ДОЖИЛИСЯ

 Піввіковий ювілей свого первістка Запорізький автозавод не відзначив

А шкода. Зрозуміло, не йдеться про те, щоб у складні часи затіяти бучне свято. Однак не зайве було б нагадати всім, у тому числі й співвітчизникам, про Україну як державу розвинутого автомобілебудування. Зокрема таке: перший вітчизняний мікролітражний автомобіль, яким саме і був ЗАЗ-965, не поступався зарубіжним аналогам.

"Малюк" перевершив усі сподівання"

Колишній гендиректор заводу Степан Кравчун, який починав свій трудовий шлях на виробництві "горбунця" помічником слюсаря, згадує, що нашого "малюка" випробовували на асфальті, бруківці, грунтівці, на високогірних перевалах у спеку та мороз разом з аналоговими іноземними такого самого класу -німецьким "БМВ" та італійським "Фіатом", і він проходив там, де глухнув двигун в одного і буксував другий. А з'явився він у країні, яка піднімала себе з руїн, через 15 років по завершенні найстрашнішої в історії людства війни.

У листопаді 1958 року була оприлюднена постанова Ради міністрів СРСР "Про організацію виробництва малолітражних автомобілів...". А через півроку, 18 червня 1959 року, експериментальний Запорізький автозавод "Комунар" (нині ЗАТ "ЗАЗ") уже випустив першу вітчизняну малолітражку.

- Першими її обкатали поціновувачі автівок Леонід Брежнєв та Микита Хрущов, обидва визнали: модель потрібно пускати у виробництво, зробити масовою, доступною для населення, - розповів кореспонденту "Урядового кур'єра" телефоном колишній директор заводського музею Марк Шевельов.

Нині Марк Петрович живе в Німеччині. Він полишив Батьківщину з низки причин, і чи не найперша з них - на заводі ліквідували музей, яким він так опікувався, де ретельно зберігав кожний документ, пишався кожним експонатом.

- Тоді у "Правді" надрукували репортаж про наш "Запорожець", який випробовували ще й на вулицях Москви. Журналіст схвильовано свідчив: "Ми їдемо по Великому Садовому кільцю. Рух у кілька рядів. "Запорожець" іде на великій швидкості. Стрілка спідометра часом доходить до вісімдесяти! Навряд чи якась інша машина у місті зможе пройти швидше", - продовжує розповідь ветеран.

Хіба можна не пишатися таким здобутком!? І через 50 років його значення не тьмяніє. "Горбунець" став символом цілої епохи вітчизняного автомобілебудування. Тому ця автівка прикрашає фасад одного з найпрестижніших освітніх закладів країни - Київського транспортного коледжу.

Гордість за нашу державу, наш народ, який здатен творити справжні дива, а для того часу "горбунець" був дивом уже тільки тому, що за своїми технічними характеристиками перевершив іноземних "братів" і при цьому доступним за ціною, не може залишити байдужими серця щирих патріотів.

Автолюбителі-власники "горбунців" з усіх країв нашої держави, та й з-за кордону відгукнулися на заклик ... львівського(!) авто-фан-клубу "ЗАЗ-Козак" і вшанували автопробігом на своїх "малюках" визначну дату. Наша газета вже інформувала читачів про цю подію. Фактично ювілейний день народження автівки ЗАЗ-965 запоріжцям подарували львів'яни. А що ж зазівці?

Нинішній керівник ЗАТ "ЗАЗ" Микола Євдокименко маленького "горбунця" вважає цінною іграшкою, втім, не демонструє прагнення асоціювати з ним та його історією підпорядкований йому завод. Вочевидь, тяжіє бути причетним до більш пізнього історичного періоду в його розвитку - корейського, коли "ЗАЗ" отримав приставку "ДЕУ". Тож і не взяв на себе ініціативу з організації ювілейних урочистостей з нагоди випуску в серійне виробництво "малюка", а лише погодився приєднатися до заходу львів'ян.

- Я щиро радий вітати вас на історичній батьківщині автомобілів, на яких ви приїхали, - звернувся тоді до учасників автопробігу голова правління ЗАТ "ЗАЗ" Микола Євдокименко. - Але час не стоїть на місці, підприємство розвивається, і те, що ви побачите сьогодні на заводі, свідчить: ми крокуємо вперед разом із технічним прогресом.

Гості побачили сучасне потужне промислове виробництво, високотехнологічна оснащеність якого вразила навіть його колишніх працівників - ветеранів-комунарівців. Вони дивувалися тому, як скоротилася кількість робочих місць. Повсюди людей замінили машини - роботи-автомати.

Водночас трохи сумно стало від того, що тут не знайдеш жодної згадки про "горбунця".

- Ми продовжуємо славетні традиції попередників -виготовляємо такі самі високоякісні автомобілі з сучасними технологічними характеристиками і доступні за ціною для широких верств населення, - пояснив на прес-конференції після екскурсії Микола Євдокименко.

На жаль, жодного з організаторів ювілейного автопробігу на цей PR-захід не запросили. Зустріч пана Євдокименка з журналістами була присвячена не стільки славетній ювілейній даті, скільки сучасним досягненням і планам підприємства. Тема справді важлива з огляду на стан справ вітчизняної автомобілебудівної галузі. Втім, якби вона органічно поєднувалася з історичним ракурсом розвитку Запорізького заводу, від того б виграв, насамперед, не хто інший, як "ЗАЗ".

Та вочевидь, історію тут не вельми шанують. Хоч і демонструють відвідувачам відеофільм з гучною назвою "Запорізький автозавод: історія і сучасність", за яким підприємство сягає своїм корінням до майстерень Коопа 1863 року, проте все обмежується тільки фільмом, бо музею завод не має. Тому і не показали учасникам автопробігу одну з перших модифікацій "горбатого запорожця", на яку хотіли подивитися члени фан-клубу "ЗАЗ-Козак", бо вже й не відомо, чи жива ще.

Щодо музею, який колись був на заводі, то, за словами Миколи Євдокименка, його невдовзі обов'язково збудують, до того ж і не на закритій території заводу, а в доступному для огляду всіх охочих місці. Там-то й розмістять усі експонати, найдорожчий з яких - одна з перших модифікацій "горбунця".

Тільки про те, що поки немає ані проекту будови, ані землевідводу для нього, навіть місце для зведення музею не обрано, гендиректор промовчав.

- Жодних заходів із святкування 50-ї річниці ЗАЗ-965 наше підприємство не планує, - підтвердила кореспонденту "Урядового кур'єра" керівник прес-служби ЗАТ "ЗАЗ" Олена Журавльова. - Ми себе асоціюємо більше з корейським виробництвом, аніж з виробництвом "горбатого запорожця".

Післямова

Утім, як з'ясувалося, у Запоріжжі таки є небайдужі до історії славетного "горбунця" люди. Заступник голови Орджонікідзевської райадміністрації обласного центру Віктор Хоцький заявив про наміри керівництва району встановити цього року з нагоди ювілею пам'ятник "горбатому запорожцю".