РЕОРГАНІЗАЦІЯ

Укрзалізниця передала інвентарний парк у власність держпідприємств, підпорядкованих їй

Підбивати підсумки роботи за минулий рік — приємна процедура для тих, у кого він був успішним. В Укрзалізниці є чим пишатися, хоча й проблем не бракує. Вантажні перевезення, які завжди були тим локомотивом, що витягував галузь, і цього разу впоралися з  нелегким завданням. Попри збитки, отримані від пасажирських перевезень (передусім через некомпенсацію пільгового проїзду), вдалося не лише утриматися на плаву, а й модернізувати залізничні шляхи.

Статистика красномовніша за факти

За даними Головного управління колійного господарства, протягом 2011 року Укрзалізниця капітально відремонтувала 823,6 км та модернізувала 450,6 км колії. Окрім того, зробила середній ремонт на майже 956 км, а комплексно-оздоровчий — на понад 742 км. Особливу увагу приділили стрілочним переводам: замінили на нові 492 та здійснили середній ремонт 502 таких комплектів.

У рамках Галузевої програми «Забезпечення безпеки руху на залізничних переїздах» закрили 45 малодіяльних переїздів, обладнали автоматикою 9,  капітально відремонтували 88, покращили видимість на  4 залізничних переїздах.

Оскільки ці об’єкти завжди належали до категорії підвищеної небезпеки, залізничники постійно працюють над зменшенням кількості ДТП та випадків травмування і загибелі людей. Зокрема перевіряють технічне обладнання, стан переїзного настилу та дорожнього покриття.

У Головному управлінні безпеки руху та екології повідомили, що торік кількість ДТП на залізничних коліях порівняно з 2010 роком скоротилася на 21 (зі 101 до 80), а число потерпілих — на 83 особи (зі 119 до 36). Особливо слід відзначити зменшення кількості загиблих із 73 до 14, та  травмованих — із 46 до 22.

Причому розслідування показало, що вини залізниці в жодному з цих випадків не було. Саме тому Укрзалізниця звертає увагу водіїв автотранспорту, їхніх пасажирів та всіх, хто перебуває поблизу об’єктів залізничної інфраструктури, на те, що попри всі запобіжні заходи основною запорукою безпеки на коліях і переїздах є передусім уважність та дисциплінованість водіїв, які відповідальні за життя і здоров’я своїх пасажирів. Вони мають усвідомити, що чітке та неухильне дотримання правил дорожнього руху — надійний захист від трагедій та неприємностей.

Без ремонту ані туди ані сюди. Фото Володимира ЗАЇКИ

Вагони мають господаря

Наприкінці року на 101,2% зросла ефективність використання вагонів Укрзалізниці. Якщо в середньому один вагон перебував в обігу 5,76 доби,  то в грудні 2011-го обіг навантаженого вагона становив  2,99 доби. Знижено й час простою вагона під однією вантажною операцією (він становив 33 год.) та простій на одній технічній станції (7,12 год.). Вантажний рейс вагона у середньому становив 524,8 км, а це більше за  планове завдання на 1,2%. Поліпшилися й показники використання локомотивного парку: середньодобовий пробіг локомотива становив 472 км, а середньодобова  продуктивність — 1340 тис. ткм.

Тож за підсумками експлуатаційної роботи впродовж 2011 року залізничники у середньому щодоби навантажували 1064,95 тис. тонн вантажів, що становить 108,6% відповідного періоду 2010 року. Причому цей показник збільшили всі залізниці. Протягом минулого року в середньому за добу вивантажували приблизно 16,8 тис. вагонів. Досягти таких зрушень вдалося завдяки ефективній організації перевізного процесу та  раціональнішому використанню рухомого складу.

Тарифна політика також відіграла свою роль: вантажні перевезення у вагонах державних підприємств Укрзалізниці залишалися значно нижчими за ринкові. Щоправда, це палиця з двома кінцями. За словами заступника генерального директора Державної адміністрації залізничного транспорту України Петра Науменка, ситуація зміниться у зв’язку з передачею вагонів інвентарного парку на баланс підпорядкованих Укрзалізниці державних підприємств. Зі зміною  статусу вагонів з «інвентарного» на «власний» методика розрахунку тарифів на перевезення трохи змінюється.

Посадовець пояснив нагальну потребу таких змін кількома причинами. Передусім тим, що вагони Укрзалізниці, виходячи за межі країни, часто не поверталися. Адже згідно з Угодою про спільне користування вагонами інвентарного парку за кордоном їх експлуатували за низькими тарифами, доки дозволяв технічний стан.  Плата за використання не компенсувала затрат на ремонт та утримання вагонів після повернення їх в Україну. Після зміни статусу українського вантажного рухомого складу з інвентарного на власний підвищиться ефективність використання вагонів.

Нині основний інвентарний парк універсальних вагонів формується тільки з українських і частково білоруських вагонів.  В інших залізничних адміністрацій СНД  він невеличкий, а деякі країни  давно змінили статус своїх вагонів.

— З огляду на те, що вагон стане власним, — пояснив Петро Науменко, — методика розрахунку вартості перевезень має змінитися.  Наприклад, додається плата за повернення порожнього вагона, тоді як раніше порожній пробіг повністю компенсувала Укрзалізниця. Тепер ситуація зміниться. Такі умови стимулюватимуть  вантажовідправників, а логістика має бути  організована так, щоб максимально зменшився  порожній пробіг і ефективно використовувався наявний рухомий склад.

— Після зміни статусу українського вантажного рухомого складу з інвентарного на власний, — пояснив директор Українського транспортно-логістичного центру Володимир Іващук, — ніхто не матиме змоги брати вивантажений вагон для подальшого використання без нашої згоди. Ми зможемо скоординувати свою діяльність на зовнішніх ринках із перевізниками та залізничними адміністраціями так, щоб вагон вантажився і вчасно повертався. У разі ненавантаження він повертатиметься порожнім.

Щоправда, з набуттям статусу «власний» вагон став дорожчим за інвентарний, але залишився значно дешевшим за вагони інших власників.  Адже він повинен гідно конкурувати з рухомим складом інших учасників ринку на рівних умовах. До того ж виконувати ремонт та утримувати парк у технічно справному стані віднині стане набагато легше.

ДОВІДКА «УК»

Інвентарний парк найзатребуванішого рухомого складу — напіввагонів «Укрзалізниці» становить 58,2 тис., з них майже 7 тис. вантажного рухомого складу перебувають у країнах СНД. Крім того, 32 тис. напіввагонів належать вітчизняним підприємствам, які частково або повністю забезпечують своє виробництво власним вагонним парком.