ПЛАНИ 

Європу з Азією з’єднають українські транспортні артерії

Тетяна КИРИЛЕНКО
для «Урядового кур’єра»

Співпраця у галузі морського, залізничного, авіа- та автотранспорту стали головними темами для обговорення під час одинадцятого засідання підкомісії з питань транспорту комітету економічного співробітництва українсько-російської Міждержавної комісії під головуванням віце-прем’єр-міністра України Бориса Колеснікова та міністра транспорту Російської Федерації Максима Соколова.

Безпека понад усе

Наразі країни реалізують низку масштабних спільних проектів, спрямованих на розвиток транспортних інфраструктур і створення комфортних та якісних умов перевезень пасажирів. Як констатували сторони, на світовому ринку транспортних послуг завдяки його універсальності, мобільності та економічності з кожним роком спостерігається зростання попиту на комбіновані/мультимодальні перевезення.

На переконання Бориса Колеснікова, сьогодні треба не лише продовжувати спільну роботу з розвитку вже напрацьованих маршрутів між Східною і Західною Європою, Росією і Азійсько-Тихоокеанським регіоном, а й створювати перспективні та конкурентоспроможні напрямки транспортування вантажів як морським (у напрямку Чорного і Каспійського морів), так і сухопутним шляхом (на Росію, Казахстан і Китай).

Пасажиропотік вимагає  додаткових рейсів. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Щодо судноплавства, то в Україні нині створена практично вся необхідна нормативно-правова база, що регулює питання гарантування безпеки судноплавства в Азовському, Чорному морях і Керченській протоці. Фахівцями обох країн досягнуто розуміння відносно механізму взаємодії служб сусідніх країн і РФ з безпеки судноплавства й організації регулювання руху суден. Україна вже створила свою частину робочої групи з питань взаємодії пошуково-рятувальних служб країн з питань морського і авіаційного пошуку і рятування. Підготовлено і проект плану спільних дій. Росія також організувала робочу групу експертів з обміну даними щодо безпеки судноплавства в Азовському морі і Керченській протоці.

Міністри домовилися провести восени цього року третє засідання російсько-української змішаної комісії з морського судноплавства, де планують обговорити питання безпеки судноплавства у цьому регіоні. Зокрема йтиметься про взаємодію відповідальних служб країн щодо безпеки судноплавства в Азовському морі, організації регулювання руху суден у період льодової навігації. Крім того, фахівці проаналізують можливість спільного використання річкових інформаційних систем України і Росії та проект Меморандуму про інтеграцію національних систем моніторингу судноплавства і автоматизованих ідентифікаційних систем (АІС) у регіоні Чорного моря. Його підписання планується найближчим часом.

Від домовленостей — до їхньої реалізації

Щодо залізничних перевезень між Україною і РФ, то тут одним із пріоритетів є пришвидшення реалізації проекту будівництва ширококолійної залізничної лінії Кошице—Братислава—Відень відповідно до чотиристоронніх домовленостей (Австрія, Росія, Словаччина, Україна) та розвиток мультимодальних і контейнерних перевезень у напрямку міжнародних транспортних коридорів Європа—Азія.

Чимало зроблено і для підвищення рівня обслуговування пасажирів та поліпшення комфортності пасажирських перевезень між Україною і Росією. Йдеться й про проведення митного і прикордонного контролю в кінцевих та початкових пунктах руху поїздів, що курсують за маршрутом Київ—Москва. Ще торік восени Україна ввела спрощену процедуру прикордонного і митного контролю для пасажирів поїзду № 19/20 Харків—Москва—Харків: контроль проводиться при в’їзді на територію України під час руху поїзду на ділянці Козача Лопань—Харків, а при виїзді з України — безпосередньо на станції Харків-Пасажирський. Пасажири задоволені такою новацією, тож обидві сторони надалі працюватимуть над прискоренням процедур контролю при перетині державного кордону всіма поїздами.

Досягнута домовленість і щодо вдосконалення технології обміну інформацією про рух вантажів і залізничний рухомий склад при перетині держкордону в залізничному сполученні між країнами. Для цього використовуватиметься попередній електронний обмін даними. Це робиться задля того, аби досягти європейського рівня в обслуговуванні пасажирів і вийти на середньоєвропейський рівень зі швидкості вантажних перевезень.

Є певні напрацювання й у сфері автотранспорту. Пріоритетом тут є подальша лібералізація вантажних і пасажирських перевезень у міжнародному автомобільному сполученні, що виконуються перевізниками України і РФ. Двосторонні переговори з питань міжнародного автомобільного сполучення відбудуться найближчим часом.

Що ж до авіасполучення, то вже під час згаданої зустрічі керівників профільних відомств було домовлено, що з 1 липня кількість авіарейсів між Києвом та Москвою зросте із 49 до 56 на тиждень з боку кожної зі сторін, а кількість призначених авіапідприємств на цій лінії — до п’яти з кожного боку. При цьому додаткові сім рейсів на тиждень з боку Росії буде закріплено за новим російським авіапідприємством. На переконання міністрів, таке рішення зумовлене тенденцією постійного зростання попиту на пасажирські перевезення між країнами. Тож у подальшому триватиме робота, спрямована на лібералізацію повітряного сполучення між країнами-сусідками.