Активна кампанія бойкоту російських товарів почалася у березні цього року через анексію Криму. Пересічні українці розуміють, що податки, які відраховують у Росії, йдуть на фінансування її армії та політичній еліті, що санкціонувала окупацію частини нашої території. Споживач, прийшовши в магазин, «голосує» гаманцем і замінює російські товари на аналоги українські та європейські. 

Шануємо вітчизняного виробника

«За підрахунками Кабміну, завдяки підписанню економічної частини Угоди з ЄС Україна може заробити у цьому році 500 мільйонів євро. Але з більшості товарних груп за цією угодою не було обрано обсягів, за деякими експорт так і не почався, а переважна частина українських компаній важко перебудовуються на вивезення продукції в Європу. За нашою оцінкою, через бойкот російських товарів та заміну їх вітчизняними Україна зможе  заробити цього року більш ніж 500 мільйонів євро. Це дає не лише політичні бали, а й плюси українській економіці», — сказав «УК» директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.

 Мінус лише один: товарам українських виробників не стало легше потрапити на полиці вітчизняних супермаркетів. Адже з них знімали великі гроші за вхід до торговельної мережі (навіть із соціальних груп товарів), не надаючи жодних привілеїв, ця практика триває. Обсяги продажу українських товарів зростають не завдяки сприянню торгових мереж, а всупереч.

За даними постачальників (на жаль, статистики та маркетингових досліджень з приводу бойкоту російського немає), загальні обсяги продажу товарів у роздрібних вітчизняних торгових мережах у натуральному вимірі знизилися з березня по серпень на 10—15%. При цьому обсяги продажу російських товарів за цей період залежно від їхньої групи звузилися від 40 до 25%.

«Якщо патріотичні почуття більше рухають власниками із Західної України, то в центральній її частині господарі великих торговельних мереж відстежують,  обсяги продажу яких саме товарів падають, і те, що невигідно тримати на полицях, прибирають. На сьогодні частка російської продукції скоротилася, хоч вона була і невеликою. В українських супермаркетах російська продукція становила 3—7% в загальному обсязі продуктів та супутніх товарів (у грошовому виразі це 1,2—1,3 мільярда доларів)», — зауважує Олексій Дорошенко.

Українці протестують проти окупанта навіть у магазинах, замінюючи російські товари українськими та європейськими аналогами. Фото Володимира ЗAЇКИ

Маскуються під українське

Громадська кампанія бойкотування вироблених в Росії товарів, розпочата в Україні цього року, призвела до скорочення числа їхніх покупців у квітні порівняно з березнем: у Києві — на 20%, на півночі країни — 10%, а в решті регіонів — на 8%. Такі результати дослідження споживчої панелі домогосподарств компанії GfK Ukraine. На жаль, свіжіших даних компанія поки що не оприлюднювала. Відповідно до дослідження за квітень, найактивніше бойкот російських товарів підтримала молодь до 30 років, серед якої число покупців російських товарів зменшилося на 13%, тоді як у групі 50—59 років таких було 6%, а серед тих, кому за 60, — 3%.

А ось сайт tsn.uа нещодавно повідомив, що відмова більшості українців від російських товарів позначилася на економіці РФ. Так, за півроку бойкоту тільки харчова промисловість зазнала близько 100 мільйонів доларів збитків. Бойкот зачепив і легпром агресивного сусіда — обсяги продажу російського одягу в Україні зменшилися на 70%.

Крім того, відмова від російського бензину змусила мережу автозаправок  «Лукойл» продати всі активи в Україні австрійській компанії. Та аналітики припускають, що угода фіктивна, а її мета — ввести українців в оману. Цікаво, що тепер виробники РФ навіть маскують товари: замінюють штрихкоди на українські та знижують ціни, роблячи свою продукцію дешевшою за нашу.

У середині вересня активісти «Економічного бойкоту» у Львові замалювали триколорами вікна російських банків на виконання рішення міськради про маркування продукції російського походження.

«Російський капітал, який широко представлений в українському банківському секторі, є причиною девальвації гривні. У банківському секторі України до 20% прямо або опосередковано були присутні російські банки. Це дуже велика частка на будь-якому ринку, тим більше фінансовому, міжбанківському. Вона цілком достатня, щоб за бажання цей ринок обвалити. Це, на жаль, і відбулося», — заявляє голова Комітету економістів України Андрій Новак.

«З деяких товарів економ-сегменту обсяги продажу в Україні зросли, але це не стосується продукції середньої вартості та дорогої (російська належить саме до них). Ми думали, що з деяких видів російських товарів, яким важко найти заміну,  обсяги продажу не зменшаться (червона риба, червона та чорна ікра). Але виявилося, що це можливо. Росія постраждала від ембарго на поставки риби. Її почали імпортувати з Південної Америки, а деякі сорти — з Норвегії. Тому й Україна може вслід за ними налагодити поставки риби з цих країн. Немає таких російських товарів, які не можна замінити», — констатує Олексій Дорошенко.

За даними Української асоціації постачальників торговельних мереж, через падіння обсягів продажу російської продукції стали зростати аналогічні показники у сегменті вітчизняних товарів навіть у тих групах, де раніше не можна було уявити (наприклад косметика). Це стосується й одягу, тому що дуже багато торговельних мереж в Україні збували російську продукцію, хоч у цьому й не зізнавалися (взуття від Пазоліні, Carnaby). Якщо говорити про якість продуктів та супутніх товарів, то фахівці вважають, що в Україні вона вища, ніж у Росії, хоч стандарти в останній жорсткіші. Нині істотно зросли обсяги продажу українського чаю.

Крім того, є багато позицій товарів, що не афішують як українські. Це взуття, одяг, який продають під лейблами відомих європейських торгових марок, але виробляють у нас (приміром у Харкові). Перелому в торгівлі одежею та взуттям українського виробництва, як і продуктами, поки що не відбулося. Але це не за горами, адже наші виробники свою продукцію часто позиціонують навіть Китаєм. Як кажуть, не було б лихого, щоб на добре не вийшло, і це допомагає вітчизняним виробникам почуватися господарями на власному ринку.   

КОМПЕТЕНТНО

Ринок матиме  інший формат

Володимир ЩЕЛКУНОВ,
президент ICC Ukraine,
радник Прем’єр-міністра України:

 — Позитив від бойкоту російських товарів — нагода для українського виробника. Маловідомі марки можуть вибороти своє місце і стати замінником звичних для українців брендів. Збільшуючи обсяги виробництва, компанії створюватимуть нові робочі місця. Тому в бойкоті російських товарів спостерігаємо насамперед позитив для української економіки.

Нашій державі потрібно буде переглянути експортні пріоритети. За останній рік лідером поставок до ЄС були продукти металургії та сільського господарства.

З огляду на конфлікт, що охопив схід нашої країни, поки що можемо робити ставку виключно на продовольчі товари. Нині стратегічно важливе ухвалення законів, які регулюватимуть питання держконтролю безпечності товарів та відповідність їх вимогам ЄС.

Український ринок буде переформатовуватися. Ключовими і найбільш успішними галузями для інвестування залишаються сільське господарство, авіація, інформаційні технології, енергетика та «зелена» економіка. Нагальне питання пошуку альтернативних джерел енергії. ЄС готовий вкладати кошти, оскільки впродовж 20 років цим питанням в Україні мало хто займався.

Але нині для Росії найнебезпечнішим буде не так зниження обсягів торговельного обороту, як ізоляція від міжнародного ринку. Так, четвертий пакет санкцій Європи та США для Росії, які вони мають ввести, передбачає її виключення із міжнародної системи переказу коштів SWIFT або, іншими словами, фінансову ізоляцію країни. Відключення Росії від цієї системи унеможливлює проведення будь-яких валютних операцій.

А ТИМ ЧАСОМ

РФ як і раніше залишається одним з головних торгових партнерів

За підсумками січня — червня цього року, Російська Федерація залишається одним з головних торгових партнерів України. Її частка в загальному обсязі зовнішньої торгівлі становить 25%, зокрема в експорті — 22,3%, в імпорті — 27,9%. Про це «УК» повідомили у прес-службі Мінекономрозвитку. Україна посідає п’яте місце серед основних зовнішньоторговельних партнерів РФ (4,7% загального товарообігу) після Китаю, Нідерландів, Німеччини, Італії.

За 6 місяців цього року експорт товарів до РФ зменшився на 24,7% порівняно із січнем — червнем 2013-го і становить  5,7 мільйона доларів. Імпорт товарів зменшився на 14,9% до $8174 мільйонів. Падіння обсягів товарообігу України з РФ здебільшого спричинено значним зменшенням обсягів експорту продукції машинобудування (–$717 мільйонів), продукції металургійної (–$552 мільйони) і хімічної (–$168 мільйонів) промисловості та продовольства (–$294 мільйони). Також значно зменшилися обсяги імпорту російських енергоносіїв до України (–$509 мільйонів). Зменшення обсягів двосторонньої торгівлі спричинили військові дії на сході України та значне погіршення двосторонніх відносин з РФ.

За даними Мінекономрозвитку, з групи продовольчих товарів найбільше зменшення обсягів імпорту спостерігалося з позиції какао і продуктів какао (–$13 мільйонів), напоїв алкогольних (–$3 мільйони). Значно зменшилися обсяги поставок вугілля кам’яного (–$ 206 мільйонів), нафтопродуктів (–$254 мільйони), газу природного (–2391 мільйон). Спостерігалося за цей період падіння обсягів імпорту, зокрема добрив мінеральних, пластмас і виробів з них, одягу, взуття, металургійної продукції. Зменшення імпортних поставок відбулося внаслідок невирішеності питання ціни імпортованого з РФ природного газу, несприятливої кон’юнктури на світових ринках щодо основних товарів українського експорту.

Головна причина зменшення обсягів експорту — те, що РФ запроваджувала обмежувальні заходи щодо поставок української продукції. Найбільші обсяги експорту української продукції за цей період припадали на інші країни СНД: Білорусь (2,8%), Казахстан (1,85%), Молдову (1,26%). Тож є перспективи переорієнтації частки українського експорту саме на ці країни. 

Матеріали підготувала Вікторія КОВАЛЬОВА, «Урядовий кур’єр»