ПРОБЛЕМА

За мільйони перевезених пасажирів - мільярдні збитки

З січня по вересень 2010 року послугами Укрзалізниці скористалися 379 млн пасажирів, з них 99,9 млн - у далекому сполученні, 279,2 млн - у приміському. Торік за цей самий час було перевезено 379,8 млн пасажирів, з яких 95,6 млн подорожували у потягах далекого сполучення і 284,2 млн - в електричках та дизельпоїздах.

Ця статистика мала б тішити вітчизняних залізничників. Однак радіти ні з чого, адже, скажімо, від приміських перевезень самі лише втрати. Відправивши 462,6 тис. потягів з пасажирами, отримали всього 277,4 млн доходів. Зате збитки сягнули майже 2 млрд 115 млн грн. Відсоток покриття мізерний - 11,6. Тобто на кожну вкладену гривню, а їх було понад 2 млрд 392 млн, отримали доходу 11,6 коп.

За словами першого заступника начальника Головного управління приміських пасажирських перевезень Укрзалізниці Олександра Гудкова, одна з основних причин збитковості -перевезення 26 категорій пільговиків. Річ у тім, що за них cповна не компенсують витрати обл- держадміністрації, Міністерство освіти і науки, Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту. До того ж, немає повного обліку пільговиків. Не на всіх станціях є турнікети, які не допускають у поїзди пасажирів без квитків, а в поїздах -роз'їзні касири чи провідники, які могли б виписати проїзний.

- Однак навіть попри це, - каже О. Гудков, - лише тим пільговикам, за проїзд яких мають сплатити облдержадміністрації, ми видали безплатних квитків на суму 204,4 млн грн. Повернули нам лише 71,5 млн. Загалом же компенсації коливаються на рівні 32-35%. Така ситуація призводить до загального недофінансування комплексу приміських пасажирських перевезень, через що не ремонтується в достатньому обсязі інфраструктура, не вистачає наявного рухомого складу. Залізницям бракує коштів на закупівлю необхідної кількості нових електро- і дизельпоїздів.

Скажімо, облдержадміністрації, які згідно із законом мали б виділяти певну частину коштів на придбання рухомого складу, ігнорують цю норму. Компенсації за пільговиків у повному обсязі не повертають, а до щорічного підвищення тарифів на 10-15%, яким хоч якось намагаються рятуватися залізничники, ставляться вкрай негативно.

За таких умов оновлювати техніку, відкривати нові маршрути і підвищувати комфортність перевезень немає можливості, -підсумував посадовець. - Тож і не дивно, що у нас витрати значно перевищують доходи. Оскільки ще й платні тарифи значно менші вартості перевезення пасажирів, то єдиний вихід - виконання у повному обсязі Закону "Про залізничний транспорт". Зокрема ст. 7, 9, 10, згідно з якими залізничникам мають 100-відсотково компенсувати кошти, витрачені на перевезення пільговиків у приміському сполученні, та виділяти частину коштів з обласних бюджетів на придбання рухомого складу. У Росії, приміром, залізничникам повертають близько 90% усіх витрат. Ми ж виживаємо лише за рахунок інших видів господарської діяльності (в основному вантажних перевезень).

ДOВІДКA "УК"

Згідно з чинним законодавством, Укрзалізниця безвідмовно надає пільговий проїзд 26 категоріям громадян: ветеранам війни та праці, учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, пенсіонерам за віком, студентам вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та учням професійно-технічних закладів, дітям віком від 6 до 14 років та іншим. Відповідно до норм Закону "Про залізничний транспорт", збитки від цих перевезень мають компенсуватися за рахунок державного або місцевого бюджетів залежно від того, яким органом влади схвалене таке рішення.