СИТУАЦІЯ

Без вини винуваті?

Нещодавно у засобах масової інформації з’явилося повідомлення про те, що дві вітчизняні авіакомпанії («Буковина» та «Українсько-Середземноморські лінії») потрапили у «чорний список», який складає Держказначейство США. Причина — співпраця з Іраном, проти якого діють міжнародні санкції.

Претензій  хоч відбавляй

Така халепа з українськими авіаперевізниками стається не вперше. Кілька років тому наші авіаперевізники потрапили до «чорного списку» Європейського Союзу, але надовго там не затримались. До того ж претензії тоді  були обгрунтованішими. Приміром, висувалися вимоги до безпеки польотів. Нині звинувачення мають скоріше політичний характер. Ідеться про те, що обидві компанії допомагають Іранові приховувати нафтові оборудки  і надають в користування свої літаки. У повідомленні Мінфіну США сказано, що на українських літаках, проданих або  переданих в оренду іранським авіакомпаніям, перевозять стражів ісламської революції, міноборони Ірану, ліванської Хізбалли…

Мовляв, українці продавали і віддавали у лізинг лайнери двом іранським авіакомпаніям, а ті нібито доправляли вантажі в Сирію. За визначенням американців, це є не лише підтримкою тіньових схем продажу нафти на міжнародному ринку, а й потуранням та підтримкою тероризму і насиллю.

Американська сторона стверджує, що починаючи з 2010 року вищезгадані українські компанії здійснювали «численні поставки авіатехніки в Іран». Скажімо, Українсько-Середземноморські авіалінії начебто  давали у лізинг іранській Mahan Air літаки (25 суден) та навчали її пілотів і технічний склад.

За всі ці правопорушення держказначейство США внесло власників і топ-менеджерів обох українських авіаперевізників до переліку «Громадян особливих категорій і списку заборонених персон», тим самим перекривши їм в’їзд у країну. Окрім того, тамтешнім банкам і корпораціям заборонено підтримувати з нашими компаніями будь-які ділові відносини.

— Ми продовжимо співпрацю з нашими партнерами в усьому світі, аби посилити санкції стосовно Ірану настільки, наскільки Іран буде ігнорувати свої зобов’язання і не дотримуватиметься своїх міжнародних зобов’язань, —цитують інформаційні агентства висловлювання заступника міністра фінансів з питань тероризму і фінансової розвідки Девіда Коена.

Наскільки серйозні звинувачення, висунуті українським компаніям, і в що вони виллються для них, судити складно. У Державній авіаційній службі відмовилися коментувати цю ситуацію. Мовляв, жодних офіційних документів із США не надходило, тож відомство ніяких розслідувань не проводило і про конфлікт знає лише із засобів масової інформації. Самих же інформаційних повідомлень замало для застосовування санкцій (позбавлення ліцензій, штраф тощо) до фігурантів справи.

Самі авіакомпанії всі звинувачення у свій бік відкидають. Фото з сайту directpress.ru.

Чи було правопорушення і чи буде кара?

Куди багатослівнішими є знавці авіаційного ринку, які залишають свої коментарі в Інтернеті. Вони  стверджують, що нічим серйозним американське звинувачення українським компаніям не загрожує. Найімовірніше постраждає їхній міжнародний імідж. Що ж до конкретних санкцій, то у США вони не літають (як і інші наші авіаперевізники). Комерційної діяльності за океаном не ведуть, трансакцій, які перебувають в юрисдикції США, не мають, як і рахунків у тамтешніх банках. Та й у «чорному списку» наші компанії не одинокі: тут вони по сусідству з понад півтисячею інших компаній і фізичних осіб з різних куточків світу, зарахованих американцями до числа правопорушників.

Самі ж авіакомпанії всі звинувачення відкидають. Скажімо, Um Air на запит агентства «Інтерфакс-Україна» відповіла, що ні вона, ні «Буковина»  не продавали повітряні судна Ісламській Республіці Іран. Однак зазначила, що протягом тривалого часу Um Air  була призначеним авіаперевізником від України для регулярних польотів до цієї країни і здійснювала авіаційні перевезення, суворо дотримуючись вимог двосторонньої угоди про повітряне сполучення між Україною та Ісламською Республікою Іран.

Щодо передачі в оренду повітряних суден, то вона відбувалася під контролем  авіаційних властей України та Ірану, які здійснюють систематичний контроль і нагляд.  Тобто все відбувалося у відповідності до законодавства України та Ірану, стандартів ІКАО, міжнародного законодавства і резолюцій ООН. До того ж з початку сирійського конфлікту UM Air  повністю припинила всі польоти в цю країну з безпекових причин. Та й ліцензії на перевезення зброї та небезпечних вантажів і неї немає.

Аналогічною є відповідь авіакомпанії «Буковина», яку вона оприлюднила у прес-релізі. Там сказано, що протягом кількох років компанія працює з Іраном згідно з договорами так званого «мокрого лізингу», які схвалені авіаційною владою України. Процес суворо контролюється авіаційною інспекцією обох країн. «Буковина» не літає в Сирію і також не має ліцензії на перевезення зброї і небезпечних вантажів.

ДОВІДКА «УК»

Um Air заснована 1998 року. Компанія здійснює регулярні рейси з Києва в Бейрут (Ліван), Аман (Йорданія), Багдад (Ірак) і Тегеран (Іран). В її авіапарку два MD-82 і два MD-83.

Авіакомпанія «Буковина» створена в 1999 році.  На літаках типу МD-80 (82,83,88), FOKKER, BAe-146 здійснює регулярні та чартерні рейси з Києва в Ужгород, Мінськ, Батумі, Сімферополь, Харків, Тегеран. Головний власник обох компаній — Родріго Мерхеж (Rodrigue Elias Merhej).