ПЛАНИ

На модернізацію галузі євроспільнота надасть грантову допомогу і кредит

Поліпшити якість транспортних послуг, запровадити нові методи енергозбереження та підвищити  ефективність управління галуззю передбачає Транспортна стратегія України на період до 2020 року. Документ, який розробляли в рамках партнерства з Євросоюзом протягом 2008—2010 років, уряд схвалив у жовтні 2010-го. У ньому визначено основні цілі, принципи та пріоритети розвитку вітчизняного транспорту на найближчу перспективу.

Підтримають морально і матеріально

Днями фінішував проект Євросоюзу «Підтримка впровадження Транспортної стратегії України» (ПТС), який тривав протягом двох останніх років. За цей час по всій країні було проведено заходи щодо популяризації ідей стратегічного  розвитку транспортної галузі. Мандрівні фотовиставки, прес-конференції, лекції фахівців для студентів транспортних вишів, конкурс студентських робіт із конкретними пропозиціями розвитку транспортної мережі.

— Європа зацікавлена у розвитку транспортного сектору вашої країни й активно підтримує всі зусилля українського уряду в цій сфері, — заявив на прес-конференції в Києві голова операційного відділу Європейського Союзу Ендрю Разбаш. — Ідеї щодо підвищення ефективності транспортної системи, поліпшення якості її  сервісів і розширення доступності для населення, лояльності до довкілля у підсумку мають посприяти активному економічному розвитку України. Євросоюз підтримує всі реформи у вашій транспортній галузі й виділяє на грантовій (безповоротній) основі 65 мільйонів євро для технічної підтримки стратегії. Істотна допомога надійде і з внутрішніх резервів Євросоюзу. Зокрема Європейський інвестиційний банк виділить понад 0,5 мільярда євро. Це кредит, який треба буде повертати, однак він досить вигідний.

Представник Євросоюзу висловив сподівання, що після підписання у Вільнюсі угоди про асоціацію співпраця ЄС з Україною стане ще тіснішою. У документі є пункти, які стосуються транспортної системи. Йдеться про зобов’язання України щодо реформування вітчизняного транспорту. Ендрю Разбаш  запевнив, що Євросоюз прагне допомогти нам у просуванні на цьому шляху. Адже Україна має стати частиною європейської території, пересування якою буде безбар’єрним.

Сутність реформування

Зі свого боку перший заступник начальника головного управління розвитку  і технічної політики Укрзалізниці Геннадій Деркач наголосив на пріоритетах розвитку залізничної галузі. Серед них проведення технічної та технологічної модернізації й залучення інвестицій, поліпшення системи державного регулювання та вдосконалення нормативно-правової  бази, посилення контролю за безпекою руху, модернізація інфраструктури  і якомога ефективніше її використання.

Отож на український транспорт чекають інституційні реформи, спрямовані  на підтримку раціонального та ефективного функціонування галузі задля створення сприятливих умов соціально-економічного розвитку країни, поліпшення конкурентоспроможності державної економіки та безпеки транспорту. Транспортна стратегія передбачає не лише розв’язання основних проблем галузі, а й дотичних (екології, перетину кордонів, безпеки). Вона спрямована на полегшення інтеграції внутрішньої транспортної системи у європейську та міжнародну і сприятиме розвиткові транзитного потенціалу України. У документі виписано структуру впровадження реформ, яка дасть змогу  вибудувати   фундамент урядової координації дій фінансових організацій для розвитку та впровадження комплексної інвестиційної програми з чітко зазначеними пріоритетами.

Нині в процесі підготовки — низка документів, на яких грунтується Транспортна стратегія України. Вони мають бути розроблені найближчим часом. Зокрема йдеться про стратегію безпеки дорожнього руху, програму авіаційної безпеки, інші документи, які дадуть змогу конкретизувати основний план дій.

У цьому руслі команда проекту ПТС разом із представниками Міністерства інфраструктури та Представництва ЄС розглядала й есе студентів транспортних вишів на тему «Моє бачення майбутнього української транспортної галузі». Оцінювали за 10-бальною шкалою. Призерами конкурсу стали: І місце — студентка Сімферопольського коледжу транспортних інфраструктур Юлія Стаценко; ІІ місце — студент Київської державної академії водного транспорту імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного В’ячеслав Ковальчук. ІІІ місце — студент Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені Лазаряна Олександр Суржиков.

ПРЯМА МОВА

Юлія СТАЦЕНКО,
студентка Сімферопольського коледжу
транспортних інфраструктур:

— Приємно, що мої інноваційні ідеї оцінили в Європейському Союзі й дали надію на впровадження їх у життя. Зокрема йдеться не про утилізацію використаних автомобільних шин, а про вироблення з них бризковиків для автівок, з допомогою яких можна очистити дорогу від снігу. Ще одна ідея стосується об’єднання нині чинних навігаційних систем, що надало б можливість визначати місцеперебування транспортного засобу і мінімізувало нецільове його використання.

Загалом я запропонувала понад три десятки інновацій, які стосуються різних видів транспорту. За роботу мене нагородили поїздкою до Брюсселя, де я не лише ознайомилася з визначними пам’ятками міста, а й  побувала на екскурсії у Європарламенті та прослухала лекцію для групи студентів з різник країн, яких цікавила політична ситуація в Європейському Союзі.