Наприкінці весни парламентарії спробували потішити автомобілістів, підтримавши довгоочікуваний законопроект № 3251, чим суттєво зменшили акцизи на не нові імпортні автівки з бензиновими і дизельними двигунами (про електрокари ніхто навіть не згадав, хоч вони потихеньку набувають дедалі більшої популярності). Щоправда, «не нові» зовсім не означає європейський автомобільний мотлох, як уже сказали окремі експерти, коментуючи ухвалення цього документа, бо йдеться про автомобілі, не старіші за 2010 рік випуску.

Тож у тих українців, кому цікава тема придбання машини, виникла низка запитань. Найперше серед них: чи означає ухвалення зазначеного закону автоматичну появу на автомобільному ринку України дешевих автівок з-за кордону? Ну і, звісно, як відреагує на набуття чинності цим законом ринок загалом, що й спробував з’ясувати «Урядовий кур’єр».

Цікава арифметика

Відразу варто сказати, що зниження акцизних ставок буде тимчасовим — до 2019 року, тобто фактично на 2,5 року. Окрім того, що під чинність закону підпадають тільки автівки не більш як 5 з половиною років, решта — ні, не застосовуватиметься пільгова ставка — зрозуміло, з яких причин — і до автомобілів, вироблених у Російській Федерації. Зниження акцизів не поширюється й на автомобілі, які не відповідають екологічному стандарту Євро 5. І це до 1 січня 2018 року, коли в Україні запроваджується стандарт Євро 6. А це означає, що у 2018 році вибір автівок саме завдяки цій позиції стане меншим.

Конкретне зниження акцизу залежить від об’єму двигуна. Якщо взяти для прикладу автомобіль з двигуном 1000 кубічних сантиметрів, то зниження буде досить відчутне — у 26 разів. Це значить, що для розмитнення машини з літровим двигуном доведеться платити 63 євро замість 1367—1761, як досі.

Звичайно, люди чекали дешевих автомобілів, які  можна було б придбати за 2—2,5 тисячі євро. Проте не треба бути експертом автомобільного ринку, щоб побачити, що з цим трохи не складається. Головна причина — вік автомобіля. Реальні цифри вартості авто, які можна буде придбати за пільговими акцизними ставками, будуть дещо іншими. Інформація для тих, хто мріє про компактний автомобіль. Чотири-п’ятирічний Peugeot 107 (категорія — до 1000 кубічних сантиметрів), який нині коштує в ЄС у середньому 3 тисячі євро, нині обходиться українцям у 5238 євро (ввізне мито, 9,1% — 273 євро, акцизний збір — 1092, ПДВ, 20% — 873 євро). Щойно запрацює новий закон, його фінальна вартість буде трохи більшою за 4 тисячі євро (ввізне мито не змінюється, акцизний збір — 102 євро, зменшується і ПДВ — до 675 євро).

П’ятирічна Skoda Fabia 1.2, за яку в Європі правлять до 4 тисяч євро, якщо везти її звідти, зараз на виході обходиться в не менш як 7200 євро. Щойно запрацює закон, ця цифра зменшиться до 5300 євро. Дешевшим на 3000 євро стане, приміром, Passat 1.8 TSI, Opel Zafira 1.7, інші автівки такого самого сегменту. Прорахувати решту потрібних цифр кожен може самостійно, подивившись вихідні дані у наведеній нижче інфографіці. Проте чим дорожчий автомобіль, тим відчутнішою буде економія.

  

Кому на руку лібералізація?

А тепер найцікавіший момент: чи заполонять наш ринок дешевші імпортні автомобілі? Проаналізувавши текст цього закону, експерти кажуть: не чекайте! Річ у тім, що цей закон у прямому сенсі слова підрізає крила різного штибу перекупникам, тому що дозволяє одній людині ввезти один автомобіль, розмитнити його і їздити щонайменше упродовж року, бо саме стільки водій, який його придбав і завіз в Україну, не має права продавати це авто. Тобто якщо ви хочете купити автівку, яка була у вжитку, дешевше, у Польщу чи Чехію доведеться їхати самостійно (при цьому витратитися на дорогу, проживання тощо), придбати там машину й перегнати її в Україну, розмитнивши за пільговим акцизом виключно для особистого використання.

До речі, людина, яка придбала таким чином собі авто, не тільки не має права цілий рік його продавати, а й завезти ще одну машину за цією схемою. Тобто знижені ставки акцизів не застосовуються до автівок, котрі завозять на територію України не для себе або на користь інших осіб за договорами купівлі-продажу тощо. Тож хто хоче дешевшу автівку, муситиме подбати про це особисто. 

«Акцизи на автомобілі, які були у вжитку, зменшили до рівня акцизів на нові авто, — пояснює «Урядовому кур’єру» глава Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. — Це зручно й вигідно, безумовно, тим людям, хто їде за кордон, щоб привезти звідти автівку для себе». Проте, за його словами, особливої логіки у цій новації немає, позаяк вживані автомобілі, не старіші за 2010 рік випуску, котрі потенційно можна привезти з країн ЄС, навіть з урахуванням того, що акциз зменшується в десятки разів, на нашому ринку все одно матимуть досить високі ціни. А враховуючи той чинник, що внаслідок перманентного знецінення гривні в гаманцях у переважної кількості українців давно оселився вітер, придбати автомобіль навіть за такою схемою нашим людям непросто. Тож Олег Назаренко радить: мовляв, якщо справді хочете зробити автомобілі доступними для українців, «скасуйте обмеження імпорту авто до 5 років — і буде людям щастя».  На думку директора з маркетингу групи компаній АІС Сергія Боровика, після зниження акцизів лідерами зростання в сегменті вживаних авто стануть машини преміум-класу, де досі акциз стартував від $5 тисяч, і економити отримають змогу найбагатші українці. Водночас, зазначає він, не варто очікувати масового притоку популярних у нас японських і корейських автомобілів, оскільки їхня частка на європейському ринку мізерна, а також кросоверів і седанів, які люблять у нас, але не дуже поважають європейці. 

Прогнозують перерозподіл — у зв’язку з ухваленням нового закону — структури автомобільного ринку країни у корпорації «Укр?авто». Так, у її прес-службі  зазначають, що якщо в 2015 році імпорт вживаних автомобілів і продаж нових співвідносились як 23% і 77%, то з набуттям чинності цим законом вказане співвідношення може мати такий вигляд: 60% (вживані) до 40% (нові).

Депутати дбають про бюджет 

За словами провідного експерта інформаційно-аналітичного центру Forex club в Україні Андрія Шевчишина, кількість вживаних машин, не старіших за 2010 рік випуску, яку виставлять на продаж, погоди не зробить, тому що вона може виявитися незначною порівняно з кількістю автівок, старіших за 2010 рік випуску, ціни на які теж поповзуть униз. А це значить, що розраховувати на велике пожвавлення ринку не варто.

За даними Держстату, торік в Україну завезли 62,33 тисячі автомобілів на суму $824,04 мільйона. За перший квартал цього року — уже 16,35 тисячі легкових автівок, 73% з них — нові, на $271,3 тисячі. Економісти вважають, що навіть якщо частка імпорту вживаних авто підвищиться до 35%, буде йтися додатково про 2 тисячі машин упродовж кварталу, або 8 тисяч за рік. У підсумку, переконані експерти, обсяг додаткового імпорту збільшиться на 80—100 мільйонів доларів на рік, а це не більш ніж  0,27% торішнього рівня.  

Автори ж документа, який поки що чекає на підпис Президента, прогнозують, що набуття ним чинності дасть змогу передусім легалізувати автомобілі, котрі досі не розмитнені. Так, у пояснювальній записці йдеться, що торік з метою транзиту на митну територію нашої країни завезено майже 61,5 тисячі автомобілів, проте дуже багато з них — через високі акцизні ставки — так і не оформлені офіційно. Саме тому автори закону сподіваються, що 4,4 тисячі автівок, які відповідають стандарту Євро 5 і перебувають у режимі транзиту, буде оформлено, і це принесе в бюджет країни щонайменше 300 мільйонів гривень.

Проте більшість експертів автомобільного ринку схиляються до думки, що великих змін на ринку очікувати все-таки не варто, бо українці поки що не звикли їздити по автівки в ЄС (зайві затрати і морока). Та й перспектива оформлювати задля цього візу (а механізм оформлення здатен зіпсувати нерви найспокійнішій людині) навряд чи може викликати в когось додатковий ентузіазм. Можливо, щось зміниться із запровадженням безвізового режиму, проте чомусь не віриться, що це станеться уже найближчим часом.