Кияни, які вже отримують жовтневі платіжки з нарахуваннями за тепло, були здивовані та обурені тим, як разюче (інколи в десятки разів) різняться в них суми. Навіть якщо люди мешкають в однакових за плануванням будинках і квартирах, ідентичних за метражем. Своє роздратування жителі столиці висловили у гнівних постах у соцмережах та через особисті або телефонні звернення до фахівців компаній, які надають послуги з опалення. У зв’язку з цим 15 листопада на засіданні уряду Прем’єр-міністр Володимир Гройсман ініціював розслідування діяльності постачальників тепла. Він попередив надавачів послуг, що уряд жорстко каратиме за необ∂рунтоване завищення цін у платіжках громадян. І доручив віце-прем’єр-міністрові Володимиру Кістіону розібратися із ситуацією. А віце-прем’єр-міністр Павло Розенко зауважив на своїй сторінці у Фейсбуці: «Сподіваюся, що в Київенерго з платіжками за опалення за жовтень, скажімо так, помилилися, що це не умисна дія, яка була спрямована на те, щоб збурити ситуацію в Києві. Не може бути платіжка вище за 2-2,5 тисячі гривень».

У Київенерго рахують за формулою

А що ж Київенерго? Під час прес-брифінгу комерційний директор Київенерго Євген Бушма наголосив: «Помилок у нарахуваннях за тепло в будинках, де не встановлено лічильників, немає. Все розраховано, як того вимагають розпорядчі документи Кабміну та НКРЕКП. У будинках з лічильниками розрахунки проводили за їхніми показниками. І там теж немає помилок. Якщо це призвело до такого збільшення в оплаті, що надто збурило людей, можливо, слід ці документи переглянути та ухвалити відповідні рішення». Він також роз’яснив розрахунок вартості опалення за новими тарифами в будинках киян з теплолічильниками (а таких нині близько 70%, або 7 тисяч) та без них (досі не встановлено обліковувачі тепла у 1,8 тисячі споруд).

Так, у платіжках мешканців з теплолічильниками до оплати за жовтневі дні після підключення опалення та до дати зняття показників будинкового лічильника пораховано фактичні обсяги спожитої всім будинком теплоенергії в гігакалоріях. Розрахунок проводять множенням затвердженої в тарифі НКРЕКП вартості однієї гігакалорії тепла на кількість гігакалорій, які спожила квартира. Споживання ж квартири — через співвідношення загальної кількості теплоенергії, яку спожив будинок, і площі квартир у ньому.

— Дата зняття показників лічильника, обсяг спожитого будинком тепла та площа будинку зазначені в жовтневих платіжках індивідуально для кожного будинку і їх зазначатимуть надалі для максимальної відкритості та прозорості нарахувань. Тож кияни самі можуть розраховувати суму до сплати за місяць та контролювати рівень енергоефективності будинку,— повідомив Євген Бушма.

І додав, що у будинках, де теплолічильник ще не встановлено, відповідно до постанови Кабміну №1037 від 19 грудня 2015 року, квитанції за тепло сформовано за нормативом з урахуванням температури повітря та кількості діб, протягом яких подавали тепло.

Минулого опалювального сезону тарифи були нижчими, а температура повітря в середньому за місяцями значно вищою за цьогорічну та навіть вищою за ту, що була закладена у торішньому тарифі. Тож із січня по квітень через це киянам було здійснено перерахунок на понад 42 мільйони гривень. У жовтні 2016-го ситуація інша: і тарифи зросли, і значно похолоднішало. У тариф закладали температуру +8,1 градуса, а фактично за дні, коли подавали опалення, вона становила близько + 3,7 градуса (Гідрометцентр щомісяця надає Київенерго офіційну довідку щодо цього).

Проте Київенерго разом із міською владою вирішили щодо будинків без лічильників у розрахунку вартості опалення використовувати середній температурний показник усього жовтня +6,5 градуса. Отже, суму до сплати в такому разі розраховано за формулою: опалювальна площа помешкання помножена на тариф (32,97) та помножена на коефіцієнт (включає середньомісячну температуру та фактичну кількість днів надання послуги).

Відмінності в нарахуваннях у будинках із лічильниками тепла й без них зумовлені здебільшого різницею в кількості днів з моменту підключення опалення в жовтні. У будинках без лічильників до розрахунку прийнято всі календарні дні — від дня підключення опалення до будинку і до кінця календарного місяця. Водночас у платіжках мешканців будинків із лічильниками відображено кількість днів опалення до зняття показань будинкового лічильника (вона, як правило, не збігається з календарною кількістю днів, оскільки показники лічильників знімають зазвичай 20— 25 числа кожного місяця).

Євген Бушма також зазначив, що мешканцям 650 будинків (6% загальної кількості у столиці), де є лічильники, оплату за жовтень розрахували за першою методикою, адже з цих лічильників не змогли зняти показники. Причини різні: підтоплені підвали, зачинені приміщення, певні технічні проблеми із зняттям показників тощо. До речі, заступник голови КМДА Петро Пантєлєєв зауважив, що місто вже доручило Київенерго зробити перерахунок в наступному місяці відповідно до показань приладів обліку.

У Київенерго попросили вибачення у клієнтів за незручності та пообіцяли в наступному місяці обов’язково зробити перерахунок платежів за жовтень саме за показниками приладів обліку, тільки-но їхні фахівці отримають до них доступ. Й надалі мешканцям цих будинків плату нараховуватимуть за показниками лічильників. Він також наголосив, що помилки з нарахуваннями там також немає, лише було задіяно іншу методику. Він також зауважив, що надходження платіжок до киян не призупинялося.

А начальник прес-служби Київенерго Тетяна Орленко зауважила, що, за попередніми планами, до початку опалювального сезону 2016/2017 рр. будинкові лічильники тепла планували встановити у 100% житлових споруд столиці. Та через чималі борги підприємств, комунальних споживачів і через арештовані рахунки зробити цього не вдалося. За її словами, будинки, в яких викрадено лічильники, автоматично переводитимуть на нарахування за нормативами, доки в них не з’являться нові прилади обліку. За чий рахунок це відбуватиметься — питання поки що відкрите. Звісно, якщо ОСББ має бажання зробити це за власний рахунок, ніхто не забороняє. Але розраховувати на те, що вкрадені засоби обліку, встановлені за рахунок міста чи Київенерго, швидко замінять на нові й безкоштовні для споживачів, не слід.

Національний регулятор роз’яснює

А ось голова Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг Дмитро Вовк під час прес-брифінгу зазначив: «Чутки про п’яти-шестиразове збільшення тарифів на тепло не відповідають дійсності!» Він пояснив, що попередній тариф за гігакалорію (Гкал) становив 534 гривні без ПДВ. Після внесення змін та приведення тарифу до ринкового рівня він становить 1043 гривні/Гкал. Він може різнитися залежно від підприємств, які надають тепло, та регіонів. А середній по Україні — 1043 гривні, тобто збільшення менш ніж удвічі.

Пан Вовк також зауважив, що нині пріоритетом є встановлення лічильників у багатоквартирних будинках, чого НКРЕКП вимагатиме від теплокомуненерго (ТКЕ) — ліцензіатів комісії — відповідно до календарних інвестиційних програм. У 2016 році кількість будинків із лічильниками тепла збільшилася по Україні із 30 до 60%. У найближчих планах — довести цифру до 90%. Нині лідирує Київ, майже 90% споруд вже оснащено лічильниками. Серед аутсайдерів Полтава, де кошти лише закладено для відповідної роботи на наступний рік, а також Тернопіль, де й досі грошей не надано.

— Не слід забувати, що 70% суми в платіжках у великих містах залежить від місцевої влади, адже водоканали та ТКЕ — найчастіше комунальна власність, — зауважив фахівець. — В їхній компетенції — призначення керівника, затвердження інвестпрограм та видатків, контроль за діяльністю підприємств. Слід брати на себе ініціативу, визначати реальний стан справ на підприємствах та те, які саме і в якій кількості потрібні інвестиції. А ще слід стати на бік споживача, аби він завжди отримував якісну та в повному обсязі послугу.

Споживачам пан Вовк порадив: коли є скарги щодо сум у платіжках або щодо виконання інвестиційних програм, звертатися слід спочатку до кол-центрів надавачів послуг з опалення за місцем проживання. Якщо спільної мови між споживачем та надавачем послуги не буде знайдено, можна звернутися до фахівців НКРЕКП, які готові втрутитися в конкретну ситуацію та допомогти у її вирішенні.

— Ми розцінюватимемо будь-які помилки та недопрацювання ТКЕ як порушення ліцензійних умов. І під час заходів контролю вживатимемо до них максимальні штрафи, заходи адмінвпливу та притягнення до відповідальності керівників таких підприємств, — наголосив фахівець.

Голова НКРЕКП також повідомив, що до 1 грудня 2016 року, можливо, буде прийняте рішення про монетизацію субсидій. Нині обговорюють питання щодо моделі та цільового використання зекономлених коштів. На переконання Дмитра Вовка, доцільно спрямувати ці кошти на енергоефективні заходи. Адже так можна буде досягти мультиплікативного ефекту — гроші, що залишилися, спрямувати на зменшення споживання тепла на наступний період.

Від редакції. Отже, виходить, що основний камінь спотикання — лічильники, чи то пак їхня відсутність. Втім, цікава річ: у різних фахівців неоднакові навіть відомості щодо кількості встановлених лічильників у Києві. За даними Київенерго, це близько 70%, у НКРЕКП стверджують, що 90%. Самі ж кияни у соцмережах скаржаться, що насправді реальна цифра — не більше 25—30%. І все-таки фахівці сходяться на тому, що саме будинковий лічильник, принаймні цієї зими, стане найефективнішим засобом для зниження космічних нарахувань за тепло. Зрозуміло, що мешканці будинків, де вони ще й досі не встановлені або були викрадені, без ентузіазму сприймають поради скинутися, купити і встановити новий прилад самостійно. Втім, зваживши усі «за» і «проти», знайдуться ті, хто навіть за сучасних цін на цю послугу прийме таке рішення.

Але спочатку слід потурбуватися, щоб приміщення, де планують встановити цей недешевий засіб обліку, було підготовлене належним чином (підвал не був підтоплений, захаращений усіляким непотребом тощо). А ще попіклуватися про збереження лічильника: якісні замки на дверях і ключі лише у відповідальних осіб, щоб не залишити крадіям жодного шансу. Та не перестарайтеся. Фахівці Київенерго повинні мати змогу з 20 по 25 число кожного місяця оглянути ваш будинковий лічильник і зняти поточні показники. Бо як ні — рахуватимуть за формулою, і цифри у поточній платіжці вас можуть знову неприємно вразити.

 КОМПЕТЕНТНО

Павло Розенко: «Підприємства, які розсилають людям
завищені платіжки і вимагають повернути  субсидію,
будуть жорстко покарані»

Віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко заявляє, що постачальники послуг, які розсилатимуть людям платіжки із завищеними цінами на газ та житлово-комунальні послуги, і підприємства, які вимагатимуть повертати субсидії, понесуть відповідальність. Про це повідомляє «Урядовий портал».

«Насправді мене як киянина обурила реакція Київенерго на справедливе зауваження уряду. Йшлося не про те, що неправильно було застосовано постанову. Йшлося про те, що мешканцям понад 700 будинків, які обладнані лічильниками тепла, замість того, щоб їм було нараховано платіжки за фактом споживання послуг, застосували технологію, ніби у них лічильників немає. І в результаті понад 700 будинків (а це — 10% житлового фонду Києва) отримали завищені в 2-2,5 раза платіжки на ЖКП».

«Тому Київенерго замість того, щоб розповідати про те, що вони не бачать підстав для перерахунку платіжок, повинні були вийти на прес-конференцію разом із заступником КМДА, стати перед людьми на коліна і сказати: «Вибачте, ми зробили величезну помилку під час розрахунків платіжок», — наголосив він. І підкреслив, що уряд «не буде сидіти і спокійно спостерігати за такими маніпуляціями».

Він зазначив, що на нараді під головуванням Прем’єр-міністра, яка відбулася у вівторок, всі питання, і пов’язані з цими платіжками в тому числі, розглядалися. «І були присутні представники Київенерго, я думаю, вони тепер почули Прем’єра, якщо не почули тиждень тому», — додав Павло Розенко. Віце-прем’єр-міністр повідомив, що наступного тижня 5 робочих груп, до яких увійшли представники Мінрегіонбуду, НКРЕКП та Мінсоцполітики поїдуть в області, де виникли найбільш конфліктні ситуації з призначенням субсидій та рахунками за ЖКП.

«Зокрема у нас є інформація, що в Одеській області одне з підприємств надіслало людям повідомлення про необхідність повернути субсидію за минулий рік. «Я вважаю, що це провокація. Це відверте шахрайство. Хочу повідомити всім громадянам України. Субсидія — це безповоротна допомога. Я закликаю людей відразу інформувати уряд», — наголосив він. Павло Розенко також додав, що НКРЕКП має всі повноваження втручатися в ситуацію з махінаціями енергетичних компаній та застосовувати санкції до недобросовісних постачальників послуг. 

КОРИСНІ ТЕЛЕФОНИ

1551, (044) 205 73 37 (з мобільного),  1557, (044) 500 1557, 1588, (044) 247-40-40 (Центр комунального сервісу) — номери, за якими кияни можуть отримати інформацію про принципи нарахування за тепло.