Традиційно із наближенням опалювального сезону в багатьох українців виникають запитання щодо оплати вартості житлово-комунальних послуг. Починаючи з 2014 року в Україні активно використовується інструмент державних субсидій. Сьогодні, за словами  Міністра соціальної політики Андрія Реви, допомогу держави – субсидію – може отримати більшість українських родин, якщо їхні комунальні витрати перевищують в середньому 15% щомісячного сукупного доходу.

Тож для отримання державної допомоги у сплаті житлово-комунальних послуг необхідно заповнити лише заяву та декларацію про доходи. Нині Уряд закликає громадян оформлювати субсидії, адже держбюджету вигідніше надавати адресну допомогу конкретним домогосподарствам, ніж виплачувати дотації комунальним підприємствам з їх  непослідовністю у політиці житлово-комунального реформування, зокрема щодо встановлення економічно обґрунтованих  тарифів  на   житлово-комунальні   послуги.  

Планується, що поточного опалювального сезону до 9 млн українських родин оформлять субсидії на оплату житлово-комунальних послуг. До речі, сім'ям, які оформили субсидії раніше, на цей опалювальний сезон їх подовжать та перерахують автоматично.

Цього року Урядом також внесені деякі зміни в програму житлових субсидій. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р.  № 534 затверджено  Порядок розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання), послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення. Таке рішення прийняте для виконання постанови Кабміну (від 21 жовтня 1995 р. № 848) про зменшення державних нормативів споживання послуг ЖКГ.

Адже два роки тому на опалення 1 квадратного метра за нормативами виділялося 11 кубічних метрів газу. Потім показник знизили до 7 куб. м. Тепер норматив становить 5,5 кубометра. При цьому, за словами Андрія Реви, минулої зими він становив у середньому 5,3 кубометра на 1 кв. м житла.

Також постановою  Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р.№635 внесені зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.  Постанова уточнює порядок обчислення сукупного доходу для призначення населенню житлових субсидій, а також механізм подання заяви і декларації в електронній формі. Зокрема, урядовим рішенням передбачено, що субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг для непрацюючих пенсіонерів призначається виходячи з розміру середньомісячного сукупного доходу за місяць до звернення щодо призначення субсидії, а не за попередній рік. Нові правила стосуватимуться і тих, чий середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, але які протягом зазначеного періоду отримували будь-які соціальні виплати (пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини тощо). Якщо ж у громадянина відсутні доходи, для розрахунку субсидії  середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму. Про це, зокрема, поінформував громадян Андрій Рева під час прямої телефонної лінії на тему житлових субсидій, організованої на базі Урядового контактного центру 9 вересня ц.р.

Як повідомили «Урядовому кур’єру» в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру (Центр), від початку поточного року на урядову «гарячу лінію» надійшло близько 270 тисяч звернень, що стосуються житлових субсидій. Переважна більшість заявників потребувала роз’яснення законодавства з питань субсидій та довідкову інформацію щодо місцезнаходження територіальних органів соціального захисту. Вони також скаржилися на тривалий розгляд документів для призначення субсидій; невиплату коштів готівкою згідно з призначеною субсидією для придбання твердого побутового палива і скрапленого газу та для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг організаціям – надавачам таких послуг. Окрім того, чимало запитань було про автоматичне продовження субсидій на поточний опалювальний період; відмову в наданні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг; правильність розміру призначеної субсидій, норм споживання послуг і обчислення сукупного доходу сім’ї та умов отримання субсидій.

Так, пенсіонер із с. Березняки Черкаської області повідомив урядову «гарячу лінію» про те, що у травні 2016 року подавав документи для призначення субсидії на придбання твердого пічного побутового палива до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради, проте готівку так і не отримав. Заявник просив пришвидшити розгляд документів до початку опалювального сезону. Смілянською районною державною адміністрацією Черкаської області чоловіка повідомили про позитивне вирішення його питання, що й було підтверджено зворотним зв’язком із заявником.

Жителька з с. Підгайці Кіровоградської області поскаржилася на урядову «гарячу лінію» про відмову в наданні їй житлової субсидії у квітні поточного року. Літня жінка прохала допомоги у цьому питанні. Виконавчим комітетом Кіровської районної у м. Кіровограді ради громадянку поінформовано про призначення їй субсидії з травня 2016 року по квітень 2017 року.

Заявниця з с. Рубанівка Великолепетиського району Херсонської області зателефонувала на урядову «гарячу лінію» щодо пришвидшення у виплаті їй коштів на відшкодування оплати вартості комунальних послуг та придбання твердого побутового палива, які вона оформила як субсидію від держави ще у березні цього року. Невдовзі Великолепетиською районною державною адміністрацією Херсонської області жінку повідомили про надання їй субсидії готівкою. Зворотним зв’язком громадянка подякувала фахівцям Центру за сприяння у вирішенні її питання.

За період з 26 вересня по 2 жовтня 2016 року на урядову «гарячу лінію» надійшло 102 003 дзвінки, а також 677 звернень зареєстровано через Інтернет.

Громадяни переконалися, що тепер значно легше отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію за скороченим номером телефону урядової «гарячої лінії» 1545, що нині працює у цілодобовому режимі та безкоштовно як зі стаціонарних, так і телефонів мобільних операторів (Київстар, Vodafone Україна, Лайфселл). 

Для підприємців «гаряча лінія» діє за номером: 0-800-503-045.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.

Киянам надається прямий міський телефон урядової «гарячої лінії» за номером: 284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.ua