Анна КУЩ
для «Урядового кур’єра»

Перед святами ми й не замислюємося над цінами. У метушні намагаємося встигнути купити подарунки та сувеніри рідним і близьким, вірячи в те, що вони неодмінно принесуть радість і святковий настрій у наші оселі. Саме в цей час кожен продавець намагається з усіх сил привернути увагу покупця, пропонуючи різноманітні акції й розпродажі. Однак чи насправді, придбавши товар зі знижкою, вдасться зекономити?

Візьмемо для прикладу мережі відомих магазинів техніки. Вони пропонують придбати нібито на перший погляд на вигідних умовах комплект за 3999 гривень: смартфон (ціна якого у цій мережі 3999 гривень) та простенький телефон (205 гривень). Здавалося б, економія очевидна і пропозиція вигідна, адже телефон обійдеться у символічну гривню. Але порівнявши ціну смартфону, встановлену цією мережею, з ціною інших магазинів техніки, виявляєш, що в ньому вона чи не найвища: у середньому така сама модель коштує 3521 гривню, найнижча ціна — 3044 гривні. Тож бачимо, що для покупця ця «знижка» сумнівна.

Що ж насправді приховується за святковими знижками? На що українцям варто звертати увагу, купуючи акційний товар, аби не втратити гроші дарма та не дати себе обдурити?

Небагатьом людям вдається зберігати спокій і твердий розум, проходячи повз яскраві вітрини крамниць, які обіцяють, що «тільки зараз і тільки тут» покупець має унікальну змогу придбати товар за рекордно низькою ціною. Люди наївно вірять, що знижки — це вияв турботи магазину. Про те, що жоден підприємець не працюватиме собі на збиток, замислюються одиниці. У кращому разі, піддаючись маніпуляційній силі знижок, ми купуємо товар за собівартістю, у найгіршому — за сталою ціною з початку сезону, яка кілька разів зростала.

Одна зі схем акцій — підвищення ціни на товари перед святами, на яку потім дається істотна знижка. Але останнім часом це працює гірше, бо люди почали розуміти, чого хочуть власники магазинів. Інколи під виглядом великої передсвяткової знижки намагаються продати застарілий або неякісний товар. Тому якщо нам пропонують непогану акцію, завжди варто поставити собі запитання: «А чому саме на цей товар?» Хитрувати продавці можуть, починаючи від звичайних вітальних листівок і закінчуючи новеньким автомобілем.

Щоб вас не одурили, перш ніж покласти акційний товар у візок у супермаркеті, зупиніться й подумайте, чи насправді він потрібен саме зараз. Адже якщо на цей момент у ньому немає нагальної потреби, то краще придбати його згодом.

Також купуючи продукти харчування за зниженою ціною, обов’язково перевірте дату виготовлення та кінцеву дату споживання. Тут трохи інші «фокуси». Наприклад, супермаркет каже, що продає лимони за 9,99 гривні (попри те, що оптом вони коштують 10,50). Це завжди обмежена партія товару, а акція триває приблизно тиждень. Але так супермаркет намагається сформувати про себе уявлення, що в нього найнижчі ціни в місті. А через тиждень тут уже апельсини за 9,99 гривні. Ніхто ж не купуватиме 200 кілограмів лимонів чи апельсинів — просто візьмуть кілька, але закуплять і інші продукти на тиждень.

Свята — це яскраві емоції, а також начебто обов’язок подарувати щось близьким та рідним. І саме на цьому побудовані 30% продажу. Тому купуючи щось зі знижками, будьте уважними та тверезо оцінюйте ситуацію, щоб згодом не жалкувати за бездумно витраченими грошима