ВИСТАВКА

У невеликому портовому місті Південної Кореї відбувається найбільша подія року в сфері інновацій, технологій, екології та культури 

Микола ПУГОВИЦЯ
для «Урядового кур’єра»
Київ — Сеул — Йосу

Просто посеред моря на дамбі, що з’єднує водний простір з материком, на 43 м здіймається колесо — воно може то ховатися в Нептунові нетрі, то зненацька виринати із блакитної безодні. У місті, яке впродовж трьох місяців (12.05—12.08.) приймає ЕКСПО-2012, колесо Big-O вважають центральним орієнтиром, серцем міжнародної виставки. Великий його овал символізує букву «О» латинського алфавіту — з неї починається слово «осеан» (океан). Символізує також цифру «О» — вона означає точку відліку нового витка в розвитку людства шляхом глибшого пізнання моря. «Життя океанів, дихання узбережжя» — така тема виставки. Пошук шляхів гармонійного співіснування людини й морського світу — така мета.

На перший погляд об’єкт Big-O нагадує оглядове колесо, насправді це культурний простір, завдяки якому на тлі океанського пейзажу відбуваються яскраві мультимедіа-шоу. Колесо має водний екран, де демонструють фільми на тему екології; навколо сцени б’ють 50-метрові фонтани, високо вгору злітає вогонь від 12 факелів.

Сама сцена змонтована так, що дає змогу розфарбовувати морську воду в кольори веселки, створювати ефект різних звуків, туману… Окрім щоденних концертів, тут влаштовують мультимедійні та фонтан-шоу, голографічні проекції, народжені спільною грою лазерів і рідин на екрані. Проект споруди — результат спільних пошуків інженерів і дизайнерів багатьох країн світу. Під час його розробки було широко використано альтернативні джерела енергії, зокрема енергію припливів і відпливів.

Колесо Big-O, за словами генерального секретаря Організаційного комітету ЕКСПО-2012 Кім Кин Су, — один із трьох експонатів, що їх сьогодні можна побачити лише в Йосу. А які ще дві родзинки?

У світі іншого життя

Уявіть картину: виходите з вагона швидкісного потяга і потрапляєте … в цифрову галерею — першу в світі галерею морської культури та мистецтва, в якій за допомогою  світлових технологій та понад трьох десятків 218-метрових куполів із світлодіодних екранів створюється тривимірне зображення. Ви в казковому світі іншого життя. Буквально над вашими головами сходить сонце… Або тремтить місячна доріжка… Або пропливають косяки риб… Або виринає з глибин «кит мрії» —  мультимедіа-зображення, що з’являється на даху-моніторі, виготовленому на основі LED та ІТ-технологій. Вражені глядачі хапаються за смартфони, надсилають на адресу віртуальної тварини СМС-повідомлення, бурхливо скандують, плещуть у долоні, і цифрова проекція кита відгукається — він  починає збільшуватися в розмірах… Диво та й годі!

Найбільший у світі тунель з викладеними світлодіодними панелями від залізничної станції Йосу-ЕКСПО до центральної вулиці ЕКСПО — унікальний проект, який долучає кожного до інтерактивного спілкування. Експозиція ж ще раз підкреслює головну ідею виставки — наскільки важливо всім нам жити у злагоді з природою.

Не менш оригінальний експонат — Sky Tower (Піднебесна башта). Дивишся на цей художній та екологічний шедевр і аж ніяк не здогадуєшся, що споруджений він… із старого силосного цементосховища. Покинуту будівлю не розвалили, а реконструювали і перетворили на музичний дім, назвавши Vox Maris, що означає «шум моря».

Зовнішній контур виконали у формі арфи — вона нагадує високі морські хвилі. Звуки органа чути за 6 км, цим він заслужив почесне місце в Книзі рекордів Гіннесса як найголосніша органна труба у світі. Музичні твори на ній виконує дівчина-музикант, що сидить у спеціально зведеній оригінальній будочці поряд із баштою. Мовою органа лунають гімни країн-учасниць, повідомляється про початок і закінчення виставки, інструмент забезпечує музичний супровід численним концертам — на сцені виступали Симфонічний оркестр та Народний ансамбль Кореї, зірки К-попу. Та й відвідувачі можуть «виконати мелодії» на органі — за допомогою власних смартфонів.

Sky Nower — то дві великі башти, з’єднані між собою. У першій можна побачити відеоролики про морське узбережжя півострова та його неповторну красу, в  іншій демонструють обладнання для опріснення та очищення води. Ми з цікавістю спостерігали за процесом перетворення солоної морської на прісну, дегустували ту воду — пили із задоволенням. А на згадку нам подарували кварти з малюнками Піднебесної башти.

За добу на установці опріснюють до 12 тонн солоної води, подають у всі павільйони для втамування спраги відвідувачів. «Так ми пропонуємо розв’язання нинішніх проблем, використовуючи технології майбутнього, — пояснив інженер. — Нестачу води відчувають у багатьох країнах. Презентуючи цю систему, ми наче говоримо світові: океани — джерело вирішення багатьох найскладніших питань».

Що за виставка без феєрії роботів?

Кожна виставка має свій логотип. В основу корейської покладено  сутність самоідентифікації ЕКСПО: живий океан та узбережжя символізує представлена в ньому спрощена абстракція органічних форм екології, океанів і навколишнього середовища. Червоний колір характеризує екологію, синій — океан, зелений — довкілля. А ось талісманами жителі півострова обрали оригінальні фігурки на ім’я Йоні та Суні.

Обидві уособлюють планктон — джерело живлення для морських мешканців, головний поглинач вуглецю з моря. Темно-синій колір Йоні символізує глибокі води океану та його безмежні природні ресурси, яскраво-червоний Суні — живі організми світового океану й суші. Голови талісманів прикрашають щупальця, які означають різноманітні взаємозв’язані засоби спілкування з усіма відвідувачами виставки. Імена походять від назви самого міста Йосу, де «Йо» означає красивий, а «Су» — вода.

Краса тут на кожному кроці. Не лише природна, а й рукотворна: кожен об’єкт виставки ∂рунтується на найсучасніших, найнатхненніших дизайнах переможців міжнародного конкурсу, зведення та експлуатація  — на передових інформаційних технологіях, тому відвідувачі мають чудову можливість отримати  масу нових відчуттів, пов’язаних із віртуальною та іншою реальністю. Ось тематичний павільйон архітектурної студії SOMA — перший у світі «плаваючий», встановлений на вершині пірса просто над водою. Коли дивишся на нього з боку моря, здається, що це острів, коли дивишся навпроти — кашалот, збоку — біла акула. Екологічно стійкий дизайн, який передбачає інтеграцію ультрасучасних кліматичних і обслуговуючих систем; передова система фасадів, яка формує мікроклімат усередині павільйону; різнорівневий виставковий простір, що демонструє найкращі досягнення в різних галузях передового екологічного будівництва… Ця будівля й після виставки прикрашатиме колишню промислову гавань уздовж набережної Йосу. А по-іншому й бути не може: архітектурні шедеври не повинні бути тимчасовими.

Такі шедеври тут — і ліворуч, і праворуч. Чи не найпопулярніший — акваріум, у якому гості виставки почуваються мандрівниками, котрі перетинають океан на глибині 6 тис. м на підводному човні, а потім беруть курс на берег Північного Льодовитого океану й завдяки інноваційним 4D- технологіям спостерігають за його фауною.

Щоб потрапити до акваріуму, доводиться стояти майже три години у черзі! І ніхто не марикує, люди свідомо йдуть на те, бо отримають враження, які ні з чим не порівняти. Акваріум — найбільший у Кореї, містить приблизно 6400 т води, в нього запустили майже 34 тисячі мешканців  з усіх п’яти океанів.

Представлені зникаючі види, скажімо, білуга (білий кит) і байкальська нерпа, які привезли з Росії, морські коники, морські дракони тощо, а також жителі узбережжя (південноафриканські пінгвіни наприклад), південноамериканські морські котики… Усі морські мешканці, уявіть, плавають навколо вас — акваріум перший куполоподібний в Азії та другий у світі, де відвідувачі ходять всередині споруджених у ньому тунелів. На цьому несподіванки не завершуються: в окремому залі побудовано величезний екотераріум у вигляді амазонського лісу. Там можна спостерігати за рибами, які живуть у корінні дерев на берегах Амазонки. У павільйоні морської екосистеми, що демонструє важливість моря, бачимо справжнє болото завдовжки 25 м та 4 м завширшки — в ньому повністю відновлено його живий світ.

Від риб перенесемося до роботів. Бо що то за виставка, та ще в одному з азійських економічних «тигрів», і без феєрії роботів! Оскільки вона присвячена океанам, то роботів запустили у водне середовище. Так, до павільйону Таїланду запрошує 2,5-метрова робот-русалка, ще вищий її  «брат» розповідає всім охочим про акваторії його країни. У павільйоні Франції роботи грають на синтезаторі, танцюють разом із Йоні та Суні, демонструють дива на гойдалці. Два роботи-дельфіни плавають навколо макета Ейфелевої башти, а робот-краб, перебираючи клешнями, бігає за дітлахами…

Постійно оточені малими й дорослими експонати павільйону морської робототехніки, спорудженого спеціально для демонстрації найновіших технологій. Одні грають у футбол, інші танцюють у ритмі К-поп… Надто популярний 6,5-метровий Наві — найбільший із тих, яких раніше виготовляли на території Республіки Корея, завважки понад тонну. Разом із чотирма меншими роботами він вирушає в експедицію на пошуки корисних копалин на глибині 6 тис. м. Не менш захоплює видовище: залізні риби, що плавають в акваріумі поміж скляними водоростями. Важливо, що життєзабезпечення як акваріуму, так і павільйону значною мірою здійснюється за допомогою сонячних батарей, встановлених на даху.

…Читач, очевидно, помітив, що у своїй розповіді я щоразу зосереджую увагу на екологічних аспектах виставки. Це не лише тому, що ЕКСПО-2012 присвячено довкіллю, а й тому,  що кожен об’єкт тут виконаний із природоохоронним акцентом, з використанням альтернативних джерел енергії, на базі передових енергоощадних технологій. Не кажучи вже про наповнення павільйонів — як тематичних, так і окремих країн. Виставка — наочне втілення ідеї «зеленої» економіки, «зеленого» зростання з найменшими викидами вуглекислого газу в атмосферу.