Сьогодні ми відзначаємо День Збройних Сил України — професійне свято всіх українських військовослужбовців.

Від початку антитерористичної операції (АТО) на сході України передусім військовослужбовці з честю та мужністю захищають незалежність, цілісність і суверенітет держави. За зовсім короткий термін Збройні Сили України змогли мобілізуватися, а тепер здійснюють гідну відсіч супротивнику.

Відтак рівень забезпечення військових має бути відповідним до покладених на них завдань. А складнощі військової служби не повинні доповнюватися численними життєвими проблемами, які не надихають оптимізмом наших мужніх захисників Батьківщини. Адже нині кількість військовослужбовців, які потребують соціальної, психологічної та правової допомоги, зростає.

Тож реалії нашого життя змушують шукати нові механізми для врегулювання тих чи інших суспільних відносин і виконання соціальних гарантій для військовослужбовців зокрема.

Сьогодні пільги для учасників бойових дій та членів їхніх сімей визначаються передусім Законами України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та «Про загальний військовий обов’язок і військову службу» та низкою інших нормативно-правових актів, зокрема: Законами України «Про боротьбу з тероризмом»; «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; «Про Збройні Сили України»; «Про Національну Гвардію України»; «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»; «Про державну прикордонну службу» тощо.

Щодо безпосередньо учасників АТО, то законодавство України не виділяє їх в окрему категорію, а прирівнює до учасників бойових дій. Згідно з п. 19 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», до осіб, які належать до учасників бойових дій, віднесено: військовослужбовців Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовців Міністерства внутрішніх справ України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також брали участь в антитерористичній операції.

За ініціативою Президента України — Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України, підтриманої Урядом, з 1 січня 2016 року відбулося суттєве збільшення грошового забезпечення військовослужбовців. Для відновлення престижу і привабливості військової служби та залучення громадян України до лав Збройних Сил на контракт, зарплати рядовим (без урахування доплат за участь в АТО) встановили на рівні 7 тис. грн., командирам відділень — 8 тис., командирам взводів — 9,5 тис., ротним — 11 тис., комбатам — 13 тис., командирам бригад — 16 тис. Таким чином, «базові» зарплати зросли більш ніж удвічі, переважно — у 2,5 рази, а для рядових солдатів — майже в три рази.

Проте залишається чимало питань щодо реалізації державних соціальних гарантій у військовослужбовців та їх родин через бюрократичні перешкоди на місцях.

Як повідомили «Урядовому кур’єру» в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, від початку року на урядову «гарячу лінію» надійшло майже 4 500 звернень щодо соціального захисту військовослужбовців. Військовослужбовці скаржилися передусім на невиплати грошового забезпечення, оформлення матеріальної допомоги, отримання компенсацій сім'ям загиблих учасників АТО, різного роду документів, необхідних для оформлення статусу учасника бойових дій, пенсій за інвалідністю. Невдоволені військовослужбовці були і через позбавлення їх заохочувальних виплат; ненадання відпустки, у тому числі за сімейними обставинами тощо.

Так, заявник із Дніпропетровської області звернувся на урядову «гарячу лінію» через затримку в отриманні соціальної допомоги на лікування. Учасник АТО повідомив, що протягом декількох місяців він намагався самотужки з’ясувати, чому не надходять потрібні йому кошти, адже всі документи він подав у зазначений термін. Та й друзі-військовослужбовці, які разом з ним оформляли аналогічні документи, вже їх отримали. Проте це не вдалося йому з’ясувати. Військовослужбовець прохав через урядову «гарячу лінію» пришвидшити виплату. Департаментом соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації учаснику бойових дій невдовзі повідомили про направлення допомоги поштовим переказом за місцем його проживання.

Учасник бойових дій з м. Миколаїв поскаржився на урядову «гарячу лінію» на водія місцевого маршрутного таксі, який у грубій формі відмовив заявнику в пільговому проїзді. Дану відмову водій нічим не мотивував. Військовослужбовець також додав, що в той час у маршрутці перебувало лише два пасажири. Учасник АТО прохав посприяти у звільненні цього водія маршрутного таксі за порушення законодавства. Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради військовослужбовця повідомили про вжиті заходи щодо згаданого водія маршрутного таксі. На проведеній нараді управління транспортного комплексу, зв’язку та телекомунікацій Миколаївської міської ради у присутності представника керівництва підприємства-перевізника ТОВ «Еталонавто» водія маршрутки за порушення правил перевезення пільгового контингенту громадян притягнуто до дисциплінарної відповідальності, винесена догана та попереджено, що у разі надходження повторних звернень від громадян його буде звільнено з підприємства. Разом з тим керівництвом підприємства-перевізника ТОВ «Еталонавто» проведено нараду з водіями щодо пільгового перевезення учасників АТО.

Учасник бойових дій з Кіровоградської області зателефонував на урядову «гарячу лінію» з питання виплати йому одноразової матеріальної допомоги. Він також додав, що з цим питанням звертався до місцевих органів самоврядування, але коштів так і не отримав. Після дзвінка на урядову «гарячу лінію» Голованівською районною державною адміністрацією Кіровоградської області учасника бойових дій було повідомлено про нарахування та виплату йому коштів як демобілізованому учаснику АТО.

За період із 28 листопада по 4 грудня 2016 року на урядову «гарячу лінію» надійшло 207 873 дзвінки, а також 1 173 звернення зареєстровано через Інтернет.

Отримати довідкову інформацію, оперативне роз’яснення на звернення, що належать до компетенції органів виконавчої влади, громадяни можуть, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 у цілодобовому режимі та безкоштовно як зі стаціонарних, так і телефонів мобільних операторів (Київстар, Vodafone Україна, Lifecell).

Для підприємців «гаряча лінія» діє за номером: 0-800-503-045.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.

Киянам надається прямий міський телефон урядової «гарячої лінії» за номером: 284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.ua