Узгодити інтереси держави і приватних підприємців справа нелегка. Однак нещодавно Міністерство інфраструктури та Асоціація міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) на спільній нараді за участю галузевих профспілок узгодили план заходів на 2014 рік щодо підвищення ефективності роботи автотранспорту у сфері міжнародних автомобільних перевезень.

Якщо дозвіл у кишені, кордон — не перешкода. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Проблема не лише в дозволах

Подальші напрямки співпраці сторони обговорювали в присутності міністра інфраструктури Володимира Козака, президента АсМАП Леоніда Костюченка, голови Федерації роботодавців транспорту Ореста Климпуша та голови Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України Олега Хмарного.

— 2013 року, — заявив міністр інфраструктури Володимир Козак, — завдяки спільним діям багато чого вдалося зробити. Досягнуто збільшення квоти дозволів окремих країн, змінено порядок оформлення та видачі дозволів, розв’язана низка інших проблем. Нині міністерство та АсМАП визначилися із тими завданнями, які дадуть змогу зробити 2014 рік ще успішнішим для міжнародних перевізників.

Основні зусилля зосередять  на вдосконаленні процедури розподілу та видачі в автоматизованому режимі одноразових, а також багаторазових дозволів Європейської конференції міністрів транспорту (ЄКМТ)  для здійснення міжнародних автомобільних перевезень вантажів територіями іноземних держав. У прес-службі відомства повідомили про продовження переговорів щодо запровадження бездозвільної системи виконання міжнародних автоперевезень. Йдеться про внесення змін до відповідних двосторонніх міжурядових угод зі Словаччиною, Естонією, Білоруссю. З Китаєм та Афганістаном передбачається ініціювати підписання відповідних угод.     

Задля полегшення роботи перевізників Мінінфраструктури й надалі співпрацюватиме з митницею не лише щодо дотримання законодавства України при перетині кордону, оформлення контейнерів у морських торговельних портах, а й стосовно закупівлі вітчизняними міжнародними перевізниками транспортних засобів, які відповідають високим європейським технічним та екологічним стандартам. Ідеться про внесення змін до митного законодавства стосовно нульових ставок ввізного мита на транспортні засоби категорії Євро-5.

Як виконуватимуться заплановані заходи, сторони проаналізують на початку квітня 2014 року під час спільного засідання Мінінфраструктури та АсМАП. Вже нині зроблено перші кроки на цьому шляху. Профільне міністерство провело перший електронний розподіл дозволів  ЄКМТ для здійснення міжнародних автомобільних перевезень вантажів в автоматичному режимі. Усунення з цього процесу людського чинника сприятиме його прозорості та некорумпованості. Інформація по кожному підприємству, яке виявило бажання отримати дозвіл, та результати розподілу оприлюднюються на офіційних сайтах Мінінфраструктури та Укртрансінспекції. Окрім того, пакет документів, наданий автоперевізником для участі у розподілі, суворо перевіряють, і в разі виявлення фіктивних даних перевізника позбавляють права участі у цьому розподілі.

— Перші результати роботи автоматизованого розподілу дозволів ЄКМТ на 2014-й, — наголосив директор департаменту автомобільного транспорту Дмитро Пєтухов, — є на сайті Мінінфраструктури. Перевізники ознайомляться з ними, перевірять дані про свої підприємства, після чого міністерство затвердить розподіл дозволів ЄКМТ на 2014 рік.

Окрім того, міністерство звернеться до послів країн Європейського Союзу з проханням посприяти введенню бездозвільної системи міжнародних автомобільних перевезень. Тобто  лібералізувати перевізні процеси. Задля цього проведуть зустрічі із послами держав-членів ЄС та послом ЄС в Україні.

За словами першого заступника міністра Костянтина Єфименка, готуються відповідні листи до транспортних відомств Італії, Угорщини, Румунії, Австрії, Естонії та Білорусі. А вже із середини січня плануються зустрічі з послами згаданих країн щодо  лібералізації автоперевезень. У цьому ж напрямку працюватимуть українські посли за кордоном.

Сподівання на позитивний результат не безпідставні, адже вже досягнуті попередні домовленості з Туреччиною, Литвою і Польщею стосовно роботи над відповідними проектами угод.

Пасажирські перевезення — у правове поле

Міністерство інфраструктури та Всеукраїнська асоціація автоперевізників (ВГО «ВААП») також окреслили напрями співпраці щодо розвитку автотранспортної галузі у 2014 році. За дорученням міністра інфраструктури на початку року проведуть низку перевірок профільних управлінь обласних адміністрацій, територіальних відділень Укртрансінспекції задля оцінки ефективності контролюючих органів з виведення з ринку перевізників, які здійснюють транспортування пасажирів у регулярному сполученні під видом регулярних спеціальних чи нерегулярних.

— Упродовж лютого, за пропозицією президента ВААП, — заявив Володимир Козак, —  проведемо відповідний місячник боротьби з недобросовісними учасниками перевізного процесу. Залучимо місцеві відділення ВААП, Укртрансінспекції, ДАІ, обласні адміністрації. У нас є професійна спільна команда, якій під силу навести лад у цій галузі.

Учасники спільного засідання наголосили, що нині для роботи перевізників виключно у правовому полі розроблені та чинні всі необхідні нормативні акти, в тому числі й для припинення практики так званих «нелегальних» перевезень. Тому зараз посилена увага приділятиметься не новим документам, а результатам роботи відповідальних за організацію та контроль пасажирських перевезень.

За словами директора департаменту автомобільного транспорту Дмитра Пєтухова, щоб не допускати регулярних перевезень пасажирів під виглядом інших видів, встановлено вимоги, яких мають дотримуватись як організатори, так і контролюючі органи. Для регулярних спеціальних перевезень — це паспорт маршруту, типовий договір і обмежена частота поїздок до двох на тиждень. Що ж до перевезень для власних потреб, то вони повинні підтверджуватися трудовими відносинами між перевізником і пасажиром та виробничою необхідністю.

Щодо забезпечення перевезень пільгових категорій громадян, то новою редакцією проекту закону про автомобільний транспорт передбачено ефективну систему компенсації збитків за пільгові перевезення. Заплановано розробити нормативно-правові документи щодо переходу до адресної грошової допомоги громадянам, які мають право на пільговий проїзд в автотранспорті, та затвердити методику обліку пільгових перевезень на автомобільному транспорті.

Не забули й про оновлення рухомого складу. Для цього планується передбачити у держбюджеті видатки на покриття витрат, пов’язаних з компенсацією відсоткової ставки кредитів перевізникам на купівлю вітчизняних автобусів. Не залишиться поза увагою й удосконалення інших норм законодавчої бази. Йдеться про регулювання ринку автомобільних перевезень. Це стосується створення умов діяльності автостанцій, сертифікації матеріально-технічної бази, затвердження типового договору між організатором перевезень та автомобільним перевізником на регулярних маршрутах і багато чого іншого.