РЕФОРМА

За прозорість ринку і безпеку руху виступає влада і громада

 Уже з наступного року Мінінфраструктури розпочне масштабну реформу в транспортній галузі, яка зачепить сферу пасажирських автоперевезень. І хоча влада стверджує, що переймається виключно безпекою пасажирів, перевізники побоюються простого перерозподілу ринку. Мовляв, це випливає зі слів першого заступника міністра інфраструктури Костянтина Єфименка про укрупнення фірм-перевізників, під час якого великі власники поглинуть малих.

— Якщо наприкінці 1980-х — початку 1990-х років перевезення в Україні здійснювали 730 перевізників, — пояснив свої наміри високопосадовець, —  і їх можна було порівняно просто контролювати щодо наявності відповідної матеріально-технічної бази, порядку випуску транспортних засобів на лінію, то нині в нас без таксі — 18 тисяч перевізників.

Треба перейняти європейський досвід окремого оформлення прав водія на комерційні перевезення. Фото Володимира ЗАЇКИ

Як легалізувати пасажирські перевезення, радилися на робочій нараді, яку організувала Державна служба  з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва за участю Міністерства інфраструктури, Укртрансінспекції, Департаменту автотранспорту і Союзу перевізників.

— Ця зустріч — складова частина спільної роботи служби, представників органів влади та громадськості щодо комплексного врегулювання та ухвалення дієвих рішень з питань легалізації пасажирських перевезень, а також гарантування відповідного рівня безпеки і послаблення соціальної напруги серед працівників бізнесу в галузі автомобільного транспорту, — зазначив голова Державної служби  Михайло Бродський.

Корегування потрібно

За результатами наради її учасники підписали спільний протокол, спрямований на врегулювання гострих питань розвитку бізнесу  і домовилися сформувати свої пропозиції стосовно низки питань. Передусім ідеться про розроблення ефективного регуляторного механізму, за яким можна виставляти транспортні засоби на конкурс (запровадження реєстру відомостей про учасників тендеру), закріплені на вже працюючих маршрутах або тих, що раніше виставлялись на конкурс і слугували складовою частиною нарахування балів за отриманим маршрутом.

Чимало проблемних питань пов’язані з переоформленням свідоцтв на право займатися підприємницькою діяльністю та отриманням ліцензій на пасажирські автомобільні перевезення, із внесенням змін до нормативно-правової бази щодо обов’язковості застосування тахографів і ременів безпеки під час пасажироперевезень. Потребує корегування нормативно-правова база задля посилення відповідальності керівників автотранспортних підприємств за допуск до роботи водіїв, які не пройшли обов’язкового щорічного медичного огляду. Роботодавців слід інформувати про порушення правил дорожнього руху, яких припустилися їхні  водії. Не завадить і запроваджувати європейський досвід щодо окремого оформлення прав водія на здійснення комерційних перевезень.

Внести зміни до Кодексу

Паралельно з цим триває робота, спрямована на реалізацію домовленостей, досягнутих на попередніх зустрічах. А це призупинення чинності наказу Мінтрансзв’язку  (від 12. 04. 2007 р. №285) до 01. 04. 2013 року в частині заборони використання автобусів класу В категорії М2 для перевезення пасажирів на регулярних автобусних маршрутах протяжністю понад 150 км. Надання тимчасових дозволів на автобуси цієї категорії, які нині обслуговують певні міжобласні автобусні маршрути. Таким перевізникам допуск до участі в конкурсах на міжобласних автобусних маршрутах протяжністю понад 150 км  можливий лише за певних умов. Передусім ідеться про обов’язкове подання до зазначеного терміну 2013 року гарантійного листа з проектом інвестиційного зобов’язання про заміну протягом року цих транспортних засобів на такі, що відповідатимуть вимогам вищезгаданого наказу. Невиконання гарантійних зобов’язань стане підставою для розірвання договору з перевізником та виходу його з ринку автоперевезень.

Не менш важливою є й безпековий бік справи. Задля зниження аварійності на автомобільному транспорті у зв’язку з неналежним дотриманням водіями транспортних засобів відповідного швидкісного режиму учасники зібрання запропонували  внести до Кодексу про адміністративні правопорушення зміни, спрямовані на позбавлення права керування транспортними засобами водіїв, які нехтують встановленими обмеженнями швидкості руху. Якщо перевищення становить більш ніж на 20 км/год — строком на один рік, на 50 км/год — на три роки.