ЗАПИТУЙТЕ У ЮРИСТА

Консультує Олена МОГИР, 
юрист Благодійного фонду «Батьківська земля»

За «зайві» послуги ЖЕКу можна не платити

 ЖЕК практично нічого не хоче робити. Під’їзд у жахливому стані, віконні рами ледь тримаються, стіни постійно вологі, штукатурка з них відвалюється шматками, тому що вентиляційний канал ніхто взагалі не чистить і там постійно осідає конденсат. Та й у підвалі постійно збирається вода. В ЖЕКу говорять, що нічого не планують робити, поки ми їм не заплатимо додаткові кошти. Хотіла запитати, які послуги закладені в тариф, який ми сплачуємо ЖЕКу за обслуговування своїх квартир? Від чого він залежить та чи можна його переглянути, зібравши громадські слухання? 

Ж. ЛЮБОШЕНКО,
м. Київ

— Слід пам’ятати, що незважаючи на своє різноманіття форм та типу господарювання житлово-експлуатаційні підприємства є такими підприємствами, що діють на підставі та в межах, визначених нормативно-правовими актами України.

Типовими є послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що наведені в переліку, зазначеному нижче:

- прибирання прибудинкової території;

- прибирання сходових кліток;

- вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення);

- прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі;

- обслуговування систем диспетчеризації;

- технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем;

- гаряче та холодне водопостачання;

- водовідведення та теплопостачання;

- зливова каналізація;

- дератизація та дезінсекція;

- обслуговування димовентиляційних каналів;

- технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем за їх наявності;

- поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого та холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливної каналізації;

- поливання дворів, клумб та газонів;

- прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду протиожеледними сумішами;

- експлуатація номерних знаків на будинках;

- освітлення місць загального користування й підвалів та відкачування води;

- енергопостачання ліфтів;

- періодична перевірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після перевірки.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 р. №529 «Про затвердження порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків та прибудинкових територій» вказаний перелік зменшенню не підлягає, але жоден ЖЕК ніколи не надає настільки стислих послуг. Зазвичай експлуатуюча організація намагається максимально розширити, нав’язуючи низку абсолютно непотрібних послуг. Тому вказана постанова Кабінету Міністрів і пропонує проведення громадських слухань як альтернативу свавіллю ЖЕКів. Коли ЖЕК говорить, що тариф затверджений місцевою адміністрацією, а громадські слухання не проводилися, споживач має усвідомлювати, що незалежно від того, чи уклав він з ЖЕКом договір за вказаним вище переліком, він має платити за їхнім фактичним наданням, оскільки цей перелік зменшити він не може. У разі, якщо вказаний перелік значно розширений, споживач має право в судовому порядку визнати дії ЖЕКу неправомірними і вимагати здійснення перерахунку вартості оплати.

Звільнення до суду доведе 

Нещодавно керівник нашого підприємства зауважив, що через низький рівень прибутків потрібно проводити скорочення штату. При цьому ніяких компенсацій не обіцяють. Як себе можна захистити, якщо скорочення справді почнуться, а керівництво відмовиться нам платити? 

В. РОМАНЕНКО,
м. Дніпропетровськ

— Відповідно до п.1 ст.40 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем, зокрема, у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, скорочення чисельності або штату працівників.

Таке звільнення відповідно до ч.2 ст.40 КЗпП допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

При цьому роботодавець повинен попередити працівників, посади яких скорочуються, персонально про наступне вивільнення не пізніше ніж за два місяці.

У день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку, копію наказу про звільнення з роботи і провести з ним розрахунок у встановлені законом строки. А також виплатити працівникові всі суми, що належать йому від підприємства (заробітну плату, вихідну допомогу в розмірі не менше середнього місячного заробітку, компенсацію за невикористану відпустку). Якщо працівник цього дня не працював, зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред’явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, роботодавець повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.

При скороченні штату працівник має право на вихідну допомогу в розмірі, не меншому за свій середній місячний заробіток.

У разі незаконного вивільнення з роботи працівник має беззаперечне право звернутися із заявою про вирішення трудового спору до суду у місячний строк з дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки (ст. 233 КЗпП). Згідно зі статтею 234 КЗпП у разі пропуску строків звернення з поважних причин суд може поновити ці строки.

Оцінити землю по-новому в односторонньому порядку неможливо 

Основний дохід нашої родини становлять кошти із оренди земельного паю, проте договір оренди був укладений ще 5 років тому, а отже, станом на сьогоднішній день, сума орендної плати досить незначна. Чи можна нам вимагати в односторонньому порядку збільшення розміру орендної плати за договором? 

Д. ОРАТОВСЬКИЙ,
Вінницька область

— Ні, на жаль, ви цього зробити не можете. Проте у випадку, якщо розмір плати за договором, укладеним після 01.09.2008 року, менший за 3% нормативної грошової оцінки, такий договір може бути оскаржений в судовому порядку.

Згідно зі ст. 21 Закону України «Про оренду землі», розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Статтею 23 вказаного Закону встановлено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Тобто розмір орендної плати за земельні ділянки може бути збільшений виключно за згодою сторін, про що вносяться відповідні зміни до договору оренди.

Шановні читачі «Урядового кур’єра»! Якщо ви хочете поставити запитання консультантам сторінки «Запитайте у юриста», ви можете надіслати його за адресою: 01008, м. Київ, вул. Садова,1, редакція газети «Урядовий кур’єр» або на електронну скриньку imrich@ukcc.com.ua