Марія ХВОСТИК, Київська область:

— Ми з чоловіком живемо в приватному будинку, який розташований у сільській місцевості у Київській області. Ми люди вже старенькі, тож вирішили оформити на своїх дітей спадщину на все майно, яке нам належить: на цей будинок, а також на приватизовану земельну ділянку. Але нещодавно нам розповіли, що з 1 листопада цього року вже неможливо буде оформити договори дарування, а також вступити у права спадщини. Чи правда це, і якщо так, то що ж робити людям? Чи не станеться так, що діти не зможуть скористатися нашим майном після нашої смерті?

Консультує юрист ВБФ «Горєніє»
Олег ПЕТРОВ

— Справді, в інтернеті поширено інформацію про так звані нововведення у сфері оцінки майна, що українці повинні бути готові до того, що з 1 листопада поточного року фактично вони не зможуть вступити у спадок або оформити угоду договору дарування, бо згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 року №231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства», суб’єкти оціночної діяльності не мають права визначати оціночну вартість рухомого і нерухомого майна.

Але можемо вас заспокоїти, Вищий адміністративний суд України постановою № К/800/62987/13 від 29.07.2015 скасував постанову Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 року № 231, визнавши її незаконною.

Отже, хвилюватися нема чого.

Чи оштрафують за несплату податку на нерухомість?

Крістіна ВАНЧИШИН, м. Кропивницький:

— Наша родина з п’яти осіб має чотирикімнатну квартиру 98 квадратних метрів, зареєстровану на батька — главу сім’ї. Чи зобов’язані ми сплачувати податок на нерухомість, якщо, по-перше, у нас менше 20 квадратних метрів на кожного члена родини, а норма нині — 21 квадратний метр. А по-друге, повідомлення про сплату такого податку нам не надходили. Тому не можемо зрозуміти, як ми повинні діяти. Чи повинні взагалі платити, виходячи з кількості мешканців квартири? До того ж, одні наші знайомі кажуть, що ми повинні самі прийти в податкову, дізнатися, чи треба нам платити, і якщо так, то заплатити цей податок, інакше доведеться платити штраф, і чималий. А інші стверджують: якщо не надійшло повідомлення, то нікуди не потрібно йти, це не наша проблема. І які штрафи на нас можуть накласти, якщо податок все-таки треба заплатити, а ми цього не зробимо?

Консультує юрист ВБФ «Горєніє»
Тетяна ОТРОШКО

— Згідно з Податковим кодексом України ставки податку на нерухомість, що перебуває у власності (у вашого батька — глави сім’ї), регулюють ст. ст. 266.5.1., 266.4.1, податок сплачують один раз за кожний базовий податковий рік.

Оподаткуванню підлягає лише понаднормова площа житла. У вашому випадку це 38 квадратних метрів. Уповноважений орган надсилає повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, які вручають платнику податку контролюючим органом за місцем його реєстрації до 1 липня.

Цей податок має бути сплачено протягом 60 діб із дня вручення податкового повідомлення-рішення. Якщо ж повідомлення-рішення про сплату податку з повідомленням про вручення не надходили на адресу за місцем реєстрації, самостійно звертатися до відповідного органу щодо сплати податку не потрібно.

У разі отримання повідомлення-рішення про сплату податку податок вважається виконаним за умови його повної сплати у встановлений податковим законодавством строк. В іншому разі платника податків буде притягнуто до відповідальності у формі штрафу в таких розмірах:

— за затримки до 30 календарних днів включно — у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу;

— за затримки більше 30 календарних днів — у розмірі 20% погашеної суми податкового боргу.

Чи треба повертати «теплу» компенсацію після продажу будинку?

Марія і Володимир РОМАНЕНКИ,
Полтавська область:

— Ми з чоловіком пенсіонери, живемо самі в приватному будинку, отримуємо невелику пенсію, тож нам нарахували субсидію на сплату житлово-комунальних послуг. А ще, щоб економити кошти, весною ми взяли «теплий» кредит на придбання твердопаливного котла і вже його встановили, отримали компенсацію від держави. Це для нас виявилось справді вигідно, адже сума компенсації була немалою. Але роки беруть своє, і нині ми побачили, що вже важко обходити господарство, та й хвороби даються взнаки, а лікарня далеко. Тож у нас виникла необхідність продати будинок і переїхати жити ближче до дітей. Нам почали говорити, що ми будемо зобов’язані повернути державі суму цієї компенсації, а також усю суму субсидій, яку ми отримували. Але коли ми брали кредит, нас ніхто про таке не попереджав. Чи правда це і чи можна обійтися без повернення цих грошей, адже ми небагаті люди? Чи можна відсудити неповернення коштів у суді?

Консультує юрист ВБФ «Горєніє»
Артем ФОМЕНКО

— Щодо компенсації від держави. Повертати компенсацію не треба. Але ви зобов’язані повністю виплатити банку суму взятого вами кредиту, згідно з кредитним договором.

Щодо субсидій. Субсидія є безповоротною, і її отримання не тягне за собою зміни форми власності житла.

Але пам’ятайте, що держава зобов’язує вас як отримувача субсидії протягом місяця поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, їх соціального статусу, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, купівлю товарів або сплату послуг шляхом подання відповідних документів.

Підсумовуючи викладене, керуючись чинним законодавством, та за умов виконання зазначених рекомендацій та необхідних дій, ви в жодному разі не зобов’язані повертати державі суму цієї компенсації, а також усю суму субсидій, яку ви отримували.

Довідка переселенця без реєстрації на окупованій території

Валентин БАБЕНКО,
м. Дніпро:

— Чи можна отримати довідку про статус внутрішньо переміщеної особи, якщо людина не має реєстрації у населених пунктах, які належать до зони проведення антитерористичної операції, або в Криму?

— Донедавна, щоб отримати довідку внутрішньо переміщеної особи, була потрібна реєстрація на непідконтрольній території України. Фактично штамп у паспорті був ключовим доказом того, що людина претендує на статус переселенця. У червні 2016 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 8.06.2016 №352. Пункт 4 цього документа спрощує процедуру отримання довідки переселенця.

Тепер прописку на території, де проводиться антитерористична операція, або в Криму мати не обов’язково. Для отримання довідки внутрішьо переміщеної особи достатньо надати докази того, що людина жила у відповідній місцевості до початку конфлікту. Такими доказами можуть бути:

— військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби;

— трудова книжка із записами про трудову діяльність;

— документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно на непідконтрольній території України;

— свідоцтво про базову загальну середню освіту;

— атестат про повну загальну середню освіту;

— документи про професійно-технічну та вищу освіту;

— довідка з місця навчання;

— рішення районної, районної у містах Києві чи Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу міської чи районної у місті ради про влаштування дитини до дитячого закладу, у прийомну родину, дитячий будинок сімейного типу, встановлення опіки чи піклування;

— медичні документи;

— фотографії, відеозаписи тощо.

Щоб отримати статус внутрішньо переміщеної особи, необхідно звернутися до управління соціального захисту населення за місцем проживання та, окрім копії паспорта й ідентифікаційного коду, надати копії зазначених вище документів.

Як платити за комунальні послуги в покинутому домі?

Валерій ТКАЧ,
переселенець:

— Чи повинні переселенці сплачувати за житлово-комунальні послуги у помешканнях, які залишились у зоні АТО і в яких ніхто не проживає?

— Переселенцям не треба платити за комунальні послуги в домівках, які залишились у Донецькій та Луганській областях. Формально, за вимогами чинного законодавства України, внутрішньо переміщені особи повинні здійснювати плату за житлово-комунальні послуги на місці покинутого житла. Але є два важливі нюанси.

Перший. Якщо у квартирі є засоби обліку води чи теплової енергії, ВПО, які тимчасово залишили свої домівки, не доведеться платити комунальні послуги, бо вони фактично не споживають їх.

Другий. Якщо засоби обліку не встановлені, вартість послуг буде нараховуватися. Але, згідно із ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач має право на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім’ї за відповідного документального оформлення, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг.

Простими словами, ВПО можуть надати виконавцю комунальних послуг заяву та довідку з тимчасового місця проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, і не платити за компослуги.

Майте на увазі, що це не стосується оплати послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій — прибирання прибудинкової території, вивезення побутових відходів тощо. За все це треба платити.

Оплата таких послуг здійснюється з урахуванням загальної площі квартири. Це відповідає вимогам Цивільного кодексу України, Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», а також Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою КМУ від 01.06.2011 № 869.Чинним законодавством України, на жаль, не передбачено механізму зменшення розміру плати за ці послуги у разі тимчасової відсутності споживача.

Матеріали підготувала Інна КОСЯНЧУК,«Урядовий кур’єр»