Надання адміністративних послуг в електронному режимі — це можливість звести до мінімуму спілкування громадянина і чиновника, дієвий удар по корупції. «УК» розказує, що робить місцева влада, щоб люди менше стояли в чергах за потрібни ми документами.

Послуга в режимі онлайн

Наталія БІЛОВИЦЬКА,
«Урядовий кур’єр»

ДНІПРОПЕТРОВЩИНА. Отримувати дозвільні документи або адміністративні послуги без черг та й ще не виходячи з дому чи офіса — хіба не це давня мрія відвідувачів різних державних і комунальних установ? Днями Дніпропетровщина розпочала шлях до здійснення цієї мрії. Перші особи області підписали меморандум із керівництвом фонду «Східна Європа» щодо впровадження проекту «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади». У результаті жителі краю зможуть отримувати адмінпослуги в режимі онлайн.

«Пріоритет, визначений керівництвом країни та області, — підконтрольність влади. Електронне урядування цьому сприятиме. У розвинених країнах електронне урядування починається від сплати комунальних платежів й закінчується проведенням виборів. Ми також ідемо в цьому напрямку», — каже заступник голови Дніпропетровської облдержадміністрації Олег Кужман.

Загальний бюджет проекту становить 4,3 мільйона швейцарських франків. Для реалізації створять робочу групу, до якої увійдуть представники органів влади, громадських організацій, європейські експерти. Фінансування розробки, придбання програмного забезпечення, роботи експертів, проведення досліджень, організації заходів тощо забезпечує фонд «Східна Європа».

— Цей чотирирічний проект реалізовуватимуть у чотирьох  регіонах України за підтримки уряду Швейцарії. Підбираючи, ми висували певні вимоги, і Дніпропетровську область було обрано одним із лідерів. Це найпотужніша область у плані електронного урядування, у плані готовності, — підкреслив президент фонду Віктор Лях. — Основна мета проекту — допомогти громадськості та органам місцевої влади реалізувати інновації у сфері електронного урядування та електронної демократії, щоб поліпшити якість надання адмінпослуг та перевести їх в електронний режим.

До речі, на Дніпропетровщині вже діє «віртуальний офіс», за допомогою якого можна замовити адмінпослуги та дозвільні документи. Але для отримання документів все-таки слід їхати до центрів надання адмінпослуг (ЦНАП). Після втілення у життя електронного урядування в такій поїздці вже не буде потреби — документи можна буде не лише замовити, а й отримати через Інтернет.

Як зазначив голова Дніпропетровської обласної ради Євген Удод, електронне врядування — це не тільки спрощення всіх дозвільних процедур, а й можливість звести до мінімуму спілкування громадянина і чиновника, це найкоротший і найдієвіший шлях у боротьбі з корупцією.

«В електронному управлінні рішення приймає комп’ютер. Побудова такої системи дасть потужний поштовх до розвитку малого і середнього бізнесу. Зменшиться кількість дозвільних паперів, непотрібних платежів, заощаджуватиметься час і нерви. Формування електронного документообігу та бюджетів — це гарантія участі громадянського суспільства у процесах регіонального розвитку», — каже він. 

 А ще в межах проекту передбачається навчання та підвищення кваліфікації з питань електронного урядування та електронної демократії всіх працівників адміністративних центрів Дніпропетровської області. Фонд «Східна Європа» продовжуватиме автоматизацію 35  центрів надання адмінпослуг регіону та впровадження 10 адмінпослуг в електронній формі.

Довідка без хабара

Олександр ДАНИЛЕЦЬ,
«Урядовий кур’єр»

ПОЛТАВЩИНА. На тверду четвірку оцінив міністр юстиції України Павло Петренко впровадження на Полтавщині реформ, ініційованих його відомством. Під час поїздки до Полтави урядовець проінспектував роботу полтавських центрів надання адміністративних послуг, державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції, реєстраційної служби Полтавського міського управління юстиції та першої державної нотаріальної контори.

— Ми відвідали центри надання адмінпослуг, щоб слухати не рапорти підлеглих, а розпитати у споживачів, яка нині ситуація з наданням послуг у сфері реєстрації бізнесу та нерухомості, — повідомив він опісля журналістів. — З колегами роздали листівки про новації, які спрощують ситуацію в найбільш проблемному напрямі — реєстрації бізнесу, про онлайн-послуги Мін’юсту. Пояснювали людям, як можна не витрачати часу на черги, а отримати той самий документ удома й за менші гроші.

Тему потреби спрощення надаваних адміністративних послуг міністр розвинув під час засідання «круглого столу» за участю перших осіб міста. Він наголосив, що нині вже 20% українців скористалися новою онлайн-послугою, яку запровадило Міністерство юстиції. Йдеться про різні витяги та довідки, які нині можна отримати з Єдиного держреєстру та реєстру нерухомості без черг та хабарів.

Як зазначив урядовець, інновації покликані спростити життя пересічних громадян, а завдання Мін’юсту — щоб кожен українець отримував послуги якісно і швидко. Тому одна з ключових реформ у системі юстиції — передача повноважень із надання адміністративних послуг місцевим органам влади. Зокрема йдеться про можливість оформити право на нерухомість у межах не лише того села чи міста, де прописана людина, а у будь-якому населеному пункті області. Ще одна можливість — оформлення бізнесу в будь-якій точці України.

— Можливість переходу на електронний документообіг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, спрощення процедур, делегування функцій прийому документів місцевій владі, ЦНАП та нотаріусам дасть змогу ліквідувати корупцію та інші проблеми, що існують у реєстрації бізнесу та прав на нерухоме майно, — каже начальник Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Ірина Пашко. — Ми намагаємося поліпшити і послуги, і їхню якість.

Міністр резюмував, що коли керівництво обласного управління юстиції усуне всі вади, над чим нині працює, то Полтавщина може стати одним із кращих регіонів. Тим більше, що всі ці процеси підтримує місцева влада.