СПІВПРАЦЯ 

Законопроект про зміни спрощеної системи оподаткування уряд готував спільно з підприємцями

Чи не головною новиною минулого тижня були домовленості між урядом і підприємцями стосовно зміни спрощеної системи оподаткування. Проект не тільки узгодили, й зареєстрували у Верховній Раді. Спікер уже заявив, що на цьому тижні парламент його розгляне як першочерговий.

Нагадаємо, що в документі, який так чекала численна армія малих підприємців, багато змін до чинного законодавства. Передусім ідеться про поділ фізичних осіб-підприємців на три категорії. До першої буде віднесено осіб, які не використовують працю найманих працівників і мають дохід, що не перевищує 150 мінімальних заробітних плат (близько 150 тис. грн). Для них встановлюється ставка податку від 1 до 10 % мінімальної заробітної плати (10-100 грн).

Друга категорія - особи, які використовують не більше 10 найманих працівників, а обсяг доходу - до тисячі мінімальних заробітних плат (близько 1 млн грн). У них ставка - від 2 до 20 % мінімальної заробітної плати (20-200 грн).

Ставка для третьої категорії - 3% від отриманої виручки за умови сплати ПДВ або 5% без сплати ПДВ. До неї належать особи, які мають не більше 10 найманих осіб та обсяг доходу яких не перевищує дві тисячі мінімальних заробітних плат (близько 2 млн грн).

У разі отримання доходу з порушенням вимог спрощеної системи передбачено оподаткування за ставкою 15 відсотків - для платників першої - другої категорії та за подвійною ставкою податку - для платників третьої категорії. Йдеться про застосування платником податку іншого способу розрахунків, провадження діяльності, не зазначеної у свідоцтві, перевищення граничного обсягу доходу тощо.

Законопроект також передбачає випадки анулювання податковою свідоцтва платника єдиного податку. Це може трапитися у разі виникнення податкової заборгованості зі сплати податку, провадження господарської діяльності, на яку не поширюється спрощена система, перевищення граничного обсягу доходу тощо.

Фахівці переконані, що в разі схвалення парламентом цих норм істотно послабиться фіскальний тиск на бізнес, розширяться економічні можливості для ведення підприємницької діяльності та спроститься механізм адміністрування податків.

КОМПЕТЕНТНО

В'ячеслав БИКОВЕЦЬ,
виконуючий обов'язки президента
Спілки малих, середніх
та приватизованих підприємств:

- Я працював у складі урядової робочої групи, яка провела кілька засідань і розглянула чимало пропозицій, що надійшли від бізнесу. Багато з них врахували вже на цій стадії, ще частину - на Раді підприємців при Кабінеті Міністрів, де обговорювали внесення змін до Податкового кодексу в частині реформування спрощеної системи оподаткування. За її наслідками Прем'єр-міністр розпорядився, аби разом з Мінфіном, Державною податковою службою та Секретаріатом Кабміну пропозиції бізнесу ще раз розглянули.

Результатом роботи я задоволений, адже враховано побажання, які стосуються обсягу доходу (ставки збільшено до однієї, двох та п'яти мінімальних зарплат, тобто майже вдвічі). Уведено безстроковість свідоцтва платника єдиного податку (раніше воно було чинним лише рік). Пропонується відмінити штрафи, нараховані фізичним особам щодо сплати єдиного соціального внеску.

Враховано й пропозицію, яка передбачає можливість для підприємця, який на єдиному податку, перебувати у відпустці чи на лікарняному (раз на рік протягом місяця він може не сплачувати єдиний податок). Збільшено кількість найманих осіб, яких може залучати до роботи підприємець, змінено ставки податків (замість фіксованих - прив'язка до величини мінімальної заробітної плати, яка встановлена на початок року). Щодо списку тих, кому не дозволено працювати на спрощеній системі оподаткування, то він не змінився. Зате чітко проведена градація ремісничих професій з переліком тих, хто може бути спрощенцем.

Тож якщо узагальнити всі пропозиції, подані у законопроекті, то порівняно з тим, що закладено у Податковому кодексі, позитивних змін дуже багато.

Василь ЮРЧИШИН, 
директор економічних програм
Українського центру економічних
і політичних досліджень ім. О. Разумкова:

- Оскільки проект узгоджували на закритому засіданні уряду, то чимало нюансів залишилися, так би мовити, за кадром. Що ж до тих положень, що оприлюднені, то складається враження, що цього разу влада почула підприємців. Бо, скажімо, така норма, як рівень оподаткування (саме вона викликала дуже сильний спротив), пом'якшена. Уведено три категорії підприємців, для яких диференційовано сплати. Це досить потрібний крок. Однак його слід формалізувати. Бо, як доводить практика, де положення виписані нечітко, де є вилки, там мають місце зловживання, корупція.

Ще одна хороша новина - спрощенці зможуть активніше співпрацювати з іншими підприємствами, з юридичними особами, адже буде можливість витрати на спрощенців зараховувати у валові видатки їхніх партнерів і виводити цю частину з-під оподаткування на прибуток. Це також позитивна норма, хоча й не без підводного каміння. Річ у тим, що спрощенці часто працюють на цих же підприємствах. І при раніше чинній системі це створювало умови для мінімізації податків.

Але найважливішим, з моєї точки зору, є навіть не ці вагомі та конче потрібні зміни у законодавстві, а те, що нарешті влада почала знаходити консенсус з бізнесом, з громадськістю. Ця готовність до співпраці набагато цінніша, ніж будь-які поступки. Нині по-іншому сприймається навіть критика стосовно того, що не все враховано. Адже все ніколи не можна врахувати. Мене в цій ситуації більше тривожить те, чи справді всі позиції, які оприлюднені, узгоджено. Мабуть, варто було б урядовій і підприємницькій стороні на спільній прес-конференції про це заявити. Тоді сумніватися не доводилося б.