Більшість українців сходяться на думці: щоб навести лад у державних органах, замінити треба майже всіх працівників. Адже ті, хто роками працює на своїх «хлібних» посадах, не мають бажання щось змінювати. Як свідчить практика країн, які успішно провели реформи, лише освічені, чесні і вмотивовані фахівці зможуть надавати державні послуги якісно і без зайвої бюрократичної, пронизаної корупцією тяганини.

Нині триває реформування органів юстиції. Як воно відбувається на місцях, зокрема в Київській області, дізнавався «Урядовий кур’єр».

Якщо коротко охарактеризувати зміни в органах юстиції, то було ліквідовано Державну реєстраційну і Державну виконавчу служби. Стосовно державної реєстрації, то ці функції виконуватимуть на місцях.  А от функції ДВС розподілять між приватними установами і державними. 

Таким чином посадовим особам органів місцевого самоврядування, адміністраторам центрів надання адміністративних послуг, нотаріусам перейдуть повноваження прийому й видачі документів з державної реєстрації юридичних і фізичних осіб-підприємців, а також держреєстрації речових прав на нерухоме майно.

Від ліквідації до оновлення

Окрім змін у кадровій площині, з ухваленням Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» від 12 лютого 2015 року ініційовано внесення низки новел у чинне законодавство, зокрема в частині правових засад діяльності органів юстиції. Проектом зазначеного закону в тому числі було передбачено:

♦ заохочення фахівців, які надаватимуть ці послуги, шляхом запровадження системи матеріального стимулювання (виплата винагороди, яку формуватимуть за рахунок плати від реєстраційних дій);

♦ запровадження можливості офіційного надання платних послуг в системі органів юстиції, зокрема у сфері державної реєстрації (їхній перелік буде визначено пізніше).

— Українці часто нарікали: щоб пришвидшити реєстрацію, скажімо, квартири, доводилося давати хабарі. Після запровадження платних послуг буде зрозуміло, за що і скільки людина має офіційно заплатити, — зазначає в. о. начальника головного територіального управління юстиції у Київській області Олексій Пономарчук. — Хочеш щось швидко зареєструвати — іди в касу і офіційно плати більше; можеш почекати 14 днів — плата буде меншою. Поки розцінки ще не визначено. Також запроваджуються диференційовані розміри адміністративного збору за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно залежно від суб’єкта (юридична чи фізична особа) і площі об’єкта, права на який підлягають державній реєстрації. Реєстрація складніших об’єктів коштуватиме дорожче, ніж простіших.

Голова Київської обласної ради Микола Бабенко роз’яснює, що запроваджені зміни мають покращити взаємодію державних реєстрів з іншими інформаційними базами. Зокрема це стосується відомчих реєстрів органів фіскальної служби, статистики, Пенсійного фонду. Найголовніша зміна, яку вже імплементовано в чинне законодавство у межах процесу децентралізації, — надання можливості адміністраторам центрів надання адміністративних послуг (утворених при органах місцевого самоврядування) приймати й видавати документи з державної реєстрації на легальних засадах. Власне, це основний крок, якого найбільше очікували від процесу децентралізації, який триває в Україні.

Зміни в законодавстві дадуть змогу покращити взаємодію державних реєстрів з іншими інформаційними базами. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Кадри вирішують усе

Тепер щодо змін у кадровій політиці. Із залученням експертів було проаналізовано досвід роботи органів юстиції України. І фахівці дійшли невтішних висновків: необхідно покращувати ефективність роботи працівників органів юстиції, скорочувати кількість керівників і формувати нові кадрові вимоги до персоналу, який працює у системі. Задля її оновлення у перспективі. Адже немало фахівців, які останніми роками працювали в системі, переймалися тим, як  побільше «заробити» на хабарах. За кількістю порушених кримінальних справ і затриманих працівників органів юстиції 2014 рік побив усі рекорди за останнє десятиліття. Було порушено 100 кримінальних справ, 60 з них дійшло до суду.

Перший крок, який зробило міністерство, — був опротестований керівний склад органів юстиції обласного рівня. З’ясувалося, що із 85 керівників (начальники територіальних управлінь, їхні заступники і керівники щойно ліквідованих виконавчої та реєстраційної державних служб) змушені були залишити свої посади 47 працівників.

— Після отриманих результатів тестування 10 лютого оголосили конкурс на заміщення вакантних посад. Цей конкурс відкритий, інформацію оприлюднено на сайті Мін’юсту, — зазначає Олексій Пономарчук. — Спростили і умови доступу до професії. Тепер для участі в конкурсі досить п’яти років стажу у сфері права за умови юридичної освіти. Наше головне завдання — максимально залучати ініціативну молодь, яка здатна імплементувати реформи, що відбуваються у системі міністерства. Конкурс триватиме місяць. Його результати оприлюднять, відповідно відбудуться кадрові призначення.

Від реформування українці очікують, що таки вдасться побороти бюрократію і тотальну корупцію. Адже багатьом країнам це вдалось.