В Україні торік зроблено перші кроки у реформі місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Про виклики та плани, які слід реалізувати в межах реформи місцевого самоврядування, «УК» розповідає перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав НЕГОДА.

— На початку минулого року деякі експерти і політики жорстко критикували зміни до Бюджетного та Податкового кодексів. Які результати цих змін?Перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав НЕГОДА

— У 2015 році доходи місцевих бюджетів зросли більш ніж на 40%, що становить 29,6 мільярда гривень. Це значні додаткові надходження, якими громади можуть самостійно розпорядитися і спрямувати їх на розв’язання своїх пріоритетних завдань. Запроваджена система передбачає не стільки перерозподіл бюджетних ресурсів на користь місцевих бюджетів, як створює умови та зацікавленість для нарощування власних надходжень.

Важливо, щоб органи місцевого самоврядування скористалися наданими їм можливостями й усвідомили, що податкові надходження — це передусім результати економічної діяльності відповідних підприємств, суб’єктів малого, середнього бізнесу. Тому якщо у громадах не розвиватиметься бізнес, жодна бюджетна децентралізація не наповнить місцеві бюджети. Першочергове завдання місцевої влади — створити сприятливий бізнес-клімат на своїх територіях.

— Які завдання слід розв’язати для нормального функціонування нового гравця серед органів місцевого самоврядування — 159 об’єднаних тергромад?

— Міністерство розпочало роботу зі створення системи та проведення моніторингу за станом перетворень в усіх 159 об’єднаних територіальних громадах (ОТГ). Це зокрема стан реєстрації, ухвалення та виконання бюджетів, розроблення інвестпроектів і проектів, які можна фінансувати за кошти Державного фонду регіонального розвитку та спеціальної державної субвенції.

Більшість сіл і селищ майже ніколи не займалися питаннями стратегії розвитку, в них немає такого досвіду. Це у кращому разі робили районні органи влади. Тому ОТГ отримуватимуть організаційно-методичну допомогу.

У цьому контексті Мінрегіон спільно із Проектом німецького товариства міжнародного співробітництва «Реформа управління на сході України» працює над створенням центрів надання адмінпослуг в ОТГ. Передбачають створення таких центрів у кожній ОТГ, залучення коштів міжнародних проектів, а також використання відповідних держсубвенцій на їхню підтримку.

Майже 800 громад було утворено і проведено перші вибори у 159 об’єднаних територіальних громадах. На жаль, не всі з них об’єдналися відповідно до обласних перспективних планів, і частину планів облради ухвалювали як політичні, а не фахові рішення. Тому не всі з них відповідають критеріям урядової методики, і в них буде важче досягти помітного позитивного ефекту від об’єднання.

Попри це, було ухвалено рішення про надання всім 159 громадам статусу міст обласного значення. Тобто уряд підтримав усі громади, чим дав їм шанс виправдати свій вибір.

— Одне з нововведень у реформуванні — поява інституту старости. Які функції він має забезпечувати і на якому рівні має бути представлений?

— За допомогою цього інституту ставили завдання максимально наблизити до громадян послуги, а також надати населеним пунктам своїх представників у виконавчих органах відповідних рад. Більшість обов’язків, які має виконувати староста, визначає рада об’єднаної громади, затверджуючи положення про старосту.

Староста представляє інтереси жителів села, селища у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради, бере участь у підготовці проекту бюджету тергромади в частині фінансування програм, що реалізують на території відповідного села, селища. Він може вносити до виконавчого комітету ради пропозиції з приводу діяльності на території села, селища виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної форми власності.

Місцева рада об’єднаної територіальної громади з огляду на інтереси населення своїм рішенням може самостійно визначати територію поширення повноважень старости. На цій території можуть бути один чи кілька населених пунктів, жителі яких його обиратимуть.

Нині у 159 ОТГ 636 старост, повноваження яких здійснюють особи, що були сільськими, селищними головами громад, які об’єдналися. Протягом січня у Запорізькій, Одеській, Рівненській, Хмельницькій, Черкаській областях відбулися перші вибори старост, на яких обрано 32 особи. У лютому заплановано обрання ще 44 старост.

— Які головні завдання реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади на 2016-й?

— Серед стратегічно важливих завдань — підтримка внесення змін до Конституції України в частині децентралізації, без яких реформа місцевого самоврядування буде неповноцінною. Доля цих змін залежить від політичної волі парламенту. Брак таких конституційних змін ускладнює проведення комплексних та послідовних реформ, як це передбачено урядовою Концепцією реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Міністерство працює над пакетом базових законопроектів із питань децентралізації, зокрема про засади та порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою, про місцеве самоврядування, про префектів тощо.

Мінрегіон ніколи не готує законопроектів у кабінетній тиші, а залучає до роботи всі зацікавлені сторони. Нині на перший план виходить узгодження політики та взаємодія між різними центральними органами виконавчої влади. При цьому важливо, щоб рішення, які інколи ініціюють окремі центральні органи виконавчої влади, не виходили за межі урядової концепції реформи місцевого самоврядування, що дасть змогу уникати грубих системних помилок.

Вікторія КОВАЛЬОВА,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

В’ячеслав НЕГОДА. Народився 25 травня 1957 року в селі Борщівка Лановецького району Тернопільської області. 1980-го закінчив Київський інженерно-будівельний інститут за спеціальністю архітектура, а 2000-го — Львівський національний університет ім. І. Франка за спеціальністю правознавство.

У 1980—1998 рр. працював архітектором та інженером-конструктором інженерно-будівельного відділу всесоюзного проектно-конструкторського інституту (Тернопіль), начальником конструкторського бюро виробничого об’єднання «Ватра» (Тернопіль), Тернопільський міським головою, членом Тернопільського облвиконкому.

У 1998—2008 рр. — перший заступник виконавчого директора Асоціації міст України, керівник секретаріату Української асоціації місцевих та регіональних влад, завідувач секретаріату Комітету Верховної Ради з питань держбудівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.

У 2008—2010 рр. — заступник міністра  регіонального розвитку та будівництва України.

З 2011-го по 2014 рік — перший заступник директора департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами, завідуючий відділом експертизи і аналізу розвитку територій та виборчих прав Секретаріату Кабінету Міністрів.

З 2014 року працює в Мінрегіоні, з вересня 2015-го — першим заступником міністра.