ЕКОНОМІЧНИЙ ІНТЕРЕС

Зупинення судової  процедури заради податкової перевірки  шкодитиме інвестиційній привабливості держави 

Київський апеляційний господарський суд зупинив процедуру банкрутства ПрАТ «АероСвіт», скасувавши ухвалу Господарського суду Київської області. Так, апеляційну скаргу Бориспільської об’єднаної державної податкової інспекції (ОДПІ) щодо упередження безпідставної ліквідації платника податків частково задоволено. Фахівці Міндоходів запевняють, що діють виключно в рамках чинного законодавства і всі заходи спрямовані насамперед на захист економічних інтересів держави. Надалі з’ясовуватиметься наявність кредиторських вимог держави до компанії для забезпечення своєчасної та повної сплати податків до державного і місцевого бюджетів.

«Зі скасуванням ухвали Господарського суду Київської області про порушення провадження  у справі про банкрутство компанії «АероСвіт» мораторій на задоволення вимог кредиторів припинився. У зв’язку з цим авіакомпанія знову несе фінансові зобов’язання перед кредиторами щодо виплати боргів у повному обсязі. 

Так, кількість кредиторів компанії «АероСвіт», а також розмір їхніх грошових вимог може істотно зрости», —  спрогнозував «УК» партнер юридичної фірми «Салком»  Юрій Дзера.

Кредиторів і вимог побільшає

Крім того, процедуру банкрутства може ініціювати не лише  авіакомпанія, а й інші кредитори, розмір безспірних вимог яких до компанії  становитиме не менше 300 мінімальних заробітних плат (станом на  1 січня 2013 р. розмір мінімальної зарплати в Україні становить 1174 грн). «Не можна виключати, що компанія «АероСвіт» намагатиметься оскаржити скасування ухвали у Вищому господарському суді України. У такому разі все ще може повернутися до попереднього стану», — продовжує Ю. Дзера.

 «Не знаю такої норми в законодавстві України і не зустрічав на практиці, щоб процедура банкрутства підприємства зупинялася заради перевірки податкової чи інших контролюючих органів. Такого немає у жодній країні й не повинно бути — інакше інструмент фінансового оздоровлення підприємств і економіки загалом, законодавство про банкрутство не захищатимуть прав власності та інтересів кредиторів. Інвестиційній привабливості держави шкодитиме  зупинення судової  процедури заради будь-якої перевірки», — впевнений президент Союзу кризових менеджерів України Павло Міхайліді.

Ще недавно успішна компанія «АероСвіт» пішла на вимушену «посадку» через справу про банкрутство.
 Фото з архіву редакції

Шлях до цивілізованого банкрутства

Нагадаємо, що 29 грудня 2012 року Господарський суд Київської області відкрив процеду у справі про банкрутство компанії «Аеро Світ» за заявою самого авіаперевізника. Фінанси компанії на всіх рахунках в українських банках заарештовано за постановою управління  державної виконавчої служби в Київській області. І оскільки підприємство «АероСвіт» не є банкрутом, то щодо нього відкрито лише процедуру санації (оздоровлення), що може тривати до 18 місяців. Результатом санації може бути відкриття ліквідаційної процедури (у результаті банкрутства) або укладення мирової угоди з кредиторами щодо реструктуризації заборгованості на кілька років при виплаті істотної частини відразу або списання частини боргів, а також перерозподіл активів з цікавістю кредиторів та самого підприємства, щоб воно могло далі працювати.

До речі, якщо в Америці 98% справ про банкрутство порушують саме за заявою власника, щоб цивілізовано реструктуризувати борги та захистити інтереси кредиторів, то в Україні таких одиниці. У нас справи про банкрутство здебільшого порушують податкові органи або самі постачальники товарів та послуг і часто тоді, коли активи компанії вже «злиті» й залишилася фірма-пустушка. 

На жаль, у країні немає нормальної системи фінансового оздоровлення та банкрутства підприємств, яка б захищала інтереси кредиторів і боржників. Нині  процедура спрямована на ручний перерозподіл власності під контролем державного органу з питань банкрутства — Мін’юсту. «Нова редакція Закону «Про банкрутство», яка гірша за стару версію, не відповідає викликам економічної кризи і не виконує завдань програми економічних реформ. Цей документ лише перерозподіляє важелі впливу на арбітражних керуючих, головних дійових фігур процедур банкрутства, а не на саму процедуру і прозорий перерозподіл власності», — зауважує П. Міхайліді.

На думку експертів, ймовірно, процедура банкрутства «АероCвіту» може бути знівельована, щоб вивести її з-під чинності старої редакції Закону «Про банкрутство» і порушити справу про банкрутство за новою редакцією і вже не під контролем власника, як зараз, а з іншим керуючим.