«КРУГЛИЙ СТІЛ»

Мінфін пропонує оподатковувати не квадратуру, а вартість об’єкта нерухомості

Очевидно, тим, що з 1 січня цього року впроваджено податок на нерухоме майно і сплачувати його доведеться вже з 1 липня, не переймаються лише діти та багаті люди. Оскільки перші навіть не розуміють значень цих слів, а другі — просто не живуть на саму зарплату чи пенсію і якщо й платитимуть, то не набагато більше, ніж решта українців. Останні ж за допомогою ЗМІ або Інтернету намагаються з’ясувати, чи доведеться їм ділитися частиною сімейного бюджету з державою, і підрахувати, якою буде ця частина.  

Українці вже з’ясували, що оподатковуватимуться квартири та житлові будинки, площа яких перевищує 120 та 250  квадратних метрів відповідно. Ставки податку: 1% розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року — для квартир і житлових будинків, житлова площа яких не перевищує 240 та 500 квадратних метрів відповідно (1 квадратний метр — 11,47 гривні); 2,7%  — для квартир і житлових будинків, житлова площа яких перевищує 240 та 500 квадратних метрів відповідно (1 квадратний метр — 30,97 гривні).

Наприклад, якщо площа квартири 121 квадратний метр, а будинку — 251 квадратний метр, то сплачуватиметься податок за один зайвий квадрат — 11,47 гривні. 

Якщо у власності однієї людини перебуває кілька об’єктів житлової нерухомості (ОЖН), то до одного з них (за вибором власника) застосовуватиметься пільга. За інші доведеться сплачувати податок раз на рік. До 1 липня власники отримають податкові повідомлення-рішення про суму податку та платіжні реквізити (із 2014-го рахунок приходитиме до 15 січня) і протягом двох місяців із дня їх вручення мають сплатити його. У разі незгоди з розрахунками протягом двох місяців можна звернутися до місцевої податкової інспекції для звірки даних і сплатити податок. За прострочений платіж передбачено санкції: 10% суми нарахованого податку — якщо власник нерухомості затримав його сплату на 30 днів; 20% — якщо платіж прострочено більш ніж на 30 днів. 

Надумані проблеми

Тепер українців цікавить інше. Як ось: чому місцеві органи влади прийняли максимальні ставки податку; як оподатковується новозбудоване житло, об’єкти, що перебувають у спільній власності. Цікавляться люди й тим, скільки громадян платитимуть цей податок, адже в електронний державний реєстр, на основі даних якого податкова служба й розсилатиме платіжки власникам житла, вписана не вся інформація з БТІ, що зберігається на паперових носіях. 

На ці запитання відповіли учасники «круглого столу», який відбувся нещодавно за участю фахівців Міністерства фінансів, Міністерства доходів і зборів, аудиторів, експертів із бюджетних питань. 

 Так, за словами начальника управління департаменту оподаткування фізичних осіб ДПС Юрія Тимощука, не всі органи місцевого самоврядування встановили максимальну ставку податку на квартири і будинки, площа яких не перевищує 240 і 500 квадратних метрів відповідно. Аналіз уже оприлюднених ставок свідчить: їхній розмір стартує з 0,1% мінімальної зарплати. Тобто деякі місцеві ради встановили менший податок, а деякі справді максимальний (1%). Сплатити його можна буде через установи банків, поштові відділення або каси сільських і селищних рад. У цьому році також планується запровадити сервіс — електронний кабінет платника податків, де збиратимуть звіти платника, документи щодо сплати податку на нерухоме майно. Щоб розрахуватися через Інтернет, платник має отримати в податковій службі ключ електронно-цифрового підпису.  

 Зупинився чиновник і на нюансах оподаткування ОЖН. Він уточнив: якщо житло перебуває у спільній частковій власності кількох осіб, то платник — кожна з осіб залежно від частки. Якщо воно у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділене в натурі, то платитиме одна з осіб, визначена за згодою всіх. А якщо поділене між особами в натурі — платитиме кожна особа залежно від частки.

Коли об’єкт протягом року переходить від одного власника до іншого, то, як зазначив Юрій Тимощук, попередній сплачує податок з початку року і до того місяця, в якому він продав житло, а новий — з місяця, в якому він набув право власності й до кінця поточного року. Наприклад, об’єкт відчужено 20 вересня. Попередній власник платить з 1 січня по 31 серпня, а новий — з 1 вересня і до кінця року. Згідно з Податковим кодексом, громадянин може звернутися до податкової служби з документами, які підтверджують факт продажу житла. Вона перерахує податок і обов’язково поверне переплачену суму. 

Щодо того, чи встигне реєстраційна служба до 15 квітня перенести інформацію про власників ОЖН з дуже великої кількості паперових носіїв на електронні, чиновник зауважив: податки нараховуватимуть лише тим власникам, інформацію про яких внесуть в електронний реєстр. Як тільки об’єкт потраплятиме туди, одразу власнику надходитиме платіжка, звісно, якщо житло підлягатиме оподаткуванню. А ще можна самостійно звернутися з документами до податкової служби, щоб з’ясувати, чи підлягатиме об’єкт оподаткуванню.  

 А ось проблему з оподаткуванням новозбудованого житла гендиректор аудиторсько-консалтингової групи «Експерт» Дмитро Олексієнко вважає надуманою. За його словами, податок вводиться для кінцевого власника. Зазвичай розкуповують квартири до того, як будинок здадуть в експлуатацію. І коли державна комісія приймає цей об’єкт, то право власності оформляють на конкретних людей. Саме тоді ці квартири потрапляють у реєстр. До цього моменту їх там просто не може бути, тож вони не оподатковуються. Забудовник платитиме, якщо будинок введено в експлуатацію, а деякі квартири не продано і зареєстровано на забудовника. Але це трапляється дуже рідко. До речі, в таких випадках новий податок буде додатковим стимулом продавати житло зі знижками. Бо на квартиру площею менш як 120 квадратних метрів у такому будинку фізособа матиме пільгу, а юридична — ні.  

Податок на нерухомість можуть відкоригувати. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Умови можуть змінитися

Деякі питання щодо податку на нерухомість досі залишаються відкритими. Як податкова вручить платіжку власникові будинку, який нині працює за кордоном? Чи буде затверджено форми заяв для фізосіб, які побажають річний платіж розбити на 12 місяців або захочуть самостійно вибрати об’єкт нерухомості (якщо у власності кілька), за який платитимуть податок, а на який отримуватимуть пільгу? Коли змінюється житлова площа — щось добудовується, переплановується — чи повинен власник повідомляти про це податкову? Як запевнив Юрій Тимощук, щодо цих питань найближчим часом буде підготовлено та оприлюднено узагальнені податкові консультації. 

А ось директор департаменту податкової політики та моніторингу Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень Артем Рудик порушив питання про доцільність податку в нинішньому вигляді. За його словами, 75 мільйонів, які надійдуть у місцеві бюджети, — це мізерна сума в масштабах країни. І якщо є пільги, то обов’язково будуть і механізми ухиляння від сплати податку. Він вважає, що потрібно оподатковувати кожен об’єкт нерухомості. Фіксований збір дасть більш реальний ресурс. Так, в Україні налічується понад 19 мільйонів квартир. Якщо з кожної щороку сплатять 200 гривень, то матимемо 3,8 мільярда гривень.

Директор департаменту податкової, митної політики та методології бухобліку Мінфіну Микола Чмерук зауважив, що 75 мільйонів гривень — це гроші, потрібні місцевим бюджетам. А також нагадав, що Мінфін розробив законопроект, яким скасовується податок на нерухомість у такому вигляді і пропонується оподатковувати вартість, а не квадратуру. Тобто умови оподаткування об’єктів нерухомості можуть змінитися.