Чи має право представник податкового органу називати порушенням продаж у продовольчому магазині алкогольних напоїв зі старими марками акцизного збору, зважаючи на введення в обіг нових? 

З таким запитанням — до речі, анонімно — в редакцію звернувся підприємець з надією отримати по телефону відповідь одразу. Довелося пояснювати, що журналісти не можуть зробити цього без консультації з фахівцем з питань оподаткування, а на це потрібен час. Порадою звернутися до інформаційно-довідкового департаменту, де (знаю з особистого досвіду. — Авт.) одразу кваліфіковано дають відповідь, підприємець не міг скористатися, адже кол-центр Міністерства доходів і зборів тимчасово (до 14 листопада) не працював з технічних причин. Та й спілкуватися з представниками міністерства, як з’ясувалося, палкого бажання не мав.

І це не дивно, адже не всі наші бізнесмени відкрито, не боячись наслідків, здатні поскаржитися на працівників Міндоходів. Хоча міністр доходів і зборів Олександр Клименко в нещодавньому інтерв’ю «УК» наголошував, що боротися за свої права підприємці можуть завжди і завжди в його особі вони знайдуть союзника. А також підкреслював: працівник, який тисне на платника, не має підтримки свого керівництва та колег, за ним не стоїть міністерство.

Національні виробники мають змогу випускати продукцію зі «старим» маркуванням. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Лояльна норма

Також міністр в інтерв’ю роз’яснив, чи правомірно накладати штрафи на продукцію зі старими марками, мотивуючи санкцію тим, що з 1 вересня 2013 року з’явилися нові. Щоправда, це стосувалося виробників, а не продавців. 

Так, за словами міністра, будь-яких санкцій за використання легально придбаних, але досі не використаних марок старого зразка немає і бути не може. Для продукції українського виробництва норма закону проста й цілком лояльна до вітчизняних підприємств: марки використовуються для маркування алкоголю та тютюну до повного використання в межах терміну придатності самої продукції до споживання. Тобто національні виробники мають змогу випускати в обіг продукцію зі старими марками.

Щодо імпортованої продукції, то закон встановлює, що марки старого зразка можуть використовуватися протягом року з дня запровадження нових марок. Залишки старих наклейок обмінюватимуть на нові безоплатно. Порядок проведення такого обміну розроблено і має бути затверджено Кабміном.

Вражаючі цифри

Отож, якщо виробники можуть випускати продукцію зі старими марками акцизного збору, то очевидно й продавати її можна. Щоб допомогти підприємцеві остаточно розібратися в його ситуації, «УК» звернувся до Головного управління Міндоходів у м. Києві.

І в коментарі для «УК» начальник ГУ Міндоходів у м. Києві Ірина Носачова уточнила, що старі марки діятимуть протягом 12 місяців, тобто до 1 вересня 2014 року. В роздрібній торгівлі продукція з марками попереднього зразка допродається. Порядок виведення з обороту алкогольних та тютюнових виробів зі старими марками перебуває на розгляді в Кабміні.

 Крім того, Ірина Носачова навела вражаючі цифри: рівень вживання алкоголю на душу населення в Україні, за різними оцінками, становить від 11 до 17,5 літра на рік. Опитування в 2010—2012 роках засвідчили, що регулярно курять 36% дорослого населення нашої держави віком 18—64 роки, викурюючи в середньому 17 сигарет на день, а це приблизно 60 мільярдів штук на рік. Україна посідає 13-е місце за рівнем споживання алкоголю та цигарок, Білорусь — дев’яте, Росія — восьме.

Але це зовсім не той показник, яким Україна може пишатися. Скоріше навпаки. Причому за результатами досліджень Всесвітньої організації охорони здоров’я, Україна лідирує в рейтингу споживання алкоголю серед дітей і молоді. І це найвразливіша до негативного впливу, в тому числі і впливу реклами, категорія населення. Тож програма «Діти вулиці», яка вже не перший рік діє у Києві, дуже потрібна.

Цей профілактичний захід проводять столичні податківці разом з ГУ МВС в м. Києві, КМДА з метою запобігання вживанню дітьми алкоголю та тютюнових виробів. А тих, хто труїть молодь, карають гривнею (штраф 6800 грн) та анулюванням ліцензії. І боротьба за здоров’я дітей посилюватиметься.