«Ми чули, що з вересня пенсіонери-переселенці можуть отримати електронні пенсійні посвідчення. Мої батьки та їхні знайомі — теж внутрішньо переміщені особи, люди літні, їм важко пристосуватися до новинок. І так само важко зрозуміти, в чому вони виграють, якщо оформлять собі такі посвідчення. Чи не могли б юристи нам доступно розповісти про це?»

Валентина РОМАНОВА,
м. Запоріжжя

Консультує юрист ВБФ «Горєніє» Світлана ГАВРИЛЮК

— До нашого фонду постійно телефонують люди, які просять роз’яснити можливості електронних пенсійних посвідчень (ЕПП): як отримати, який тариф, які можливості, чи можна користуватися онлайн-банкінгом тощо. Тож ми підготували роз’яснення, яке, сподіваюся, стане в пригоді не лише Валентині Романовій, а й іншим читачам «Урядового кур’єра», яких цікавить це питання.

Отже, ЕПП можна оформити в Ощадбанку.

Який тариф: спеціально для ВПО розроблено тарифний пакет «МОЯ КРАЇНА». Обслуговування ЕПП здійснюватиметься за цим тарифним пакетом. На платіжних картках Ощадбанку з тарифом «МОЯ КРАЇНА» вносять графічну та електронну інформацію про її власника. Тому вона одночасно буде і пенсійним посвідченням.

Як оформити: для замовлення ЕПП треба звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України за місцем фактичного проживання та написати заяву на виготовлення електронного пенсійного посвідчення. В заяві треба вказати відділення банку, де клієнт бажає отримати пенсійне посвідчення. А також надати ПФУ паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера та інші документи, необхідні для формування пенсійної справи. Через 30 робочих днів треба звернутися до установи банку, яка зазначена у заяві.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Договори дарування майна і оформлення заповіту не скасували

Тут хочу звернути увагу на таке. Порядком емісії ЕПП, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 08.04.2016 №7-1 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції 26.04.2016 за №633/2876, передбачено, що електронне пенсійне посвідчення видається пенсіонеру особисто у зазначеному в заяві відділенні банку. Якщо ж пенсіонер недієздатний або має обмежену цивільну дієздатність, ЕПП може отримати опікун, піклувальник (законний представник), представник закладу, який здійснює опіку та піклування. Він має пред’явити документи, які ідентифікують одержувача пенсій та, власне, особу, яка представляє його інтереси. Цим порядком не передбачено отримання ЕПП іншими особами на підставі довіреності.

Які можливості ЕПП: електронне пенсійне посвідчення містить електронний цифровий підпис, який дає можливість отримувати документи на веб-порталах органів влади та навіть з дому переглядати інформацію про розмір пенсії, дані про страховий стаж, заробіток, сплачені внески тощо. А також дає можливість написати звернення або подати заяву на призначення чи перерахунок пенсії через інтернет на офіційному сайті ПФУ.

Термін дії ЕПП: цей термін продовжено до трьох років. Однак є обов’язкова вимога — проходити фізичну ідентифікацію в установах Ощадбанку. Впродовж першого року дії електронного пенсійного посвідчення кожні 6 місяців, далі раз на рік. Якщо пенсіонер не пройшов обов’язкову фізичну ідентифікацію вчасно, банк блокує видаткові операції за ЕПП в частині платіжної картки.

Якщо ж у людини вже є пенсійна картка Ощадбанку, її можна обміняти на ЕПП до закінчення строку дії цієї картки. Для такого обміну треба звернутися до ПФУ щонайменше за 30 днів до закінчення строку дії пенсійної платіжної картки. Якщо її термін уже закінчився, а ЕПП пенсіонер ще не отримав, то протягом строку його виготовлення він може отримувати пенсію через каси банку без використання картки.

WEB-банкінг: у мережі інтернет з’явилися новини про те, що власники ЕПП не зможуть користуватися онлайн-можливостями Ощадбанку. Але на веб-сторінці банку чітко зазначено, що тариф «МОЯ КРАЇНА» передбачає користування інтернет-системою «Ощад 24/7». Ось що, за даними банку, користувачі тарифу «МОЯ КРАЇНА» зможуть робити зі своїх комп’ютерів:

— перераховувати кошти на рахунки фізичних та юридичних осіб за номером рахунку;

— перераховувати кошти на користь операторів мобільного та інших видів зв’язку;

— перераховувати кошти за послуги інтернет-провайдерів і кабельного телебачення за визначеними реквізитами з обов’язковим введенням індивідуальних даних (№ договору, ін. код тощо);

— поповнювати електронні гаманці;

— перераховувати кошти за довільними реквізитами.

Матеріал підготувала Інна КОСЯНЧУК,
«Урядовий кур’єр»