Коли наші економічні експерти і представники владних структур говорять про закордонні інвестиції, насамперед мають на увазі зацікавленість великих міжнародних корпорацій у вкладенні своїх коштів в українські проекти. Однією з таких корпорацій можна вважати китайську Huawei (Хуавей), керівники якої вирішили модернізувати мережу найбільшого вітчизняного провайдера зв’язку — Укртелекому.

Про це, інші плани компанії, а також про специфіку українського ринку зв’язку «УК» розпитав у директора Huawei Ukraine пана Чжоу ХАОДЗЕ.

— Пане Чжоу, чим український інформаційно-телекомунікаційний ринок може привабити великі міжнародні корпорації, такі як Huawei?Директор Huawei Ukraine Чжоу ХАОДЗЕ

— Україна з її 45-мільйонним населенням — одна з найбільших країн Європи й СНД. Лише нещодавно ваша держава (останньою в регіоні) впровадила зв’язок 3G, а ринок IT в країні один із найрозвиненіших у цьому регіоні. Це свідчить про величезний потенціал ринку інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), що поєднує сектори IT і зв’язку. Таке об’єднання проходить у всьому світі. В Україні воно лише починається, проте вже має неабиякі перспективи завдяки високорозвиненому IT-сектору.

Huawei працює в Україні понад 15 років. Ми завжди вважали, що потенційно Україна — це величезний ІКТ-ринок, тому будували свою стратегію на засадах довгострокового партнерства. Були головним постачальником обладнання для розгортання 2G- та 3G-мереж усіх трьох основних українських операторів мобільного зв’язку.

Тепер реалізуємо новий довгостроковий проект: модернізацію мережі найбільшого українського інтернет-провайдера — компанії Укртелеком.

Ми розвиваємо підрозділи B2B (бізнес-бізнес) та B2C (бізнес-споживачі), виробляємо техніку для підприємств, урядових організацій і звичайних споживачів. Наприклад, смарт?фони Huawei, такі як P9 або Mate 8, рік у рік стають дедалі популярнішими. У середині серпня Європейська асоціація зображення та звуку (EISA) назвала мобільний телефон Huawei P9 найкращим споживчим смартфоном Європи 2016—2017 рр. Наша компанія отримує нагороди в цій категорії вже четвертий рік поспіль.

Ми впевнені, що Україна має великий потенціал, і зовсім скоро українська економіка відновиться після нещодавньої кризи.

— Ваш найбільший проект — модернізація мережі Укртелекому. Це новий для вас досвід чи опрацьована в інших країнах схема?

 — Модернізація мережі Укртелекому — безпрецедентний проект для української ІКТ-індустрії. Проте в Huawei уже був подібний досвід. Саме наша компанія допомагала модернізувати мережі операторів фіксованого зв’язку у всьому світі. Наприклад, Deutsche Telekom, Telecom Italia, British Telecom, Orange Poland — усі ці кейси були успішними.

— Розкажіть про кілька найвизначніших проектів, які Huawei реалізував на телекомунікаційних ринках інших країн.

— Як я вже зазначав, таких проектів у Huawei багато. Хочу зупинитися на кейсі Deutsche Telekom. Це третій найбільший оператор у світі, у DT Germany понад 23 мільйони абонентів фіксованої телефонії та 12 мільйонів абонентів фіксованого інтернету. Проте через значну конкуренцію він почав втрачати абонентів і прибутки. Разом з Huawei Deutsche Telekom повністю змінює DSL-індустрію, впроваджуючи провідну супервекторну технологію. Це дасть змогу заощадити значні кошти на проекті модернізації, а також скоротити розгортання проекту на кілька місяців.

— З якими замовниками цікавіше працювати — з державними чи приватними?

— Відверто кажучи, не важливо, державна організація замовляє проект чи приватна. Значно важливіше, щоб замовник був зацікавлений в реалізації проекту і докладав до цього усіх зусиль.

— Як ви оцінюєте інвестиційну привабливість ІКТ-ринку України для іноземних інвесторів сьогодні і через три-п’ять років?

— Україна лише починає переходити до IT-економіки. Фундамент для  цього — створення інфраструктури. Ринок комунікацій також змінюється: мобільні оператори  впроваджують 3G-, а фіксовані —  FTTX-технології. Усі гравці досить швидко отримають прямі чи непрямі вигоди від таких перетворень. Ми прогнозуємо такий розвиток:  4/4,5G на мобільних межах, сучасні  «фіксовані» рішення. Нові сервіси і контент зрушать ринок, як це відбувається в більш розвинених країнах.

Невдовзі ІКТ-ринок стане сильним драйвером зростання для української економіки. Ми оцінюємо майбутнє українських телекомунікацій з великим оптимізмом і розраховуємо, що позитивні зрушення очолять найвідповідальніші та найдосвідченіші компанії.

— Якщо говорити про конче потрібні інновації, чого Україні не вистачає у першу чергу? Що в нас бракує, але давно є в розвинених країнах?

— Як я й зазначав, щоб вивести послугу на новий рівень, потрібна нова сучасна інфраструктура. Ми бачимо інновації як послідовний шлях до покращення вражень від користування наявними сервісами (customer experience) та впровадження нових. Перше, що спадає на думку, коли говоримо «телекомрозвинені країни», — це  перехід  мобільних операторів від стандартів GSM900 до UMTS900, від GSM1800 до LTE1800.

Україна — дещо специфічна країна. Середні витрати абонента на зв’язок тут досить низькі, і споживачі не готові до значного підвищення цін. Через це інноваційні бізнес-моделі повинні збільшувати прибуток компанії, водночас розширюючи аудиторію користувачів нових сервісів. Можливо, в цьому могла б зарадити модель аутсорсу окремих послуг, досить популярна в Європі. Вона дає змогу знизити операційні витрати й оптимізувати вартість послуг для абонента.

Олег ГРОМОВ,
«Урядовий кур’єр»