Володимир ЕННАНОВ
для «Урядового кур’єра»

Кажуть, що всі льотні інструкції написані кров’ю. Чверть століття тому на Київщині трапилася авіапригода, під час якої трагічно загинули двоє членів екіпажу. Радянська система зробила все, щоб цю інформацію ніде не згадували, оскільки це сталося незадовго до проведення Олімпійських ігор 1980 року в Москві в авіакомпанії «Аерофлот» на її основному авіаперевізнику — Ту-154.

У листопаді 1977 року, в аеропорту Бориспіль готувався до здійснення рейсу Київ — Омськ — Іркутськ літак Ту-154. Це був звичайний регулярний рейс. Передполітна підготовка повітряного судна виконана строго за графіком. Екіпаж навіть не здогадується, що вже через кілька хвилин після зльоту трапиться позаштатна ситуація і доведеться терміново повернутися назад, а двоє членів екіпажу взагалі зникнуть із салону під час польоту…

Екіпажем керував досвідчений командир повітряного судна Володимир Самусєв, нині пенсіонер, житель міста Буча Київської області. І ось уже всі пасажири на борту. Бортінженер виконав заключний огляд повітряного судна, власноручно закрив вхідні двері і по табло «двері/люки» переконався, що і решта дверей та люків багажних відсіків зачинені. Літак вирулив на злітну смугу. Три потужних двигуни підняли 100-тонний лайнер. Шасі прибрано, літак почав розгін, набираючи висоту. Раптом у салоні — гучний удар, і внаслідок розгерметизації утворився туман. Члени екіпажу подумали, що літак було підбито ракетою. Командир наказав бортінженеру піти у салон і з’ясувати, у чому причина.

Через кілька хвилин стало зрозуміло, чому виникла розгерметизація салону: аварійних дверей літака… не було. Оцінивши ситуацію, пілоти припиняють набір висоти, доповідають диспетчеру про позаштатну ситуацію і повертаються у Бориспільській аеропорт. Уже на землі з’ясувалося, що зникли двоє бортпровідників. Найжахливіші прогнози підтвердилися. Рятувальна служба знайшла їхні понівечені тіла біля одного з сіл Яготинського району. За іронією долі, стюардеса загинула неподалік від свого рідного села.

Почалося розслідування, на час якого екіпаж усунули від польотів. Під час службового розслідування з’ясувалися жахливі подробиці, які стали причиною трагедії. Коли до польоту залишалися лічені хвилини, саме у цей відповідальний момент два бортпровідники (хлопець і дівчина) всупереч всім інструкціям вирішили викурити по сигаретці. Для того, щоб викинути недопалки на перон, вони ледь відчинили на деякий час аварійний вихід і, не замислюючись про можливі наслідки, не пристебнулися біля дверей.

Як показало розслідування, вони зачинили двері не повністю. Але через недосконалість датчика «відкриття/закриття» дверей на табло «двері/люки» інформація про те, що двері не зачинені повністю, не висвітилася. З підняттям на висоту тиск усередині літака відносно до тиску повітря став більшим. І коли цей перепад досяг критичної позначки, незачинені двері вирвало назовні разом із бортпровідниками, які перебували поряд.

За короткий термін на всіх літаках Ту-154 були виконані необхідні доопрацювання на аварійних дверях, що забезпечило безпечну експлуатацію літака у подальшому. Протягом довгих років Ту-154 залишався основним літаком у парку «Аерофлоту». А інструкцією зобов’язали стюардів обов’язково бути пристебнутими до крісел перед вильотом.

Інформація про те, що трапилося, була засекречена. Адже літак Ту-154 повинен був стати флагманом «Аерофлоту» при перевезенні людей під час Олімпійських ігор у Москві 1980 року. Можна тільки уявити, якого міжнародного скандалу набув би цей випадок, коли про нього дізналися б основні конкуренти «Аерофлоту».