В Україні з інтересом стежать за динамікою світової ціни на нафту. Одні сподіваються, що здешевлення вуглеводню дасть змогу частіше сідати за кермо автомобіля, який вони поставили в гараж, коли ціни на бензин у нас злетіли. Інші мають надію, що в такій ситуації Росія переключиться з українського питання на внутрішні економічні проблеми, адже її бюджет залежить від світової кон’юнктури на ціну ресурсу. 

Справді, нафта марки Brent тільки за останні дні значно подешевшала. Більшість аналітиків прогнозує зниження її вартості в світі до 70—80 доларів за барель. На що в цьому плані розраховувати вітчизняному споживачеві, які перспективи на нас чекають? «УК» із такими питаннями звернувся до експертів внутрішнього ринку нафтопродуктів. Їхні прогнози різняться, але позиція зрозуміла.

Ціна на бензин у руках Нацбанку

Директор консалтингової групи «А-95» Сергії Куюн стверджує, що передумови для зниження більш ніж очевидні: ціни на нафту впали до чотирирічного мінімуму, або нижче 85 доларів за барель. Для України, яка є енергозалежною державою, це позитивний сценарій, адже майже 85% бензину і дизпального імпортуємо. За розрахунками консалтингової групи «А-95», обвал нафтових котирувань створює передумови для зниження цін на українських АЗС на 60—80 копійок за літр. І це вже до кінця жовтня! Ціни на найпопулярнішу марку бензину А-95 можуть опуститися до 15,70 грн/л (середня ціна 16 жовтня — 16,52 грн/л), на дизпальне — до 15,30 грн/л (16,16 грн/л).

«Однак ці розрахунки не враховують нинішніх українських реалій, які змінюють ситуацію радикально. Як свідчить опитування найбільших імпортерів наф?топродуктів, у жовтні вони зіткнулися з гострою нестачею валюти на міжбанківській біржі», — стверджує експерт.

За даними «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України», члени цієї асоціації на спецрахунках Нацбанку сформували гривневу масу для придбання близько 200 мільйонів доларів. Це еквівалентно купівлі 200 тисяч тонн бензину і дизельного пального, що становить майже 30% місячного споживання країни.

«Ситуація така: пальне подешевшало, воно є, але взяти його оператори ринку не можуть — немає валюти. Оскільки завезти бензин і ДП у потрібній кількості не виходить, різко зріс попит на запаси, які є на внутрішньому ринку, що у свою чергу призвело до припинення падіння оптових цін і дефіциту пропозиції. На ринку зросла частка кустарного виробництва не тільки бензину, а і дизпалива, чого раніше не спостерігалося», — констатує Сергій Куюн.

Жовтнева проблема з валютою може мати далекосяжні наслідки. Масовий зрив проплат за зовнішньоекономічними контрактами від українських нафтотрейдерів уже змусив закордонних виробників почати вивчення альтернативних напрямків експорту продукції. Зокрема йдеться про білоруські НПЗ, які забезпечують до 50% потреб ринку України в нафтопродуктах. Існує варіант, що після запізнілої появи валюти на ринку не виявиться вільних обсягів пального для постачання в Україну.

Безумовно, без пального не залишимося, але для пошуку нових джерел потрібен час, якого вже немає. Тому, на думку фахівців, питання з валютою необхідно зняти в терміновому порядку, оскільки нестача нафтопродуктів у роздрібній мережі може з’явитися ще до кінця жовтня.

Багато в чому доля ринку і ціни на нафтопродукти перебуває в руках Національного банку, якому треба розставити пріоритети і повернутися до поняття критичного імпорту. Нафтопродукти належать до товарів, які потрібні країні передовсім, і валютні резерви повинні розподілятися саме за таким критерієм.

Палиця на два кінці

З одного боку те, що пальне може подешевшати, добре. З іншого — постраждає український експорт. Таку думку висловив економічний експерт Олександр Охріменко. Він стверджує, що, ймовірно, країни ОПЕК найближчим часом приймуть рішення про зменшення видобутку нафти, щоб ціни на неї зафіксувати на рівні 80 доларів за барель. Арабським країнам нижчий видобуток не вигідний.

«Для світової економіки зниження ціни на нафту має призвести передовсім до зниження вартості продовольства, зокрема зерна. Це вигідно країнам — імпортерам зерна, але для України це небезпечно. У нас цього року хороший урожай, і потрібно його дорого продати. Можливе зниження цін на метал, але не таке глобальне, як на зерно», — констатує експерт.

Начальник відділу паливно-енергетичних ринків ДП «Держзовнішінформ» Олег Мельник стверджує, що зниження цін на нафту і нафтопродукти на європейському ринку і деяка стабілізація курсу національної валюти і далі чинять певний тиск на вартість пального на внутрішньому ринку.

«Відносна стабілізація в жовтні на валютному ринку України, різке зниження цін на світовому ринку нафти і нафтопродуктів дають підстави припускати, що на вітчизняному ринку слід чекати зниження оптових і роздрібних цін. За нинішніми оцінками, на роздрібному ринку України в другій половині жовтня має відбуватися поступове зниження цін. Потенціал зниження від поточних цін до рівня роздрібних на першу половину листопада очікується від 50—60 коп./л до 90—110 коп./л залежно від розвитку ситуації на українському валютному і світовому нафтопродуктовому ринках», — припускає Олег Мельник.

Її давно «перегріли»

Нафта може подешевшати ще більше. Для цього існують економічні, й політичні підстави. Таку думку висловив голова правління альянсу «Нова енергія України» Валерій Боровик.

«Думаю, це можливо. Якщо простежити динаміку цін, то раніше падіння на один долар вважалося істотним, а тут вартість падає на десятки доларів», — заявив експерт.

На його думку, ціна на нафту була зависока.«Насамперед ціна на нафту була «перегріта». У зв’язку зі сланцевою революцією США розморожують (і робитимуть це надалі) свої резерви. Тому падіння цін на нафту було об’єктивним процесом. Думаю, що недалекоглядна позиція Росії в питанні військових агресій просто стимулювала цей процес, до економічних причин додалися політичні, умовно кажучи, «покарати агресора», — додав Валерій Боровик.

Бензин на АЗС в Україні подешевшає лише тоді, коли бодай 1—2 нафтопереробні заводи перероблятимуть українську сировину. Нині ж вітчизняні НПЗ перебувають у руках російських бізнесменів з усіма наслідками. Здешевлення нафти на світовому ринку — позитивна тенденція для економіки України, але воно не так швидко позначиться на цінах на нафтопродукти всередині країни. Таку думку висловив віце-президент Української нафтогазової академії Роман Яремійчук.

«Для нас зниження світової ціни на нафту вигідне. Україна видобуває мало нафти — близько 3 мільйонів тонн з конденсатом, а потреба — 20 мільйонів», — розповів експерт.

Підсумовуючи думки експертів, можна констатувати, що швидкого зниження вартості на нафтопродукти поки що не варто очікувати. Але процес, як кажуть, уже пішов. Тут головне — утримати прийнятний курс долара США. Зрештою, час покаже, наскільки прогнози експертів справдяться.