Останнім часом у зв’язку з нестабільною політичною ситуацією в країні почастішали випадки скасування рейсів у міжнародному та внутрішньому сполученнях. Пасажири скаржаться до Мінінфраструктури та Державіаслужби, просять роз’яснити їхні права. Аби не відповідати кожному окремо, профільні відомства вирішили  надати пояснення пасажирам, які не змогли вилетіти запланованими рейсами чи скористатися заздалегідь придбаними квитками.

Вихід повинен знайти перевізник 

Отож, у разі скасування рейсів права авіапасажирів визначені такими законодавчими актами:  Повітряний кодекс України (зокрема статті 103—105), Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджені наказом Міністерства інфраструктури від 30.11.2012 р. № 735 і зареєстровані в Міністерстві юстиціі? 28.12.2012 р. за № 2219/22531 (зокрема розділ XVI), Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень (Монреальська конвенція).

Усі ці норми застосовуються до будь-якого міжнародного і внутрішнього перевезення пасажирів, що здійснюють як українські, так й іноземні авіаперевізники з/до українських аеропортів. Вони поширюються на всіх пасажирів незалежно від класу обслуговування та вартості квитків.

У разі скасування рейсу авіакомпанія зобов’язана запропонувати пасажирові вихід із ситуації, що склалася. Зокрема йдеться про відшкодування впродовж семи днів повної вартості квитка, за якою його було придбано. Повернути гроші за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира. Вона також має за потреби забезпечити зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої ж можливості. Може бути й зміна маршруту до кінцевого пункту призначення або за бажанням пасажира у пізніший час та за наявності вільних місць.

Квиток — у руках, літак — «на припоні». Фото Володимира ЗAЇКИ

Часто пасажири запитують, у яких випадках вони мають право отримати компенсацію від авіаперевізника за скасований рейс.

Це може статися, якщо пасажира не поінформовано про скасування рейсу щонайменше за два тижні до запланованого часу відправлення, або ж у період не більше ніж за два тижні і не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за дві години до запланованого часу відправлення та прибуття у кінцевий пункт не пізніше ніж через чотири години після запланованого часу прибуття. Такий самий порядок діє й у разі попередження менш ніж за сім днів до запланованого часу відправлення, коли запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніш ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибуття в кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через дві години після запланованого часу прибуття. Якщо ж причиною скасування рейсу була дія непереборної сили або надзвичайна ситуація, авіаперевізник не зобов’язаний виплачувати компенсацію.

Величина компенсації  та додаткові послуги

Сума відшкодувань визначена частинами п’ятою та шостою статті 104 Повітряного кодексу України. Вона різна і залежить від дальності польотів: 250 євро для рейсів дальністю до 1500 кілометрів, 400 євро — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів,  600 євро для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів. Перевізник має право зменшити розмір компенсації на 50%, якщо пасажирові пропонували заміну маршруту перевезення до того пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого: на дві години для рейсів дальністю до 1500 кілометрів, на три години — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів, на чотири години — для інших рейсів.

Гранична сума, якою обмежується відповідальність авіаперевізника перед пасажиром, визначена у статті 22 Монреальської конвенції, де зазначено, що у разі заподіяння шкоди внаслідок затримки під час перевезення пасажирів та багажу на міжнародних рейсах відповідальність перевізника стосовно кожного пасажира обмежується сумою 4150 спеціальних прав запозичення (4650 євро за курсом станом на 23.04.2014 р.). Тобто відповідальність авіаперевізника не обмежується ціною, за якою пасажир придбав квиток.

До того ж авіакомпанія зобов’язана надати додаткові послуги в разі скасування рейсу та продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирові і має бути безплатно запропоновано харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу. А також місця в готелі, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося. Запропоновано наземний трансфер за маршрутом аеропорт — готель — аеропорт та два телефонні дзвінки або факс-повідомлення чи повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови в аеропорту.

Відповідальності низькобюджетних авіаперевізників (лоукостів) та класичних авіакомпаній однакова перед пасажирами в разі скасування рейсів. Це стосується і повернення вартості авіаквитків, зміни маршруту, і виплати компенсації та надання додаткових послуг. У разі скасування будь-ким із них усіх своїх рейсів на певному маршруті вони зобов’язані забезпечити транспортування пасажирів до кінцевого пункту призначення рейсами інших авіаперевізників, у тому числі на стикувальних рейсах через інші вузлові аеропорти.

У разі порушення авіакомпанією Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу пасажирам слід подавати письмові звернення до Державної авіаційної служби (01135, пр. Перемоги, 14, м. Київ). Якщо факт буде підтверджено, Державна авіаційна служба приймає відповідне рішення, яке є підставою для накладення на авіакомпанію штрафу розміром від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів громадян. З метою отримання від авіаперевізників відшкодування пасажири можуть також звертатись до суду. Убезпечити себе від неприємностей можна, застрахувавши  ризики, які можуть виникнути впродовж подорожі.