Голова правління Державної спеціалізованої
фінансової установи «Державний фонд
сприяння молодіжному житловому будівництву»
Леонід РИСУХІН

Сприяння забезпеченню громадян, і особливо молодих сімей, власним житлом є чи не одним із головних питань влади на будь-якому відрізку часу. Чималу допомогу в цьому надає Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, який бере активну участь у низці цікавих програм, спрямованих не лише на вітчизняну юнь, а й на людей інших вікових категорій. Як придбати квартиру за допомогою держави? Куди звертатись і які потрібні документи? Що робити з будинком, який ніяк не зводиться? На ці та інші запитання наші читачі мали змогу отримати кваліфіковану відповідь з перших вуст.

— Леоніде Івановичу, нещодавно Ви заявляли, що значно посилили контроль за розподілом грошей, які виділяються з держбюджету (йшлося про суму 12 млн грн) на програму пільгового кредитування молодіжного житла. В чому він полягає? Як можна викоренити корупцію та «кумівство» в цьому питанні і що Вами зроблено?

— Звичайно, Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву (далі — Фонд — ред.) приділяє неабияку увагу цим наболілим питанням. За ініціативи нового складу правління ми скерували до Генпрокуратури матеріали за 20 об’єктами, які знаходяться у різних куточках України. Основним порушенням є невідповідність обсягів фінансування, що внесли позичальники Фонду за рахунок кредитних та власних коштів, реальному стану речей на будівельних майданчиках.

Так, приміром, у Василькові на Київщині на зведення будинку було внесено до 70 млн грн. Але освоєння коштів не відбулося — будівництво все ще перебуває на рівні котловану. Невідомо, куди зникли ці гроші. Тепер це питання під наглядом Генпрокуратури.

Посилення контролю за державними коштами – це насамперед вибірковість об’єктів. Ми скеровуємо гроші лише на добудову тих будівель (я маю на увазі за програмою «Доступне житло»), де бачимо реальну перспективу її завершення, і ці об’єкти відбирає Міжвідомча комісія Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства (Мінрегіонбуд).

Упроваджена досить жорстка система надання документації забудовниками. Перш ніж розпочати співпрацювати з Фондом, вони повинні мати ліцензію і дозвіл на будівнитцво, довідку від податкових та інших уповноважених органів (про те, що цей об’єкт не є предметом застави) тощо. Лише після ретельного вивчення нашими фахівцями такої документації Фонд ухвалює рішення.

На доступне житло — 360 млн грн

Світлана БОГУШ,
м. Житомир

— Скільки об’єктів було включено за програмою «Доступне житло» для співпраці з Фондом?

— Минулого року фактичну участь у програмі взяли близько 40 будівельних компаній. Нинішнього року до цього переліку будуть додані інші забудовники, які мають намір взяти участь у програмі і будуть затверджені Комісією.

Сподіваюся, що в другій половині червня ми розпочнемо роботу з громадянами щодо надання державної допомоги на будівництво таких осель.

Володимир,
Житомирська обл.

— Леоніде Івановичу, скільки заявок від громадян щодо їхньої участі в програмі «Доступне житло» було задоволено 2010 року і буде задоволено в цьому році?

— Торік задовольнили всі заявки, надані громадянами. Ми проводили активну роз’яснювальну роботу за нашими програмами в пресі й на телебаченні. І люди активніше почали звератися до нас уже наприкінці 2010 року — у листопаді-грудні. З держбюджету на таку допомогу було виділено і повністю освоєно 70 млн грн.

— Чи буде якась черговість після подачі заявки на отримання державної допомоги?

— На сьогодні черговості ще немає, бо заявки хоч і надані, але ми не реєструємо людей до фактичного виділення коштів. Цього року на програму передбачено 100 млн грн. Якщо ці кошти будуть освоєні, то уряд розгляне питання можливості надання додаткових грошей. Взагалі граничний розмір такої суми в поточному році може становити 360 млн грн.

Леонід Григорович МАЗУР,
м. Київ

— Чи може саме зараз прийняти документи іпотечний центр Фонду за програмою «Доступне житло», не чекаючи відповідного рішення Мінрегіонбуду?

— Іпотечний центр може розглянути документи, але згідно з Бюджетним кодексом йому заборонено брати будь-які зобов’язання до остаточного рішення щодо бюджетних призначень. Не хвилюйтеся, в червні ми обов’язково розпочнемо роботу з людьми.

Катерина НЕСТЕРЕНКО,
Іванківський район, Київська обл.

— Нещодавно чула, що Прем’єр-міністр Микола Азаров заявляв, що держава не надасть жодної копійки підтримки тим об’єктам, квадратний метр житла в яких коштуватиме понад 8 тис. грн. Чи це так?

— Катерино Миколаївно, я такої категоричної заяви Миколи Яновича не чув. Забудовник, який має бажання брати участь у программі «Доступне житло», декларує свої умови, і це є цілком прий?нятним. А от уже комісія Мінрегіонбуду розглядає всі питання, в тому числі й цінові. Лише після того відомство виносить свій вердикт — чи буде допущена така компанія до участі в програмі.

— Чи правильно я розумію, що вартість квадратного метра, встановлена згідно з цією програмою, по Україні скрізь однакова?

— Наразі собівартість саме будівництва мало чим відрізняється в різних містах та містечках країни: повсюдно треба купувати будівельні матеріали практично за однаковими цінами. Різняться лише вартість доставки та робочої сили.

А якщо говорити про таку вартість з огляду державного субсидіювання для різних регіонів, то цей показник прописано нормативами. Для остаточного встановлення  розміру субсидії застосовується середня вартість квадратного метра житла згідно з рекомендаціями Мінрегіонбуду. І тут вже ціни різняться. Наприклад, у 2010 році було встановлено: для Дніпропетровської області цей показник дорівнює приблизно 4300 грн, для Києва — 8000, для Київщини — 6500, для міст-мільйонників — 5150, для інших міст — 4300 грн.

«Молодіжка» попереду на Луганщині та Миколаївщині

— Чи існує план розподілу державних коштів за програмою молодіжного пільгового кредитування за регіонами?

— Вироблено так званий стимулюючий принцип розподілу коштів для кредитування регіонами. Остаточні суми для областей надаються  залежно від того, скільки їх виділялося в конкретному регіоні упродовж п’яти років і торік. Таким чином вираховується коефіцієнт надання коштів. Задля розв’язання проблеми ефективного фінансування найактивнішу участь у цьому повинні брати місцеві органи самоврядування та облдержадміністрації. Саме вони і мають захищати інтереси своїх потенційних позичальників, які можуть отримати необхідні кошти.

— Які області сьогодні є лідерами?

— Традиційно найактивнішими в цьому процесі є Луганська, Миколаївська, Полтавська та Херсонська. Цього року розпочали активно співпрацювати з Київською держадміністрацією. Раніше цей орган місцевої влади з питань фінансування житлових програм працював окремо від нас.

З Києвом налагоджено співпрацю

Зоя Володимирівна,
Київ

— Хочу запитати про вашу участь у програмі іпотечного кредитування 50 х 50% у Києві.

— Зоє Володимирівно, 50 на 50% — це не іпотечне кредитування. Це — безповоротне виділення коштів державним та міським бюджетом столиці. На сьогодні ми отримали можливість роботи з державними коштами, за рахунок яких надається 30% субсидія (від суми позики), й одразу розпочинаємо співпрацю з Київською держадміністрацією, яка ухвалила рішення щодо додаткової підтримки зі свого боку — ще 20% для окремих категорій громадян. До таких насамперед належать лікарі, педагоги, працівники житлово-комунального господарства.

Лариса,
м. Васильків, Київська обл.

— Скажіть, будь ласка, програма «Доступне житло», де місцева влада надає допомогу в розмірі 20%, стосується лише Києва?

— Так, така додаткова допомога надавалася 2010 року зі столичного бюджету. Наскільки мені відомо, 2011 року в кількох областях діють відповідні рішення влади про виділення таких коштів. Більше того, Прем’єр-міністр Микола Азаров у січні цього року дав доручення главам державних адміністрацій вивчити досвід Києва і знайти можливість такого співфінансування з місцевих бюджетів. Тож є всі важелі для вирішення цього питання на місцях. Але це залежатиме від спроможності бюджету конкретного регіону. Отже, може йтися і про 20%, і про 7%, і навіть про 3%.

Лише за місцем реєстрації

Тетяна Володимирівна,
Житомирська обл.

— Мої діти, що живуть у селі, нещодавно одружилися і хочуть взяти кредит на зведення власного будинку. Чи можуть вони брати участь у будь-якій з цих програм?

— Ваші діти можуть звернутися до місцевого (регіонального) відділку нашого Фонду для отримання кредиту. Але зазначу, що існує й інша програма для жителів села, в якій вони можуть брати участь, – «Власний дім». Цю програму реалізують регіональні фонди підтримки індивідуального житлового будівництва на селі.

— Ми звернулися до відділку Фонду, але нам кажуть, що необхідно зібрати силу-силенну документів...

— Ну, ви маєте розуміти, що Фонд працює з державними коштами. А це є справою великої уваги і пильності. Тож усі документи потрібно зібрати обов’язково.

Сергій МАРТИНОВ,
м. Київ

— Добридень. Я зареєстрований у Миколаєві, але вже кілька років працюю в Києві, де і живу разом з дружиною та дитиною. Чи маю я право на отримання позики за програмою молодіжного кредитування на купівлю житла саме в столиці?

— Такого права ви не маєте. Держава допомагає лише людям, які мають бажання взяти таку позику за місцем їхньої реєстрації в черзі на поліпшення житлових умов. Тому у вас є право участі в такій програмі лише в Миколаєві. Втім, ви можете отримати субсидію і за «Доступним житлом».

— Отже, я заручник реєстрації...

— Чому? Ні, просто закон є закон.

— А чи є програми, де немає такої жорсткої умови щодо реєстрації?

— Можливо, є. Скажімо, лояльності від деяких комерційних банків або на підприємствах. Але державна підтримка надається лише тим, хто офіційно визнаний таким, що потребує поліпшення житлових умов.

— Я цікавився цим питанням і мені відповіли, що за програмою, де існує ставка кредитування 10,75%, мені можуть надати кредит незалежно від місця реєстрації.

— Або вас неточно інформували, або ви неправильно зрозуміли.

— Чи може Фонд ухвалити рішення, згідно з яким питання реєстрації було спростовано?

— Фонд — державний інструмент. Ми не є самодостатньою комерційною організацією і працюємо за правилами, що затверджує Кабмін. Ви як громадянин України маєте право надати відповідні пропозиції до цього органу.

Сергій КІРІЄНКО,
м. Чернігів

— У докризові часи я купив приватний дім, взявши доларовий кредит у комерційному банку. Потім я не мав можливості сплачувати за позикою, будинок було продано (його забрав собі банк), а я лишився винним фінустанові ще 150 тис. грн. Чи існує будь-яка державна підтримка таких людей, як я?

— По-перше, скажу, що ви звертаєтесь не за адресою. А по-друге, сьогодні існує чимало організацій, які вирішують такі питання, і доволі позитивно на користь кредитоотримувачів. Щодо державної допомоги таким людям, як ви, то такої інформації не маю.

Проте ви можете звернутися в Чернігівське регіональне управління нашого Фонду, аби з’ясувати всі питання, пов’язані з отриманням молодіжної позики. Там вас поінформують про всі правила. Якщо ви не отримували від держави допомоги раніше, можете претендувати на неї.

Допоможемо у скрутних ситуаціях

Анатолій ГОРБ,
м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська обл.

— У нас недобудована частина будинку, і справа не рушить з місця. Скажіть, будь ласка, які документи необхідно зібрати, щоб надати їх у Фонд і за програмою «Доступне житло» звести цей дім?

— Якщо буде зрозуміло, що ваш незавершений будинок ніхто не перекуповує, він може бути запропонований до участі в програмі доступного житла. Якщо міська рада визначить доцільним включити добудову цього об’єкта до нашої програми і якщо будинок нас зацікавить, то працюватимемо з ним залюбки.

Тетяна Тихонівна,
м. Київ

— Чи можете нам допомогти? Ми — інвестори будівлі по вул. Дегтяренка, 22 у Києві. Сплатили 100% за свої майбутні помешкання, а дім довгі роки не зводять. І кінця-краю цьому не видно.

— Мені не відома ситуація щодо цього об’єкта. Можу порадити: створюйте ініціативну групу й активніше відстоюйте свої права.

— Та ми вже давно створили таку групу. Заведено навіть карну справу. Чи можемо ми хоча б частково повернути свої кошти? Чи не можете взяти наш будинок під ваше «крило», і щоб частина квартир була продана під пільгове кредитування?

— Безумовно, серед вас знайдуться такі, хто має право на пільгове кредитування та отримання державних субсидій за нашими програмами. Тому цих людей зареєструють і візьмуть на облік. Вони матимуть право на отримання держпідтримки.

— Але ми вже давно не молодь...

— Ви можете розраховувати на отримання пільгових субсидій. Йдеться про 30%.

Андрій Юрійович
ФІЩЕНКО,
м. Харків

— Вам було направлено факс із протоколом засідання групи інвесторів нашого будинку по бул. Грицевця, 14 у Харкові (де будівництво за рахунок державних коштів мало розпочатися ще 2007 року). Ми вже з вами добре знайомі. Що можете сказати про розв’язання нашої проблеми?

— Ми вивчали цей протокол, спрямували його до комісії Мінрегіонбуду на основі ваших пропозицій. Ви, напевно, знаєте, що 18 травня ц.р. ми підписали меморандум між Фондом і облдержадміністрацією щодо співпраці. І саме будівництво на бул. Грицевця було однією з головних тем обговорення під час моєї зустрічі з головою облдерж?адміністрації Михайлом Добкіним. Наразі триває спільний пошук шляхів розв’язання проблеми.

— Як ви оцінюєте діяльність правоохоронних органів щодо перевірок роботи колишнього складу керівництва Фонду? Чи вж є конкретні особи, які нестимуть відповідальність за той чи інший об’єкт?

— Гадаю, що коментувати такі речі на прямій лінії в «Урядовому кур’єрі» повинні саме представники силових структур, тобто ті, хто безпосередньо курирує ці питання. Я лише можу сказати, що моє враження від роботи слідчих органів щодо цієї проблеми непогане. Вважаю, громадськість незабаром знатиме реальну ситуацію.

Матеріали «прямої лінії» підготував Олег ГРОМОВ
«Урядовий кур’єр»

 ДОСЬЄ "УК"

Леонід РИСУХІН. Народився 24 серпня 1955 р. в м. Гірське Луганської області. У 1982 р. закінчив Московський енергетичний університет. У 1995-2005, 2006-2007 рр. — заступник голови Луганської облдержадміністрації. В 2005-2006, 2007-2010 рр. — генеральний директор комунального підприємства «Обласний фонд підтримки індивідуального житлового будівництва на селі». З квітня 2010 р. — голова правління Державної спеціалізованної фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву».
 

ДОВІДКА «УК»

Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву виконує такі програми:

Державна програма забезпечення молоді житлом на 2002 — 2012 роки

1. Пільгове молодіжне кредитування

Пільговий кредит на будівництво житла за рахунок державного бюджету можуть отримати молоді сім’ї або одинокі молоді громадяни, які перебувають на квартирному обліку та зареєстровані у відповідному рейтингу Фонду. Кредит надається терміном до 30 років громадянам до 35 років включно під 3% річних, якщо сім’я не має дітей; безвідсотково — якщо родина має одну дитину; держава сплачує 25% від розміру кредиту, якщо в сім’ї є дві дитини, та 50%, якщо родина має троє та більше дітей.

У регіонах також діють відповідні місцеві програми пільгового молодіжного кредитування.

2. Кредити за рахунок коштів власного статутного капіталу. Отримати такий кредит можуть громадяни до 35 років включно, які перебувають на квартирному обліку. Відсоткова ставка вираховується таким чином: облікова ставка Нацбанку плюс 3%, що на сьогодні дорівнює 10,75%.

3. За програмою часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків виконуються зобов’язання за договорами, укладеними протягом 2003-2008 рр.; з 2009-го нові договори не укладалися.

Державна цільова соціально-економічна програма будівництва доступного житла на 2010 — 2017 роки

1. Програма «70x30» передбачає надання громадянам на будівництво житла безповоротної субсидії за рахунок державного бюджету в розмірі 30% від нормативної вартості житла на нормативну площу. Участь у програмі можуть взяти громадяни без вікових обмежень, які зареєстровані в черзі на поліпшення житлових умов і мають можливість сплатити 70% від нормативної вартості житла (і за необхідністю понаднормативну вартість).

У Києві діє програма «50x50» — до державної субсидії в 30% додається ще 20% з київського міського бюджету.

ДОВІДКА «УК»

 Спільна програма Фонду і Ощадбанку

На виконання Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 рр. ВАТ «Ощадбанк» спільно з Державним фондом сприяння молодіжному житловому будівництву виконують програму, згідно з якою потенційні учасники програми «Доступне житло» в рамках Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2010 р. № 509, мають змогу отримати кредит на свою частку внеску.

Стати учасниками програми можуть громадяни, які перебувають на обліку як такі, що потребують поліпшення житлових умов і спроможні сплатити разом із використанням державної підтримки вартість житла, встановлену забудовником. Для участі в програмі потрібно звернутися до регіональних управлінь, Іпотечного центру Фонду з окремим пакетом документів. Після відпрацювання Фондом наданого пакета документів громадяни відкривають поточний рахунок в установі Ощадбанку і вносять на цей рахунок власні кошти. Кошти державної підтримки у розмірі до 30% нормативної вартості житла для подальшого розрахунку із забудовником за певний об’єкт нерухомості також будуть зараховані на цей рахунок після укладення належних договорів. Перелік забудовників та об’єктів будівництва, в яких для реалізації пропонуються об’єкти фінансування, можна отримати в регіональних управліннях, Іпотечному центрі Фонду або на офіційному сайті.

Одне із завдань Ощадбанку — підтримка уряду в реалізації важливих соціально-економічних програм. Саме такою є програма «Доступне житло», спрямована на поліпшення забезпечення житлом громадян. Ощадбанком розроблено спеціальну кредитну програму для цієї категорії клієнтів на випадок необхідності залучення кредиту для придбання житла. За умовами програми кредит надається терміном до 20 років під 16% річних. Сума кредиту не може перевищувати 70% вартості придбаваного об’єкта фінансування.

ПРЕС-ЦЕНТР "УК"

З питань органiзацiї та проведення «прямих лiнiй» i «круглих столiв» «Урядового кур’єра» звертатись до керiвника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ за електронною адресою:  imrich@ukcc.com.ua.