За обсягом виробництва Черкащина — в першій десятці серед областей держави. Тут працює 250 підприємств-експортерів та 300 — імпортерів. Однак зовнішньоторговельний оборот протягом нинішнього року неухильно падає. Тільки за перший квартал він зменшився майже на 36 відсотків. Зокрема, на 25 відсотків відбулося падіння експорту. 

Безумовно, це викликає занепокоєння. Більшість підприємств втратили ринок через політичний конфлікт із Російською Федерацією. Певною мірою виправити ситуацію взявся Центр експортного потенціалу, створений недавно на базі Черкаської торгово-промислової палати. Метою є пошук потенційних партнерів для вітчизняних підприємств. Нині в області створюють агенцію регіонального розвитку, яка займатиметься залученням інвестицій. Це також впливатиме на розширення торговельних зв’язків із країнами Європи.

Для того, щоб товари вітчизняних виробників були гідно представлені на європейському ринку, потрібно враховувати певні технологічні критерії, застосувати відповідні виробничі стандарти. Про це йшлося зокрема на семінарі «Торгівля з ЄС у межах автономних преференцій та майбутньої зони вільної торгівлі» в Черкаській облдержадміністрації. Промисловці та підприємці детально обговорили можливості експорту українських товарів та переваги для вітчизняного бізнесу відкриття нових ринків у країнах Європейського Союзу.

Нині в області розвивається в основному малий і середній бізнес. Найбільшою перешкодою для інвестування в економіку України, а отже — і виготовлення конкурентоспроможної продукції є високий рівень корупції. За даними КМПГ (авторитетна компанія, що аналізує ринок), торік у Черкаській області був найвищий рівень корупції, а, відповідно, привабливість регіону — найнижча. Мало що змінилося й нинішнього року. Зважаючи на це, необхідно модернізувати всю фінансово-економічну систему області.

На думку багатьох підприємців, тим, хто прагне освоювати нові ринки, потрібна підтримка й сприяння в міжнародній діяльності. Водночас застосування односторонніх автономних преференцій для України з боку ЄС, які почали діяти з 23 квітня нинішнього року, створює для товаровиробників та експортерів сільгосппродукції нові привабливі можливості. Для України дуже важливий такий аспект євроінтеграції, як реальний поступ у здійсненні реформ та модернізації, приведення бізнес-умов до євростандартів. Цей потенціал успішно реалізували Словенія, Польща, Словаччина та країни Балтії, особливо у сфері малого і середнього бізнесу, у податковій, інвестиційній, фінансовій, бюджетній, судовій та адміністративній газузях. Ми ж поки що дуже відстаємо в цьому плані.

Як зауважив президент Черкаської торгово-промислової палати Сергій Першин, для успішного виходу наших виробників на ринки ЄС бізнес має знати й враховувати європейські вимоги щодо якості, безпеки продуктів, правила роботи на ринках і торговельні звичаї багатьох країн. Це складний шлях не так через наявні перешкоди, як через те, що треба пройти процес адаптації, вивчення й підготовки до входження на ринок ЄС.

Цей процес уже розпочався. На згаданому семінарі урядовий уповноважений із питань євроінтеграції Валерій Пятницький презентував основні положення Угоди про зону вільної торгівлі між Україною та країнами ЄС. Нині потенційні експортери, які прагнуть освоювати європейський ринок, посилено вивчають його особливості, зважують свої можливості та ресурси.

Виробники промислової та сільськогосподарської продукції сповнені рішучості якнайшвидше адаптуватися до умов, які висувають до них нові стандарти, хоч і розуміють, що цей шлях зовсім не простий. Саме від вітчизняних товаровиробників, вважає міністр економічного розвитку і торгівлі Павло Шеремета, залежить, чи використає Україна нинішнє прихильне ставлення до неї Євросоюзу, який в односторонньому порядку відкрив свої ринки для нашої продукції.