Ще зі студентських років зберігаю фотоапарат ФЕД-5В, який купив напередодні Олімпіади в Москві. І хоч ним не фотографую вже понад 20 років, камера і досі перебуває в хорошому робочому стані. Бо продукція ДП «ХМЗ «ФЕД» вже в 1970—1990-ті роки (ФЕД-5В та ФЕД-50 як фінальні моделі в лінійці фотоапаратів випускали саме в той час) відзначалася високою конкурентоспроможністю. Тож вона була масовою й популярною не лише серед фотолюбителів, а й професіоналів. 

До речі, працювати на совість у заводчан було в крові. Ще з перших днів заснування підприємства — у 1927 році, коли до майстерень дитячої трудової комуни імені Ф. Е. Дзержинського привезли 40 безпритульних, підібраних на вулиці. У хлопчаків було таке велике бажання виготовити щось значуще власними руками, що вони, попри негаразди та бідність (вдумайтеся лишень!),  змогли зібрати перші радянські електродрилі, а в 1933-му — перші три радянські фотоапарати типу «Лейка». У це довго не могли повірити німецькі фахівці відомої на весь світ фірми. Один з них навіть заявив, що в нього скоріше виросте волосся на долоні, ніж ці голодранці створять радянську «Лейку».

Олександр Жданов прийшов на завод у 1960-му. Відтоді спочатку у слюсаря-збиральника, а нині президента корпорації «ФЕД» — одна робоча адреса у трудовій книжці

Від Шрі-Ланки  до Америки

Створили! І не лише радянську «Лейку»! ДП «ХМЗ «ФЕД» і сьогодні вражає країну, зарубіжжя унікальними розробками та планами: працівники заводу виробляють продукцію, яку досі не можуть освоїти навіть у розвинених країнах Європи. Окрім «ФЕДа», наприклад, інтегральні гідроприводи для літаків у світі серійно виробляє лише одна американська фірма Hamilton Staundstem. Бо підприємство свого часу визначило для себе пріоритетні напрями розвитку, обрало правильну ринкову стратегію. У пошуках виходу зі складних ситуацій, в які постійно потрапляла промисловість молодої Української держави, на «ФЕДі» колегіально приймали доленосні для заводу рішення. Часом непопулярні, неординарні, але з глибокою впевненістю в успіх. Сміливість та рішучість — два крила, на яких будували в Харкові оптимістичні прогнози, які, як показало життя, себе виправдали.

Нині ДП «ХМЗ «ФЕД» бере активну участь в українських та багатьох інших програмах літако- та авіадвигунобудування. Харків’яни  освоїли серійне виробництво та ремонт агрегатів для літаків Ан-74, Ан-140, Ан-124-100 «Руслан», Ан-225 «Мрія», Ту-204, Ту-214, Су-30МК, Міг-29, Як-130, всіх гелікоптерів марок Мі та Ка, українських авіадвигунів ТВЗ-117, Д436, Аі-22, Аі-222, Аі-450 та інших. Підприємство виробляє також  комплексні системи управління рухом танка, стабілізатор вертикалі гармати та інші агрегати для заводу ім. Малишева, ремонтні комплекти деталей та вузлів для Луцького АРЗ «Мотор». Плідно співпрацює завод і з АТ «Мотор Січ», КБ «Прогрес» (м. Запоріжжя), ДК «Антонов», Харківським авіазаводом.

Фото автора

Перебуваючи на ДП «ХМЗ «ФЕД», ще раз переконався, що позитивізм мислення, помножений на вмілі дії керівництва, кваліфікацію спеціалістів, наполегливу працю всього колективу, допомогли заводу зберегти профіль, унікальне виробництво, перспективу розвитку. Окрім того, на «ФЕДі», переборовши стресовий період загальних розподілів та відокремлень, визнали, що гуртом добре не лише батька бити: було створено корпорацію «ФЕД» (нині ПАТ «ФЕД») як правонаступника науково-виробничого об’єднання «ФЕД», генеральним директором на якому працював Олександр Жданов. Одночасно досвідчений авіабудівник був і директором головного заводу ДП «ХМЗ «ФЕД». Корпорація стала фактично провідною фірмою авіаційного агрегатобудування країн СНД, яка займається проектуванням, виробництвом, сервісним обслуговуванням та ремонтом агрегатів аерокосмічного профілю. Її авторитет величезний у світі. До речі, продукцію «федівців» закуповують нині 67 країн Європи, Америки, Південно-Східної Азії, Північної Африки.

Цех нових технологій — гордість підприємства. Найскладніші агрегати виробляють саме тут

Спільні проекти

У корпорації «ФЕД» створено умови та базу для розвитку потужного конструкторського бюро з новими напрямами діяльності. Об’єднання зусиль розробника та серійного виробника дають додаткові можливості для підвищення ефективності роботи, створення нових робочих місць. У 2011—2013 роках інвестиції ПАТ «ФЕД» в реалізацію спільних проектів становили близько 200 мільйонів гривень. Планами реалізації цих проектів на 2013—2016 роки передбачено інвестиції в сумі ще близько 300 мільйонів гривень. Це, як стверджують фахівці, дасть змогу сконцентрувати зусилля колективу на виробництві конкурентоспроможної продукції, приєднання України до зони вільної торгівлі з Євросоюзом, підвищить темпи розвитку міжнародної виробничої та маркетингової інтеграції.

На підприємстві освоєно нові види виробництва: електротехнічне, електронне, нанопокриттів. Окрім того, інвестиції в розбудову власного виробника дали змогу створити перше в Україні конструкторське бюро паливно-регулюючої апаратури. Частка виробництва продукції за його документацією рік у рік зростає. На кожен новий літак Ан-148, наприклад, «ФЕД» встановлює 42 агрегати розробки ХАКБ. На літаку Ан-158 їх уже буде 53, а на літаку Ан-178 — майже 90.

На заводі вдало запроваджують систему комп’ютерних технологій, зокрема систему ERP, яка дасть змогу поліпшити систему управління на підприємстві, підвищити ефективність використання виробничих потужностей, наявних ресурсів.

Заслуга директора

В усіх цих та інших здобутках «ФЕДу», вважають на заводі, в корпорації, у місті Харкові — величезна заслуга незмінного (з 1987 року!) директора ДП «ХМЗ «ФЕД»  Героя України, кандидата технічних наук, професора Національного аерокосмічного університету (ХАІ), академіка інженерної академії України та Міжнародної інженерної академії, почесного авіабудівника України, заслуженого машинобудівника України, кавалера багатьох орденів, грамот та інших відзнак, почесного громадянина м. Харкова  Олександра Жданова. Він спільно з Національним аерокосмічним університетом (ХАІ) створив на базі ДП «ХМЗ «ФЕД» 2001 року першу і поки що єдину на пострадянському просторі кафедру авіаційного агрегатобудування. За участі невтомного керівника при заводі працює також філія кафедри «Технології машинобудування та металорізальні верстати» Національного технічного університету (ХПІ). Діти працівників заводу, до речі, мають змогу навчатися тут за кошти підприємства.

Але не заради лише цього створювали кафедру. Навчальний цех Національного аерокосмічного університету створив в Україні базу для підготовки спеціалістів з розробки найсучасніших паливо- та гідрорегулюючих систем для літальних апаратів майбутніх поколінь. А співпраця з вищими навчальними закладами, науковими та проектними організаціями сприяє глибшому поєднанню наукового та виробничого потенціалу України, більш кваліфікованому навчанню студентів, підвищенню кваліфікації інженерно-технічних працівників заводу.

Не дивно, що впродовж майже 20 останніх років «ФЕД» — перспективний, стабільно прибутковий завод, який забезпечує динамічний технічний та соціальний розвиток, на науковій основі впроваджує нові форми управління та організації праці, створює нові робочі місця. За сім місяців 2014 року дохід від реалізації продукції  на ДП «ХМЗ «ФЕД» зріс на 122,4%, валовий прибуток становив 138,8%, рентабельність продукції — 63,1%. На одного працівника за цей час випущено продукції в порівняльних цінах на 152 256 гривень, через що середньомісячна зарплата на заводі становить 4651 гривню. Її регулярно, без затримок отримують 2229 осіб, які трудяться на підприємстві. Своєчасно і в повному обсязі завод сплачує також до бюджету податки та обов’язкові платежі.

Має «ФЕД» і міжнародне визнання: впроваджена система якості на базі міжнародних стандартів серії ISO-9000 дала змогу підприємству отримати сертифікати АРМАК та Укравіатрансу на виробництво і ремонт авіатехніки та сертифікат світового органу із сертифікації систем якості «Бюро Веритас Кволіті Інтернешинал» (BVQI).