Реформа органів внутрішніх справ, яка набирає обертів, викликає шалений спротив, заявляють у профільному міністерстві. Такий розвиток подій можна було спрогнозувати, щойно з’явилися заяви про особливі умови формування нових підрозділів.

Як позбутися звички пхати хабарі?

«Ліквідовуємо ДАІ — є опір. Ліквідовуємо УБОЗ — є опір. Це процес, і через нього треба пройти», — підкреслив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. Він сподівається, що депутати проголосують за закони, що стосуються реформування МВС. Вони, за його словами, з’являться в парламенті вже найближчими днями. Поки ж що триває перший етап реформи — формування патрульної поліції, до якого Арсен Аваков закликав долучитися кожного громадянина країни.

«Реформа МВС — це не реформа фахівців, міністра чи міністерства. Вони самі цього не зроблять. Ми повинні — кожен — узяти участь у цьому: хто особисто, хто внесенням конкретних пропозицій. Але це дуже важливо, коли разом створюватимемо «Твою нову поліцію», — підкреслив Арсен Аваков.

Як створюється поліція нового зразка, першими відчули водії. Пригадуючи попередні спроби реформування ДАІ, переповідають, як нині змінилося до цього ставлення інспекторів, з якими доводиться спілкуватися на дорогах. «Якщо раніше тебе зупиняв інспектор і з ним можна було домовитися владнати питання, тепер одразу пишуть протокол, — розповідає таксист Олег і жартома додає, що це дуже незручно, адже доводиться бути максимально уважним. — Кажуть, що у нову патрульну службу потрапить мало хто з колишніх, може, бали собі заробляють?»

Самі інспектори, які погоджуються спілкуватися лише без диктофона, такі припущення спростовують, акцентуючи на тому, що добре усвідомлюють, що багатьом доведеться змінювати професію. Адже один із ключових критеріїв — обмеження за віком. Тому певний час не просто саботували новації, а й робили все можливе, щоб суспільство зреагувало й зупинило цей процес.

Інспектори, з якими вдалося поспілкуватися, досить скептично ставляться до самого процесу підготовки нових патрульних, розповідають, що свого часу після навчання ще майже рік на практиці освоювали ази професії.

На запитання, чим займатимуться у майбутньому та чи залишаться працювати в міліції загалом, відповідають: у своїх заявах пишуть, що так. Щоб отримати виплати при скороченні. Але подальших перспектив насправді для себе не бачать.

«Реформа МВС — це не реформа фахівців, міністра чи міністерства. Вони самі цього не зроблять. Ми повинні — кожен — узяти участь у цьому: хто особисто, хто внесенням конкретних пропозицій. Але це дуже важливо, коли разом створюватимемо «Твою нову поліцію».

Міністр внутрішніх справ
Арсен АВАКОВ

«Пам’ятаєте, у нас уже була спроба запровадити грузинський досвід, ліквідувавши ДАІ? Коли збільшилася кількість аварій і люди відчули, який це негатив, службу довелося поновити», — пояснює один з інспекторів. На його переконання, цього разу суспільство також має зреагувати, щоб вибудувану роками систему не зруйнували. Та навряд чи цього разу суспільство стане на бік колишніх співробітників ДАІ й захищатиме корупційні схеми, що налагоджувалися роками, а їх автори геть не налаштовані на інше життя та правила.

Хоч хабарі водії наполегливо пропонують і досі. Так, з початку року в ДАІ виявлено п'ять співробітників-хабарників і складено 304 протоколи на водіїв, які намагалися відкупитися від інспекторів, щоб ті не складали протоколу. Про це розповів начальник департаменту ДАІ МВС України Анатолій Сіренко. За час його перебування на цій посаді найбільшим став хабар 19 тисяч доларів, який отримав колишній начальник управління ДАІ Полтавської області.

Кастинг для поліцейського

У міністерстві на тихий саботаж не зважають, а продовжують працювати над створенням поліції й нових сервісів. Днями заступник міністра внутрішніх справ України Тигран Авакян представив особовому складу департаменту ДАІ нового заступника начальника Владислава Криклія, який здійснюватиме реформування Державтоінспекції. Зокрема Владислав Криклій займатиметься реформуванням центрів надання адміністративних послуг і впровадження електронних систем у сферу безпеки дорожнього руху.

Нагадаємо: основна ідея реформи — об'єднання ДАІ та ППС в єдину патрульну службу. Для роботи набирають співробітників на конкурсній основі, де враховують особисті якості претендента, його інтелектуальні можливості, фізичну підготовку, вік — до 35 років. У Києві нова патрульна служба повинна почати роботу в липні, а потім — і в інших великих містах України. Згодом вона з’явиться і в інших населених пунктах.

На презентації в Національній академії Міністерства внутрішніх справ першого набору патрульних поліцейських, їхньої форми та засобів зв'язку перший заступник міністра Ека Згуладзе акцентувала, що з 33 тисяч осіб, які бажали служити в поліції, відібрали лише півтори. Після проходження багаторівневих тестів навчання продовжили в Національній академії МВС. Майбутнім патрульним необхідно освоїти такі предмети, як основи правоохоронної діяльності, тактику, теми дискримінації та толерантності, корупції, основи комунікації, надання першої медичної допомоги тощо. За підсумками навчання будуть іспити.

За словами Е. Згуладзе, зарплата патрульного приблизно становитиме 8—10 тисяч гривень. «Коли вони проходили конкурсний відбір, то не знали, скільки зароблятимуть», — каже заступник міністра. Вона задоволена першим набором: 70% — люди з вищою освітою. Серед студентів багато менеджерів, інженерів, технологів, а ось колишніх правоохоронців майже немає. Середній вік — 25 років.

У середині червня понад 1600 співробітників патрульно-постових служб буде звільнено. Замість них на дороги Києва вийдуть 1500 нових патрульних. Кожен патрульний матиме планшет, через який буде зв'язуватися з базою даних, щоб відразу розуміти, з яким водієм має справу.

«Зелений колір — у водія немає проблем, жовтий — не сплачено штраф, червоний — машина в розшуку або серйозні порушення», — пояснює Ека Згуладзе. Також через планшет патрульний заповнюватиме протоколи, обираючи відповідний до ситуації шаблон.

«Головне — вказати номер статті та прізвище й ім'я, все інше додається автоматично, зокрема місце розташування завдяки програмі GPS», — зазначила заступник міністра, підкресливши, що на все це повинно піти не більше п’яти хвилин. Порушник зможе отримати електронний протокол і квитанцію, щоб розплатитися банківською карткою на місці. «Жодної готівки!» — наполягає Ека Згуладзе.

У складі Патрульної служби працюватиме департамент внутрішнього моніторингу якості роботи поліцейських, який оцінюватиме роботу і реагуватиме на звернення громадян.