Початок липня в Україні буде «врожайним» на новації в житлово-комунальному господарстві. Окрім зміни тарифів на теплову енергію, з 1 липня в Україні має кардинально змінитися система управління житловими будинками. Згідно із Законом №417 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який набув чинності 1 липня 2015-го, з 1 липня цього року ЖЕКи мають припинити «диктувати умови». Буде все по-іншому: мешканцям будинків належить або створити ОСББ, аби спільно управляти своїм домом, або (без створення ОСББ) зібратися і визначити для себе компанію-управителя, інакше такого управителя їм призначить місцева влада. Люди занепокоєні. Бо насправді немало мешканців з-поміж тих, що не створили ОСББ, про таку новацію нічого не знають, а дехто взагалі не розуміє, як це має бути. Вони вважають, що з 1 липня припинять обслуговування будинку. Стривожені також експерти з питань ЖКГ, але з іншого приводу: цей закон не підкріплено нормативними актами, відтак не зрозуміло, як його виконувати. То що ж нас очікує після 1 липня у секторі обслуговування житла? «Урядовий кур’єр» поцікавився думками експертів.

Брати управління будинком у свої руки — краще, ніж чекати призначення управителя. Фото Володимира ЗАЇКИ

Нормативну базу лише напрацьовують

Чи готове наше суспільство до новацій в управлінні житлом? Експерт з питань ЖКГ доктор наук з державного управління Наталія Олійник відповіла: «Однозначно сказати, що готове, не можна. Бо потужна інформаційна кампанія з цього приводу фактично почалася тільки недавно і її результат — активізація створення ОСББ. А починати потрібно було ще 20 років тому, аби люди розуміли, що, приватизувавши своє житло, вони стають не просто користувачами житлово-комунальних послуг, а й власниками, що мають як права, так і відповідальність».

Голова правління громадської організації «Об’єднання житлово-комунальних кооперативів, співвласників багатоквартирних будинків «Вікторія» м. Запоріжжя Людмила Шанц уже не перший рік активно займається формуванням ефективного власника житла в місті. На запитання, чи готові і мешканці, й місцева влада до запровадження інституту управителів, відповіла: «Здебільшого мешканці не розуміють, що таке управління взагалі. А щодо влади, то вона має виконати чинне законодавство».

«Та чи реально з 1 липня завести управителів у будинки?» — запитую Людмилу Шанц. «Відповідаю запитанням на запитання, — зауважує вона. — Закон набув чинності 1 липня 2015-го. Чому за рік не підготувалися до його виконання? Хто в цьому винен? Чому співвласники не визначилися з управлінням свого будинку? Тільки вони мають це зробити. А тепер усі шукають виправдання. Депутати спочатку приймають, згодом змінюють, потім доповнюють»...

Директор аналітично-дослідницького центру «Інститут міста» Олександр Сергієнко зауважив: «Наслідки реалізації закону №417 можуть бути катастрофічними для населення. Бо передача багатоквартирних будинків управляючим компаніям тоді, коли немає належного контролю від держави і споживачів за діяльністю цих компаній і не регламентовано їхню діяльність, може призвести до небаченої соціальної напруги. У 2008 році ухвалено загальнодержавну програму реформування ЖКГ, за якою на кінець 2014-го мали створити ОСББ у 70% будинків, натомість їх мають 20—25% багатоквартирних будинків (у Києві приблизно 300, а ще менше тисячі — ЖБК). Понад 11,5 тисячі будинків не мають свого управління. Як у них провести конкурс, коли немає ні положення про конкурс, ні примірних статутів, ні порядку проведення зборів, на яких люди можуть обрати уповноважених осіб. Під кожен закон має бути механізм реалізації. Нині якісь управляючі компанії створюються. Але чи треба їм ліцензія, чи ні, чи є положення про їхню діяльність? Цієї нормативної бази зараз немає».

Відтермінування не буде

Вочевидь усі ці занепокоєння щодо нормативного наповнення Закону №417 дали поштовх розмовам про відстрочку запровадження інституту управителя. Навіть проект закону щодо відтермінування примусового призначення виконавчим органом місцевої ради управителя багатоквартирного будинку підготували. Йшлося про відстрочку ще на рік. Однак віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко під час круглого столу «Децентралізація сфери містобудування у контексті системних реформ» зауважив: «Питання не можна відкладати, як того хочуть деякі політичні сили. Це поступовий процес. Але зупиняти його ми не можемо і відкладати його ми не будемо».

Але вже середина червня. Чи встигнуть розробити всю нормативну базу за півмісяця? Втім, у Мінрегіоні запевняють, що робота над її напрацюванням триває. Директор департаменту систем життєзабезпечення та житлової політики Мінрегіону Дмитро Корчак у вівторок під час прес-конференції зауважив, що до 1 липня міністерство встигає завершити роботу над порядком проведення конкурсів для органів місцевого самоврядування й типовим договором про надання послуг. Зразки цих документів є на сайті Мінрегіону. Фахівці зауважують, що ці документи найближчим часом мають затвердити й надіслати на державну реєстрацію в Мін’юст.

Внесено поправки до закону

А ще доводилося чути, що ЖЕКи опиняться поза законом і не те що ніхто не прибиратиме прибудинкову територію, а й навіть сміття ніхто не вивозитиме. Однак зрозуміло, що навіть з погляду елементарного здорового глузду таке неможливо, бо навряд чи хтось допустить комунальний колапс у масштабах усієї України.

Наталія Олійник зауважила: «Треба пояснити людям, аби вони не думали, що ЖЕКи в одну мить щезнуть. У законопроекті №4860 «Про внесення змін до статті 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», членом робочої групи з розробки якого я є, зазначається, що в період від оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку та до часу визначення переможців конкурсу і укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій продовжують надавати виконавці таких послуг, які надавали їх до початку проведення конкурсу. І це правильно. Адже конкурс може бути в різний час оголошений. Бо чи оголосять його з 1 липня, якщо ще немає порядку конкурсу?»

До речі, у вівторок Верховна Рада цей закон проголосувала. «З 1 липня будинки ніхто не «кине» — до визначення результатів конкурсу будуть чинні старі договори, це безпосередньо написано для тих, хто кричить про можливий колапс», — прокоментувала документ координатор житлово-комунальних програм Громадської мережі ОПОРА Тетяна Бойко.

До того ж, управляючих компаній у секторі житлово-комунальних послуг ще замало. За словами Наталії Олійник, їх на ринку майже 10%. Є асоціація управителів, є управляючі компанії, є багато приватних ЖЕКів, які до управляючих компаній також можна віднести. Загалом управителів слід готувати, навчати, потрібні професійні люди. Втім, Закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» не передбачає припинення діяльності ЖЕКів — вони також можуть брати участь у конкурсах на управління будинками.

Тож з 1 липня тільки починається процес зміни підходів до управління багатоквартирними будинками. Скільки триватиме перехідний період? Експерти називають різні терміни: дехто — півроку, хтось — рік. До всього, залишається ще немало питань, на які належить знайти відповіді. Наприклад, які послуги потрібно зазначати в договорі як обов’язкові для підтримання будинку в належному стані, а які включати за бажанням власників квартир. Але зрозуміло одне: якщо мешканці багатоповерхівок законодавчо визначені власниками своїх будинків і держава відверто зізналася, що не може утримувати їхню приватну власність (надавати гроші на ремонти тощо), то нам усім доведеться думати, як забезпечити собі комунальний комфорт. Вочевидь, це краще, ніж чекати, коли місцева влада призначить управителя.