм АЛЕКСЄЄВИМ.

— Передусім, Юрію Сергійовичу, звернімося до передісторії проекту, який є пріоритетним у роботі вітчизняної космічної галузі…

— Проект «Циклон-4» здійснюють згідно з «Договором між Україною та Федеративною Республікою Бразилія про довгострокове співробітництво щодо використання ракети-носія «Циклон-4» на пусковому центрі Алкантара» від 21 жовтня 2003 року. Договір ратифікований законом України від 4 лютого 2004 року і законодавчим декретом Національного конгресу Бразилії від 17 вересня 2004 року. Згідно з ним, наша країна забезпечує розробку ракети-носія «Циклон-4» та підготовку виробничої бази для її виготовлення. Бразилія працює над забезпеченням загальної інфраструктури пускового центру Алкантара. На паритетній основі партнери створюють наземний комплекс для організації пусків ракети-носія «Циклон-4». З цією метою в серпні 2007 року була створена бінаціональна компанія «Алкантара Циклон Спейс».

Космічні кораблі виводитиме на орбіту ракета-носій «Циклон-4». Комп’ютерна графіка надана прес-службою ДКАУ

— В якому стані перебуває розроблення ракети-носія?

— Триступеневу ракету-носій «Циклон-4» створюють підприємства України на базі технічних рішень, реалізованих щодо її попередників: високонадійних ракет-носіїв «Циклон-2» і «Циклон-3». Водночас вона має нову якість: збільшено запас компонентів пального третього ступеня, що дасть змогу підвищити енергетичні можливості ракети і здійснювати групове виведення космічних апаратів. Застосовано високоточну систему управління, розроблену нашими фахівцями. Завдяки цьому є можливість підвищити точність виведення космічних апаратів. Розроблено головний обтічник зі збільшеною зоною та комфортнішими умовами для розташування під ним корисного навантаження. Нова система заправлення ракети забезпечує автоматизовану заправку компонентів пального з нижньої частини ракети, що підвищує безпеку й високий рівень захисту довкілля. Ракета-носій стає потужнішою і привабливою для потенційних замовників пусків.

Нині повністю розроблено  конструкторську документацію на ракету-носій, триває виготовлення й наземне експериментальне відпрацювання збірок першого, другого, третього ступенів і головного обтічника. Практично завершено автономне відпрацювання агрегатів автоматики, проведено 14 вогневих стендових випробувань маршового двигуна третього ступеня, перевірено низку приладів системи вимірювання і системи управління. Безплатформена інерціальна навігаційна система, яка є основою системи управління ракети-носія, пройшла повний цикл наземних випробувань, а також льотні випробування на ракеті-носії «Дніпро». Триває виготовлення дослідного зразка ракети-носія для льотних випробувань і електрозаправного макета ракети-носія для проведення відпрацювання обладнання наземного комплексу.

— Обладнання вже постачають на космодром?

— Так. На Алкантарі завершено зведення об’єктів промислової зони та будівельного містечка, виростають споруди наземного комплексу. Наші підприємства продовжують розроблення конструкторської документації та відпрацювання дослідних конструкцій технологічного обладнання наземного комплексу. Розпочато виготовлення штатного технологічного обладнання. В липні торік на Алкантару відправили першу партію обладнання: ємкості системи заправлення і системи нейтралізації парів ракетного пального та промстоків, ресіверсну систему стартового комплексу. У березні цього року відправили обладнання системи електропостачання.

Через об’єктивні причини затримали реалізацію проекту. Це, одночасно з інфляційними процесами в Україні та Бразилії, призвело до збільшення його вартості. Для завершення проекту потрібне додаткове фінансування, тож нині вирішують питання щодо залучення під державні гарантії кредиту. Надання відповідних державних гарантій передбачено Державною програмою активізації розвитку економіки на 2013—2014 роки.

Рішенням уряду проект «Циклон-4» належить до проектів, що мають стратегічне значення для економічного розвитку країни. Його реалізація сприяє міжнародному іміджу України як надійного партнера, зміцненню ролі країни на інтернаціональній арені як космічної держави, яка надає пускові послуги з виведення космічних апаратів. Також забезпечує завантаженість вітчизняних підприємств, зберігає і створює нові робочі місця.

Микола ПУГОВИЦЯ
для «Урядового кур’єра»

ДОСЬЄ «УК»

Юрій АЛЕКСЄЄВ. Народився 1948 року в Дніпропетровську. Після закінчення Дніпропетровського держуніверситету з 1972-го до 2005 року працював на «Південному машинобудівному заводі», в тому числі — гендиректором. У 2005—2009 рр. очолював НКАУ, з березня 2010-го — на посаді керівника ДКАУ.

Герой України. Лауреат Державної премії України. Академік міжнародної академії астронавтики.