ЗАСТЕРЕЖЕННЯ

Перед зняттям мораторію на продаж сільськогосподарської землі треба провести її інвентаризацію та переглянути законодавство

Аби українські землі сільгосппризначення не скупили іноземці після зняття мораторію на її купівлю-продаж (1 січня 2013 р. - Авт.), Держземагентство запропонувало дозволити робити це лише фізособам, громадянам України. "Розуміємо, що це не дуже добре для економіки, але ми пішли на цей крок, бо часто за юрособами стоять іноземні чи офшорні компанії", - наголосив заступник голови Держземагентства Микола Калюжний, презентуючи законопроект "Про ринок землі".

Та, як переконаний почесний президент Асоціації фермерів і приватних землевласників Іван Томич, це не врятує українські землі сільгосппризначення від приходу іноземця. За його прогнозами, через відсутність процедурного регулювання правових відносин права власності на землю між юрособами та власниками земельних часток уже за п'ять років 2/3 українських чорноземів оброблятимуть і контролюватимуть зарубіжні компанії.

- Нині понад 10 млн гектарів у руках (орендують - Авт.) приблизно 100 компаній з іноземним капіталом, акції яких вільно продаються на Лондонській та інших біржах, -наголосив Іван Томич. - Це 1/4 сільськогосподарської землі країни. За перший рік земельної реформи агрохолдинги отримають ще 10% чорноземів, а ще через п'ять -оброблятимуть 2/3 орної землі. Паї виявляються в іноземців завдяки суміжним корпоративним правам, - пояснив він.

"За оцінками Асоціації фермерів і приватних землевласників, у 2008-2010 роках майже 1,5-2 млн га земель сільгосппризначення перейшли з рук в руки через акціонерні товариства та виключно корпоративні права без ринку землі. Майже один мільйон наших селян не знають, що їхня власність практично передана-продана іншим компаніям", - додав І. Томич. - Не говорячи вже про те, скільки землі змінило своє цільове призначення.

Колишній прихильник відкриття ринку землі наголосив, що через те, що парламент не спромігся за сім років дії мораторію прийняти необхідні закони, виникло ще більше ризиків, аніж було до його запровадження. "Можливості розвитку та кредитування українських та транснаціональних компаній разючі, - наголосив він. - І це вплине на структуру ринку. Адже останні працюють на зовнішні ринки, виробляючи зерно, соняшник, ріпак, а до потреб внутрішнього ринку їм байдуже. Відтак, Україні не уникнути продовольчої нестабільності на зразок цьогорічної на ринку гречки. Втратять селяни і робочі місця. Ринок праці на селі, за нашими прогнозами, скоротиться з 15 до 2-2,5 млн. Швидше за все не обійдеться й без серйозних інфляційних процесів і дестабілізації грошової одиниці на внутрішньому ринку, щойно частка грошей від реалізації землі потрапить на ринок, застерігає І. Томич. Адже, як прогнозують фахівці, у перший період селяни продадуть до 1 млн паїв. А ресурс землі, за оцінками Асоціації, становить 300-400 млрд дол.

Аби цього не сталося, треба провести інвентаризацію земель та прийняти пакет законів, спрямованих на встановлення прозорого ринку земель, наголосив він. Зокрема йдеться про законопроекти "Про ринок земель", "Про державний земельний кадастр", "Про державний земельний іпотечний банк", "Про єдиний земельний податок", "Про сільські товариства з регулювання ринку земель сільськогосподарського призначення", "Про сільськогосподарську обслуговуючу кооперацію", "Про особливо цінні землі" тощо. Не завадить також створити сприятливі умови для розвитку вітчизняного сільгоспвиробника (надати дешеві кредити), щоб він був конкурентоспроможним на ринку та міг утримувати сільську місцевість у належному стані.
 

Володимир ДМИТРЕНКО
для "Урядового кур'єра"