З початку 2013 року діє нова акцизна система на тютюнові вироби. Рік минув — і оcь результат: попри зменшення рівня куріння в країні та непросту економічну ситуацію, тютюновий акциз приніс до державного бюджету на 1,34 мільярда гривень більше, ніж 2012-го.

Про секрети акцизного успіху «Урядовому кур’єру» розповіла директор департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування Міністерства доходів і зборів України Неля ПРИВАЛОВА.

Директор департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування Міндоходів і зборів Неля ПРИВАЛОВА.— Отже, Нелю Євгенівно, які результати року роботи нової акцизної системи на тютюнові вироби?

— Вони цілком позитивні. За рік оновлений тютюновий акциз дав держбюджету майже 18 мільярдів гривень — на 8% (або на 1,34 мільярда гривень) більше, ніж 2012 року. Для порівняння: доходи від тютюнового акцизу в рази перевищують доходи від акцизів на алкогольні напої та пиво. Частка тютюнового акцизу в загальних акцизних надходженнях за минулий рік зросла і перевищила 70%.

Бар’єри  для підлітків

— Нагадайте, чим чинна акцизна система на тютюнові вироби відрізняється від попередньої?

— Передовсім істотно збільшено специфічну ставку акцизу (яка не залежить від ціни товару) і мінімальне акцизне податкове зобов’язання (мінімум, нижче від якого загальна сума акцизу не може опускатися). Одночасно ми зменшили вплив адвалерної (відсоток від ціни) складової. Також підвищено ставки акцизу на тютюнову сировину і відходи. Запроваджено авансову його сплату.

Ці зміни, з одного боку, зруйнували схеми мінімізації акцизу. Нова система більш передбачувана і стабільна. З іншого боку, ми підняли мінімальну планку ціни на тютюнові вироби. Відповідно, на ринку тепер менше занадто дешевих і доступних, зокрема для підлітків, сигарет. Тож реформа корисна не тільки бюджету, а й громадському здоров’ю.

— А як вплинуло на акцизні надходження зменшення виробництва сигарет в Україні?

— Справді, за даними Держкомстату, у 2013 році виробництво сигарет скоротилося на 8 мільярдів штук (або майже на 10%). Тобто маємо значне збільшення акцизних надходжень при зменшенні обсягів виробництва. Це хороший результат.

Мінімізували ризики

— Серед ризиків реформи називали можливість зростання нелегального виробництва сигарет та їх контрабанди в Україну  з Молдови й Росії. Чи справдився цей прогноз?

— Різниця в податкових, акцизних ставках, у ціні товару — завжди стимул для правопорушників нелегально на ній заробити. Але ми цей ризик звели до мінімуму. По-перше, коли розроблялася реформа, було взято до уваги, що в сусідніх країнах у 2013 році також підвищилися акцизи на тютюнові вироби.

По-друге, 2013 року реалізовано масштабну програму «Тютюн — Контрафакт 2013». У її межах в усіх регіонах України пройшли рейди проти нелегальної тютюнової продукції, вилучено сотні мільйонів незаконних сигарет, лінії підпільного виробництва, перекрито великі канали контрабанди сигарет в Україну. Також у 2013 році підписано угоду з Європейським офісом боротьби із шахрайством (OLAF), і тепер ми можемо разом з нашими європейськими колегами проводити спільні оперативні дії, обмінюватися оперативною інформацією.

— Що чекає на акцизну систему в найближчі роки?

— Чинна акцизна система довела свою ефективність. І надалі ми її розвиватимемо. Зокрема важливо знайти баланс інтересів держави, виробника та споживача, баланс акцизної політики між галузями. Також важливе запровадження електронної акцизної марки, Єдиного реєстру обладнання для промислового виробництва тютюнових виробів.

ДОСЬЄ «УК»

Неля ПРИВАЛОВА. Народилася 1976 року в м. Дніпропетровську. Закінчила Дніпропетровський державний технічний університет залізничного транспорту за спеціальністю «Облік і аудит» (економіст). Працювала бухгалтером, головним бухгалтером, бухгалтером-експертом та виконавчим директором комерційних підприємств у Дніпропетровську та Києві.

З квітня 2013 року — директор департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування Міністерства доходів і зборів України.

ДОВІДКА «УК»

З 1 березня 2014 року Міністерство доходів і зборів було ліквідоване рішенням Кабінету міністрів. На базі міністерства відновлено Державну податкову і Державну митну служби, які підпорядковуються Міністерству фінансів.

Тетяна ЗАДОРОЖНА 
для «Урядового кур’єра»