Після стрибка курсу валют купівля гаджетів, побутової техніки і не лише для більшості українців перетворилась на недоступну розкіш. Адже в магазинах ціни на ці товари зросли мало не втричі. Водночас експерти твердять, що вигідно отоваритись можна на аукціонах, де торгують арештованим майном. Щоправда, нещодавно у ЗМІ спалахнув скандал навколо держпідприємства «СЕТАМ», яке займається такими торгами. Мовляв, продажі непрозорі, торги незрозуміло чому скасовують, а потім цей самий товар виставляють уже із знижкою 50%. «УК» вирішив з’ясувати, що насправді відбувається на аукціонах.

Уніфікувати правила

Насамперед потрібно знати, як саме працює система електронних торгів. У «СЕТАМ» є два основні замовники — департамент Державної виконавчої служби та Фонд гарантування вкладів.

«З метою збільшення обсягів реалізації майна «СЕТАМ» розпочинає роботу з комерційними банками, — каже ге?неральний директор ДП «СЕТАМ» Віктор Вишньов. — Ми їм надаватимемо послуги з організації торгів непрофільними активами, що перебувають на балансах фінустанов. Також працюємо з недержавним пенсійним фондом Нацбанку. Нині на підписанні ще кілька договорів з комерційними банками».

Процедура подання заявки на реалізацію майна така: спочатку «СЕТАМ» отримує заявку з інформацією про лоти (характеристика, стартова ціна тощо), які треба виставити на реалізацію. Заявку формує замовник, тобто працівники аукціону не можуть самі вносити інформацію про лот. Зокрема, коли йдеться про департамент ДВС, то саме вони визначають вартість товару, залучаючи суб’єктів оціночної діяльності. Це кваліфіковані спеціалісти, у яких є сертифікати на право займатись оціночною діяльністю, видані фондом держмайна.

«Пакет не передають на реалізацію, поки ми не отримаємо усіх погоджень щодо вартості майна, — наголошує Віктор Вишньов. — Якщо є зауваження, то сторони виконавчого провадження можуть написати заяву на рецензію і надіслати звіт про оцінку на рецензування. Отже, якщо ми отримаємо заявки у вівторок-середу, то торги будуть призначені на 9 годину п’ятниці, а завершаться у неділю о 22-й, якщо не буде їх продовження».

Більшість дій аукціону автоматизовані. Передовсім визначають, через скільки днів торгують майном. Так, майно вартістю до 5 тисяч виставляють і спрямовують на торги через 10 днів. Якщо ціна коливається в діапазоні між 5 тисячами гривень і мільйоном, то торги відбуваються через 20 днів, і за вартості понад мільйон — через 30 днів.

Щодо тривалості торгів: коли майно надає департамент ДВС, визначено термін 3 дні, Фонду гарантування вкладів — один.

«Напевно, варто визначитись та уніфікувати правила щодо тривалості торгів. Хоч якщо вони проходять кілька днів, то є значне навантаження на систему і це теж не дуже добре, тож ми ще працюватимемо над вирішенням цього питання», — наголошує заступник генерального директора ДП «СЕТАМ» з юридичних питань Микола Писанчин.

Гарантійний внесок платіть вчасно

Щоб узяти участь у торгах, потрібно зробити таке: якщо вартість лота менш ніж 5 тисяч гривень, достатньо пройти онлайн-реєстрацію, яка відкрита для всіх юридичних та фізичних осіб. Потенційний учасник заповнює реєстраційну картку на сайті й авторизується під обраним логіном та паролем. Оригіналів документів не потрібно нікуди везти.

Якщо на торгах активи вартістю понад 5 тисяч гривень, треба сплатити гарантійний внесок. Коли гроші надійдуть на рахунок ДП «СЕТАМ», це відобразиться в системі автоматично. Після зарахування грошей уже в кабінеті учасника торгів буде зазначено про надходження, і його допустять до участі в торгах.

Часто виникають непорозуміння саме через гарантійний внесок. Адже людина може заплатити ввечері, а вранці наступного дня з’ясувати, що її не допустили до участі в торгах через несплату внеску. Працівники аукціону наполегливо просять проводити цей платіж завчасно (за 1—2 дні до старту торгів), адже за описаних вище ситуацій вони нічим не зможуть допомогти. Організатор торгів має завантажити в систему виписку, яку автоматично формує клієнт-банк, і лише потім відбувається підтвердження участі. І на це теж слід зважати. Навіть якщо людина надішле факсом підтвердження факту оплати гарантійного внеску, її все одно не допустять до торгів. Такі правила.

Коли на торги виставляють права вимоги, переважно на замовлення Фонду гарантування вкладів, на адресу ДП «СЕТАМ» необхідно подати копії дозвільних документів про право на зайняття певним видом діяльності. Це тому, що такі види активів мають право купувати лише фінансові установи.

Таким чином потрібно підтвердити, що ця конкретна компанія є фінансовою установою. Підтвердження відбувається у простий спосіб. Керівник або особа, яка має на це право, власноруч пише заяву і надає копії підтверджувальних документів, завірених печаткою установи. Представник організатора торгів за Реєстром фінансових установ перевіряє, чи має право ця установа брати участь у торгах, і якщо все нормально, то його участь підтверджують.

Коли торги відбулися, формують спеціальний протокол, де зазначають переможця. Протокол виставляють у загальному доступі на сайті і там позначають номер переможця. А учасник уже у власному кабінеті бачить персоніфікований протокол. Такий самий документ надсилають замовнику торгів.

Торги, які не відбулися, отримують відповідний статус. Таке може трапитися, коли жоден учасник не зробив ставку і ніхто не сплатив гарантійного внеску (якщо йдеться про торги арештованим майном).

Дисконт можливий

Для торгів фонду гарантування вкладів, після зміни правил реалізації активів неплатоспроможних банків, передбачають й інші підстави, аби визнати торги такими, що не відбулися. У таких аукціонах мають брати участь щонайменше два учасники, які мають сплатити гарантійний внесок. І якщо в ході торгів жоден із них не підвищував ціну лота, тобто не зробив кроку до підвищення хоча б на 1%, — торги також будуть визнані такими, що не відбулися. На це треба звертати увагу: у вкладці «порядок та умови» зазначено, хто є їх замовником.

Якщо лотом ніхто не зацікавився під час перших торгів, то на другі його вже виставляють  із дисконтом до 30%, а на треті уцінка може сягнути й 50%.

«Доволі часто лунають звинувачення на адресу «СЕТАМ» щодо зниження ціни на активи, які реалізують через цей електронний майданчик. Проте, перш ніж звинувачувати, варто поцікавитися правилами торгів, — зазначив заступник міністра юстиції Сергій Шкляр. — Часто лунають звинувачення, що майно неправильно оцінено. Однак потрібно розуміти, що цим займаються оцінники, яких залучає розпорядник активів. Вихід із ситуації — вдосконалення системи оцінки. Оскільки активи реалізують на відкритих аукціонах, то навіть якщо початкова ціна була занижена, вона все одно зросте під час конкурентної боротьби учасників торгів».

Отже, перед тим як брати участь у торгах, варто уважно ознайомитися з правилами їх проведення та виставленим на продаж майном, аби вигідно купити необхідний товар і уникнути непорозумінь.