НOВOВВЕДЕННЯ

Україна поступово наближається до європейських лімітів відповідальності страховиків

З 8 жовтня Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) ввело нові розміри страхових платежів за договорами міжнародного обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників (ОСЦПВА). Наразі реалізуються два види полісів "Зелена карта" для від'їжджаючих за рубіж на автомобілях: тих, хто подорожує по Європі та по Білорусі, Молдові, Росії. За даними МТСБУ, вартість поліса на 15 днів для легкових автомобілів для подорожей Європою складає 264 грн (раніше 242 грн), на місяць - 421 грн (386 грн), на півроку та рік - 1868 грн (1714 грн) і 2313 грн (2122 грн). Поїздки на легковому автомобілі до Білорусі, Молдови, Росії для їхніх власників коштуватимуть дешевше порівняно з європейськими напрямками - 192 грн на 15 днів, 283 грн - за місяць, 649 грн - за півроку, 925 грн - за рік.

За словами президента МТСБУ Володимира Романишина, нова система тарифів з обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників та їх збільшення поступово наближають Україну до європейських лімітів відповідальності. В Євросоюзі на один страховий випадок припадає 5 млн євро, або 1 млн євро на одного потерпілого. Для порівняння, в Україні за шкоду життю та здоров'ю на одну особу припадає 5100 євро, за шкоду майну на одну особу - 2550 євро. Мета внесення змін у розміри єдиних страхових платежів за міжнародними та внутрішніми угодами ОСЦПВА - забезпечення доступності страховиків для страхувальників і потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах, підвищення якості послуг, що їм надаються, скорочення термінів виплат за означеним видом страхування.

Розрахунок страхової премії за чинними та новими тарифами ОСЦПВА

Параметри Легковий автомобільВантажний автомобіль> 2 тонн об'єм двигуна -1,5 л
Сфера використання транспортного засобуФізична особаЮридична особа
Стаж водія5 років5 років
Наявність або відсутність страхового шахрайстваВідсутністьВідсутність
Тип договоруПерший *Перший
Бонус-малус11
Термін дії договору1 рік1 рік
 Тарифичинні/новічинні/нові
м. Київ372,5 грн/777,6 грн1073,5грн/1506,2 грн
Населений пункт > 100 тис. людей124,2 грн/243 грн504,2 грн/470,9 грн

Джерело: МТСБУ

      * В Україні передбачені три типи полісів: у першому страхується відповідальність необмеженої кількості осіб, які на законних підставах експлуатують один транспортний засіб. У другому - відповідальність однієї особи, яка може керувати кількома транспортними засобами певних категорій. По третьому - від однієї до п'яти осіб, зазначені у полісі експлуатують один транспортний засіб.
Вітер змін торкнувся угод внутрішнього обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників наприкінці цього літа. Держфінпослуг розпорядженням N566 визначила нові розміри лімітів відповідальності страховика за внутрішніми договорами при здійсненні автоцивільного страхування, базового платежу і коригуючих коефіцієнтів, що застосовуються з 30 серпня 2010 р. "Договори ОСЦПВА, укладені до 27 серпня, будуть діяти згідно з умовами зі старими лімітами протягом визначеного терміну", - підкреслює В. Романишин.


Нові тарифи переглянуті з врахуванням індексу інфляції, який за період 2005-2009 років становить 1,97. Ліміти відповідальності страховика за шкоду, заподіяну майну, підвищені з 25 тис. грн до 50 тис. грн, за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю потерпілого в ДТП, - з 50 тис. грн до 100 тис. грн. Водночас скорочена сума базового платежу з 291,49 грн до його мінімального розміру - 180. Змінена структура коригуючих коефіцієнтів, яка орієнтована на поступовий перехід до повного задоволення потреб на страхову послугу і встановлення вільної конкуренції на ринку ОСЦПВА. Так введений коефіцієнт для міст - супутників Києва. Вперше введений коефіцієнт для транспортних засобів, зареєстрованих в інших країнах; змінена класифікація колісних транспортних засобів залежно від сфери їхнього застосування; скасовано підвищений коефіцієнт для юридичних осіб-власників вантажних автомобілів та автобусів; введено коефіцієнт для моторолерів. Для розрахунку вартості страхового поліса, базовий страховий платіж 180 грн множиться на коефіцієнти залежно від типу поліса та статусу особи (юридична або фізична), типу транспортного засобу (об'єму двигуна), місця переважного використання автомобіля тощо. Відповідно до коефіцієнтів змінюється вартість поліса. Чим більший стаж водія, менший об'єм двигуна і менша кількість населення на території переважного використання транспортного засобу, тим менша вартість страхової послуги. Середній розмір страхового відшкодування страховиками - членами МТСБУ в першому півріччі цього року становив 8 423 грн (цей показник за 2009 р. - 7 996 грн). Його зростання зумовлене такими чинниками, як збільшення середньої вартості відновлювального ремонту пошкоджених транспортних засобів і вступом у дію з 21 серпня 2009 р. нової редакції Методики автотоварознавчої експертизи, в результаті чого середньостатистичний розмір страхового відшкодування зріс від 17 до 30% залежно від моделі колісного транспортного засобу.

Якби б тарифи не переглянули, страхові компанії не змогли б виконувати свої зобов'язання перед клієнтами, оскільки вартість полісів значно нижча середнього рівня збитковості сегмента. Приріст отриманих платежів по ОСЦПВА в Україні за січень-серпень становить 20%, тоді як збільшення обсягу здійснених відшкодувань досягло 39%.

Утім, статистика автострахування свідчить, що двократне збільшення страхових сум не дає повного захисту автовласнику від можливих матеріальних втрат. Для досягнення понад 90% страхового захисту йому, на думку деяких експертів, необхідно мати страхову суму в розмірі не менше 200 тис. грн. Більшість фахівців вважає, що незважаючи на підвищення вартості полісів ОСЦПВА, попит на них збережеться на попередньому рівні. А нові зміни тарифів чекатимуть на автовласників через 3-5 років.

ДOВІДКA "УК"

Згідно з даними МТСБУ, в Україні зареєстровано 9,2 млн транспортних засобів. У 2009 р. реалізовано 7,2 млн полісів ОСЦПВА, з них 25% короткострокові.

За оцінкою експертів, нині в Україні рівень охоплення ОСЦПВА складає близько 70% транспортних засобів. Штраф за відсутність страхового поліса становить 425-850 грн.

За даними Державтоінспекції (ДАІ), кількість ДТП в Україні в 2009 р. порівняно з попереднім роком знизилася на 27,7% - до 237 тис., кількість загиблих у ДТП - на 30,9%, понад 5 тис., кількість травмованих - на 27,8%, до 45 тис. Якщо в 2008 р. щодня в ДТП в середньому гинула 21 людина, то в 2009 році - 14. ДАІ підтримує пропозицію Моторного (транспортного) страхового бюро України про введення в країні європротоколу, що дасть можливість при ДТП з майновим збитком водіям самим врегулювати питання компенсації без залучення співробітників ДАІ.