САМОВРЯДУВАННЯ

Столична громада в очікуванні чергової зміни влади

Гамлетівське «бути чи не бути» доволі складно проектувати на ситуацію, що склалася в столиці нашої держави довкола виборів Київського міського голови та Київради: надто вже вона неоднозначна.

«Якщо бути — то коли і в який законодавчо прийнятний спосіб?», «Якщо не бути, то як це пояснити громадянам, не порушивши при цьому Конституції та уникнувши міжнародного розголосу?» — краються сумнівами ті, хто мав би за статусом чи посадою достеменно знати відповідь на це, здавалося б, просте запитання, — народні депутати України, обрані киянами «слуги громади» та посадовці  чинної міської ради,  правники центральних структур виконавчої влади, дотичних до проблем дотримання чинного законодавства  у сфері державного управління і місцевого самоврядування.

Допоки окремі з них переважно відбуваються словесним «пінг-понгом»,  спливає дорогоцінний час на підготовку такої  важливої і недешевої справи  як вибори в кількамільйонному місті, вимушене «безголів’я» істотно загрожує легітимності всієї системи функціонування влади  в столиці. За якихось 100 із хвостиком днів виповниться рік з часу (12 липня 2012-го), коли Київрада достроково припинила повноваження  Леоніда Черновецького. Хоча, нагадаємо, власноручну заяву про відставку він передав  до міськради  торік ще 1 червня. 

Певну ясність до «клубка незрозумілостей» спробував внести Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Верховної Ради, який 13 лютого провів широку дискусію за «круглим столом» з питань законодавчого врегулювання правового статусу столиці, а 6 березня одностайно висловився за призначення виборів у Києві (причім і столичного голови, і депутатів) 2 червня 2013 року.

Звісна річ, йдеться лише про комітетську рекомендацію парламентові, який допоки перебуває на вимушених канікулах. І все-таки в столичної громади з’явився бодай слабкий вогник надії на правове розв’язання проблеми.

Під час засідання «круглого столу» «Актуальні питання законодавчого врегулювання правового статусу столиці України — міста-героя Києва» голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Верховної Ради Давид Жванія висловив думку, що вибори депутатів Київради повинні проходити за змішаною мажоритарно-пропорційною системою, а вибори Київського міського голови — за мажоритарною системою абсолютної більшості, тобто в два тури, оскільки голова столичної громади має бути обраний більшістю киян.

Водночас очільник комітету зазначив, що  є низка проблем довкола виборів Київради та Київського міського голови, визначення  дат їхнього проведення та кваліфікації цих виборів як позачергових чи чергових. «Моя  особиста думка, що це мають бути чергові вибори, адже немає сенсу обирати столичну владу на один рік  для того, щоб потім вибори у всі місцеві ради в Україні відбувалися одночасно», — зазначив він.

ПРЯМА МОВА

Наталія НОВАК,
заступник голови Комітету Верховної
Радиз питань державного будівництва
та місцевого самоврядування:

— Рішення щодо  дати виборів — 2 червня 2013 року, ухвалене нашим комітетом, на мою думку, оптимальне. Тепер важливо, щоб його затвердила Верховна Рада не пізніш як за 60 днів до визначеної дати (це імперативна норма). Пропозиції щодо середини літа вважаю нелогічними: скрізь у світі виборні перегони проходять навесні чи наприкінці осені, а  не в розпал  відпусток. 25 травня нинішня міська рада склала б повноваження, і наступної неділі кияни, які вже й так зачекалися чесного вибору, залюбки виконали б свій громадянський обов’язок. І, ймовірно, отримали б шанс повернути собі віру в демократію та народовладдя, яке за всіх віків панувало в нашому місті.

Щоправда, законодавчі неузгодженості та політичний різнобій  не дають упевненості в такому порядку дій. Лунають голоси щодо необхідності внесення змін до чинного закону про місцеві вибори та до закону про столицю, є бажання зробити  нового столичного голову весільним генералом, централізовано визначити кількість депутатів Київради і навіть через подання до КС застосувати принцип безперервності влади у разі неможливості  призначення виборів. Гадаю, це все від лукавого.

Микола ФЕДОРУК,
народний депутат України,
член підкомітету
з питань місцевих бюджетів
та комунальної власності:

— Вибори в Києві однозначно перезріли, як, утім, і в інших вітчизняних містах, де вони безпідставно не призначалися впродовж тривалого часу. В столиці великої європейської держави слід невідкладно відновити місцеве самоврядування — і загальноміське, і в районах мегаполіса: це дасть змогу ефективно та оперативно приймати й виконувати нагальні управлінські рішення.

2 червня вважаю прийнятною датою, і якщо Верховна Рада затвердить її, то можна  успішно вкластися в законодавчо передбачений для підготовки виборів строк — 60 днів. Практика штучного  тривалого «безголів’я» у моїх рідних Чернівцях, Охтирці, Новодністровську тощо розмиває наріжні засади вітчизняного місцевого самоврядування, суперечить Європейській хартії, негативно позначається на соціально-економічному розвиткові українських міст.