Цієї події давно чекали мешканці прикордонних сіл Яворівського району Львівщини. Бо живуть за кілька кілометрів від кордону з Польщею, а щоб дістатися до родичів, які тепер у сусідній державі, треба кількадесят кілометрів об’їхати бездоріжжям до Рави-Руської чи Краківця. Через це з роками втрачені й родинні зв’язки.

Сподівалися, що ситуація зміниться із запланованим відкриттям на українсько-польському кордоні в селі Грушеві міжнародного пункту пропуску до Євро-2012. Але складна фінансова ситуація змусила відтермінувати реалізацію проекту. А сусіди розпочаті роботи зі спорудження переходу зупиняти не стали, адже відповідно до міждержавних домовленостей на цьому пункті пропуску здійснюватиметься спільний контроль, тож усі адмінприміщення й інфраструктурні об’єкти мали збудувати польські партнери на своїй території. Облаштували нові ворота на кордоні Польщі й України коштом Євросоюзу (вартість будівництва та оснащення — 35 мільйонів євро). Єдиний об’єкт, який мала спорудити Україна, — трикілометрова автомагістраль до кордону. Дорожня техніка на об’єкті з’явилася лише наприкінці літа.

Автотрасу завершили, як і обіцяли, до початку грудня. Отже, на польсько-українському кордоні запрацював ще один перехід (сьомий автомобільний пункт пропуску) — найсучасніший на східному кордоні Польщі загалом. Його введення дасть змогу розвантажити діючі пункти пропуску на українсько-польському кордоні, кількість яких донедавна була недостатньою за стандартами ЄС (віддаленість між переходами не має перевищувати 30 кілометрів, а «Краковець — Корчова» та «Рава-Руська — Гребенне» розташовані на відстані 70 кілометрів). Із відкриттям пункту пропуску «Будомєж — Грушів» буде розв’язано одну з найгостріших проблем — проблему черг. Відтепер шлях до сусідів і до Європи стане коротшим, і вже можна прогнозувати, наголосив Генеральний консул Республіки Польща у Львові Ярослав Дрозд, зростання пасажиропотоку на 15%.

Значно скоротиться й сама процедура перетину кордону, адже пункт пропуску обладнано 17 смугами руху на в’їзд та виїзд. Щодоби його перетинатимуть 8 тисяч осіб, до 3 тисяч одиниць транспортних засобів (вантажопідйомністю до 3,5 тонни) та 80 автобусів. У пункті пропуску повністю обладнано систему зв’язку й комплекс автоматизації прикордонного контролю. В автоматичному режимі здійснюватимуться перевірка документів, внесення інформації про осіб до баз даних, пошук осіб, стосовно яких є доручення уповноважених державних органів, працює система відеоспостереження (30 відеокамер). Заощаджуватимуть час подорожуючі ще й завдяки тому, наголосив начальник Львівської митниці Сергій Попазогло, що на цьому пункті пропуску буде здійснюватися спільний контроль.

— Відкриття нового міжнародного пункту пропуску «Грушів — Будомєж» є блискучою відповіддю на те, якими темпами має розвиватися європейська інтеграція України, — наголосив Надзвичайний і Повноважний посол України в Польщі Маркіян Мальський. — Наступного року на польсько-українському кордоні заплановане відкриття ще одного переходу. Є широка програма будівництва не тільки автомобільних та піших переходів, йдеться вже й про велосипедні. І що більше буде таких переходів, то швидшою і якіснішою буде наша співпраця з ЄС. А пункт пропуску розширює людські, туристичні, економічні й інші контакти між Польщею та Україною. Переконаний, що введенням у дію цього конче потрібного об’єкта у складну й нелегку хвилину для Української держави демонструємо, що ми відкриваємо двері до ЄС.

Проте не обійшлося, як мовиться, без ложки дьогтю: на під’їзді до пункту пропуску «Будомєж — Грушів» місцеве керівництво очікувало кілька десятків жителів навколишніх сіл — Дрогомишля, Грушева, Нагачева, Черниляви Яворівського району: прокладаючи дорогу до кордону, не подбали про решту місцевих шляхів. Селяни нарікали на незадовільний стан доріг, бо «мають таку дорогу, на якій сам чорт зломить ногу!”