ПЕРСПЕКТИВА

Міненерговугілля досягло домовленості з нафтотрейдерами щодо зниження ціни на соціальні види бензину і дизпалива

«Ми домовилися з нафтотрейдерами про зниження ціни на соціальні марки пального — А-95 та дизельне пальне. До кінця поточного місяця опрацюємо зміни до формули (формування ціни), врахуємо інфляційну складову та інвестиційну складову. Ціни повинні бути знижені до того рівня, про який ми раніше домовлялися», — таку заяву зробив міністр Міненерговугілля Едуард Ставицький.

Він вважає, що справедлива ціна на А-95 перебуває між 10,5 та 11 гривнями за літр, однак зараз майже всі учасники ринку «вийшли за ці межі».

«Ми не вимагаємо зниження ціни на всі марки, будемо впливати лише на соціальні види пального», — заявив він, додавши, що міністерство не збирається впливати на зростання цін на пальне преміум - класу.

Тут доречно нагадати, що інше урядове відомство — Мінінфраструктури — пропонувало розробити програму підвищення акцизів на пальне.  

Коли ж ціни на бензин... «заснуть». Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Там вважають, що для поліпшення якості українських доріг показники акцизів на пальне необхідно підвищити до мінімального європейського рівня.

Чергові домовленості з нафтотрейдерами  впроваджуються вже не перший рік. Можливо, це знову публічна акція, яка пов’язана зі світовою кон’юнктурою на ціну нафти, адже вона знижується. Таким чином можна продемонструвати захист вітчизняного споживача, скориставшись ситуацією на цьому ринку. Зрештою, час покаже.

Якщо уряд хоче вплинути на цінову ситуацію, то він має, по-перше, боротися з його монополізацією, а по-друге, слідкувати за якістю пального, яке виробляється всередині держави й імпортується за «сірими» схемами, тобто коли завозять «бодягу».

На думку директора Консалтингової групи «А – 95» Сергія Куюна, для зниження цін у роздрібній мережі на сьогодні є всі передумови. Передовсім, у перших числах квітня почалося зниження цін в оптовій ланці. Передувало цьому зниження котирувань на світовому ринку. З початку місяця оптові ціни на бензин А- 95 і ДТ знизилися в середньому на 2—3%. 

Головним бар’єром на шляху більш прискореного зниження стали, хоч як дивно, великі запаси пального, які були сформовані ринком у період високих цін у лютому-березні, в переддень активізації сезонного споживання. Однак через несприятливі погодні умови пік споживання був перенесений на квітень-травень.

Найближчим часом падіння цін прискориться, оскільки ціна на нафту марки Brent вперше

з червня минулого року впала нижче позначки  100 доларів за барель. Швидше за все, до кінця квітня ціни на АЗС знизяться на 20—30 коп. / л, зберігаючи впевнений потенціал подальшого руху в травні. Згідно з нашими прогнозами, у травні ціни опустяться значно нижче 11 грн / л, а на дизпальне — нижче 10 грн / л. Квітневі події на ринку нафтопродуктів ще раз свідчать про те, що головним чинником впливу на паливні ціни в Україні є динаміка світового ринку, а не спекулятивні сезонні очікування, як це було раніше в умовах закритого внутрішнього ринку.

У свою чергу cпівголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич стверджує, що заява міністра енергетики та вугільної промисловості Едуарда Ставицького про домовленість з нафто трейдерами щодо зниження ціни на бензин марки А-95 і дизельне пальне прозвучала напередодні очікуваного падіння їх вартості на вітчизняних АЗС. 

Для цього сформувалися об’єктивні передумови — за останні два місяці світові ціни на нафту зменшилися приблизно на 15%. 

Таким чином, експертно-аналітична група при Міненерговугілля отримала підстави для перегляду меж цінового коридору, який розраховується для окремих груп пального. Тим часом очікуване зменшення цін не  буде значним, оскільки в Україні діє плаваюча ставка акцизу на нафтопродукти.

За умови утримання ціни на нафту Brent Лондонській біржі на рівні, меншому за 105 доларів за барель, акциз буде переглянуто у бік збільшення. Відповідно, на сьогодні створено об’єктивні ринкові умови для того, щоб ціна на бензин А-95 перебувала в межах 10,5—11 гривень за літр, про що говорив пан Ставицький.