Навколо КП «Міжнародний аеропорт «Миколаїв» не вщухають пристрасті. Ще років 10—15 тому тут приземлялися літаки перших осіб не лише нашої держави, звідси вирушали військові для виконання миротворчих місій, можна було дістатися Києва й Туреччини.

Невмілий менеджмент керівництва аеропорту та політичні спекуляції навколо нього довели КП до банкрутства, нарощування боргів, браку авіаперевезень і, врешті-решт, до знищення майна, яке належить аеропорту чи перебуває в оренді на території.

На тлі аеропортів сусідів, Одеси й Херсона, Миколаївський, хоч і міжнародного статусу, має жахливий вигляд. Одеський аеропорт здійснює 36 регулярних рейсів Україною, Європою, іншими країнами. Він уже навіть не справляється з обсягом перевезень. Херсон, де реконструювали літовище, відправляє регулярні рейси до Стамбула й Києва. 

У Миколаєві аеропорт перебуває в обласній комунальній власності, утім, власник досі не став дбайливим господарем. Хіба що шукав шляхи, як позбавитися тягаря. Намагалися знайти приватника чи інвестора, передати аеропорт до комунальної власності Миколаєва або віддати його державі. Нічого не вийшло. Поки шукали виходи з кризового стану, комунікації аеропорту руйнувалися, майно розкрадали, рейсів немає.

Нині в переліку — 17 аеропортів України, які планують розвивати, миколаївського немає.

Лише  активістам  не байдуже?

Днями ж зафіксовано взагалі ганебні факти. Депутат Миколаївської обласної ради Ігор Івануна повідомив, що на території комунального підприємства йде знищення літаків, які невідомі розпилюють і здають на металобрухт. Переконатися у вчиненні протиправних дій він вирушив разом із представниками громадської організації «Кордон». Події розвивалися, наче в бойовику. Вночі через прохідну з території аеропорту виїхав мікроавтобус «Мерседес-спринтер» і попрямував у бік Миколаєва. За ним поїхали активісти, водночас викликавши поліцію. У Миколаєві мікроавтобус в’їхав на територію приватної металобази. Разом із правоохоронцями спостерігачі потрапили до бази й виявили автомобіль, набитий порізаними деталями літака. Під час перевірки автомобіля документів на вантаж не було надано.

— Ми дочекалися приїзду слідчо-оперативної групи, — розповів Ігор Івануна, — наполягли на тому, щоби вантажне відділення машини з металом опечатали і доправили до Новоодеського відділу поліції для з’ясування всіх обставин інциденту. Не виключаю, що цей епізод з вивезенням металу з аеропорту не поодинокий.

Про зловживання на комунальному підприємстві йшлося і раніше. Тож голова Миколаївської обласної ради Вікторія Москаленко направила на ім’я в.о. директора КП «Міжнародний аеропорт «Миколаїв» Сергія Васькова лист-припис категорично заборонити вивозити матеріальні цінності, що належать приватним суб’єктам господарювання, які мають фінансові зобов’язання перед аеропортом до погашення ними боргу. Поки що цей припис не виконують.

А виконуючий обов’язки генерального директора аеропорту Сергій Васьков зазначив, що розрізали літаки, які були майном банку до моменту їх викупу через аукціон харківською фірмою. «Це не майно аеропорту. Аеропорту ніякої шкоди не завдано. Мені ця ситуація взагалі не цікава», — зазначив він.

Можливо, ситуація й не цікава. Але сам факт того, що літаки пішли на брухт, викликала неабиякий резонанс у суспільстві. Вину чи невинуватість осіб доведуть правоохоронці. Поки ж місцева влада стурбована стратегією розвитку та збереження аеропорту.

Помилку можна виправити

Про те, що підприємство проблемне і перебуває в кризовому стані, відверто заявляють керівники місцевої виконавчої влади і представники органів місцевого самоврядування. Нещодавно уряд схвалив концепцію Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року. Метою програми є задоволення потреб держави в забезпеченні стабільного розвитку авіаційної галузі, приведення інфраструктури авіаційного транспорту у відповідність до міжнародних стандартів, забезпечення набуття Україною статусу транзитної держави з урахуванням її унікального географічного розташування, підвищення ефективності управління державним майном.

У переліку 17 аеропортів України, які планують розвивати, миколаївського немає. Новина стала несподіванкою, адже було досягнуто попередніх домовленостей на засіданні транспортного комітету Верховної Ради, що саме цей аеропорт увійде до програми. Ситуацію прокоментував голова Миколаївської облдержадміністрації Вадим Меріков. «Вважаю рішення про невключення до програми помилковим, — зазначив він. — Можливо, помилилися чиновники Міністерства інфраструктури або постаралися наші конкуренти. Я вже звернувся до міністра інфраструктури і до наших народних депутатів по підтримку. Сподіваюся, що ця проблема буде усунена».

Перший заступник голови Миколаївської обласної ради Михайло Соколов вважає, що ситуація, яка склалася навколо миколаївського аеропорту, гальмує розвиток економіки області. «Миколаївщина не в змозі нормально розвиватися, залучати інвесторів, приваблювати туристів, доки не розпочне роботу КП «Міжнародний аеропорт «Миколаїв», — зазначив Михайло Володимирович. — Адже наявність і стала робота аеропортів є вкрай необхідною умовою для нормального розвитку регіону. Тож маємо наміри відновити польоти з нашого летовища. Аби в літній час забезпечити, приміром, рейси до Туреччини, у зимовий — до Івано-Франківська та Львова. Безперечно, зацікавлені у відкритті авіарейсу до Києва».

Поки ж винайшли кошти в обласному бюджеті, аби профінансувати сертифікацію підприємства. Сума, яку можна надати з обласного бюджету, становить 7 мільйонів гривень. Також ведуть переговори з Європейським банком реконструкції та розвитку, Державним фондом реконструкції, інвесторами про виділення коштів, щоб зробити в Миколаєві сучасний аеропорт, який відповідає всім міжнародним вимогам.

До того ж КП «Міжнародний аеропорт «Миколаїв» має вагоміший статус, ніж, наприклад, аеропорти Кривого Рогу чи Сум. У країні, яка приймає важку авіацію, за вимогами міжнародних авіаційних норм безпеки, має бути щонайменше два розрахованих для цього аеропорти. На сьогодні є один основний («Бориспіль» в Києві), але немає резервного, яким раніше був Донецький аеропорт. Служба авіаційних сполучень Міністерства інфраструктури вважає, що єдиний аеропорт, який може в нинішніх умовах виконати важливу державну функцію, — миколаївський. Тож у Миколаєва та його повітряних воріт є серйозна перспектива.