Заступник директора департаменту
економіки систем життєзабезпечення
Міністерства регіонального розвитку,
будівництва та ЖКГ
Михайло КІПЕНКО

Тарифи на житлово-комунальні послуги останнім часом поступово піднімаються, на відміну від зарплат більшості споживачів цих послуг. Комунальники ж, у свою чергу, доводять людям, що вони платять непристойно мало, бо тарифи не покривають навіть собівартості послуг. Утім, деякі комунальники знайшли такий собі спосіб «помсти» споживачам: то прибирають погано, то вода не гаряча, а ледве тепла… На ціну і якість житлово-комунальних послуг і нарікали наші читачі, які зателефонували на «пряму лінію» «Урядового кур’єра», присвячену тарифним питанням. На запитання відповідав заступник директора департаменту економіки систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Михайло КІПЕНКО.

Якщо холодно — викликайте комісію

Тетяна КУХАР,
м. Чернігів:

— Я живу в Чернігові по вулиці Мстиславській. У одній з кімнат моєї квартири всю зиму температура не піднімається вище +14 градусів. У сусідки теж стояк зовсім холодний. Тож як платити за комунальні послуги в такій ситуації, коли в одній кімнаті температура більш-менш прийнятна, а в іншій зовсім зимно?

— Якщо температура у вашій кімнаті не відповідає встановленим нормативам та становить менше 18 градусів, вам має бути проведений перерахунок розміру плати за комунальні послуги, зокрема за послуги централізованого опалення. Механізм проведення перерахунків розміру плати передбачений постановою Кабінету Міністрів від 17 лютого 2010 р. № 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості».

Споживачеві потрібно звернутися до виконавця послуг та вказати на факт надання неякісної послуги. За результатами перевірки має бути складено акт-претензію. На основі цього документа вирішується питання про перерахунок платежів.

Ірина,
м. Бориспіль:

— Скажіть, будь ласка, чи буде, нарешті, планова заміна застарілих труб тепломережі?

— Заміну тепломереж проводять підприємства, які їх обслуговують. Я, на жаль, не знаю, на балансі якого підприємства перебувають тепломережі Борисполя і хто повинен ними опікуватися. Якщо вони на балансі місцевої ради, звертайтесь туди і запитуйте.

— І ще. Нашому будинку вже 32 роки, у ньому дуже холодно взимку, але ми щомісяця регулярно платимо понад 300 гривень тепломережі. Що потрібно зробити, щоб підвищилась температура?

— Якщо у вас температура в квартирі нижче 18 градусів, ви маєте право на перерахунок розміру плати за послуги теплопостачання. Ці питання регулює постанова Кабінету Міністрів від 17.02.2010 № 151. Зокрема, цією постановою затверджено Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості.

— А яким чином цю температуру зафіксувати?

— До вас повинна прийти комісія або відповідний уповноважений від виконавця послуг, який має зафіксувати температуру в кімнатах. Зверніться до ЖЕКу і надайте запит, яким чином це повинно відбуватися.

— А як можна вплинути на теплоенергетиків, щоб вони підвищили температуру в нашому будинку?

— Треба з’ясувати безпосередньо по вашому будинку — в якому стані тепломережі, яку температуру вони видають, яка температура надходить у ваш будинок. У вас прилади обліку є?

— Ні, немає.

— Надішліть запит до нашого міністерства, безпосередньо на департамент, який опікується теплопостачанням, і ми надамо вам грунтовнішу і докладнішу відповідь на ваше запитання.

Єдиного тарифу на воду немає

Тетяна,
м. Сімферополь:

— Я певна, що на вартість води впливає вартість електроенергії. Тоді чому тариф на воду зростає більше, ніж тариф на світло?

— Однією із основних складових тарифів на воду є, безумовно, вартість електроенергії. Але до об’єктивної необхідності перегляду рівня тарифів призводять також зростання ціни на матеріально-технічні ресурси, зміна рівня мінімальної зарплати, зміна обсягів надання послуг та інші чинники.

В криниці — безплатно, у водопроводі — дорого. Фото Володимира ЗАЇКИ 

Дмитро  НЕУМИТИЙ,
м. Ватутіне Черкаської обл.:

— 2 червня в «Урядовому кур’єрі» прочитав про те, що проробляється питання щодо переходу на єдині тарифи на воду, так само як на газ і на світло для всієї України. Але… Куб води у нас коштував 4.42 грн, а 20 червня водоканал підвищив тариф удвічі — до 8,84 грн. Мені сказали, що це єдині тарифи по всій Україні…

— Щодо єдиного тарифу на воду — нині ведеться робота. Але те, про що ви говорите, — це не єдиний тариф. На цей час єдиного тарифу на холодну воду в Україні не існує, він встановлений по кожному регіону і кожному виробнику цієї послуги окремо. Тарифи встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, або органами місцевого самоврядування.

В. МАЗУРЕНКО,
директор
«Білоцерківводоканалу»:

— Водоканал не отримує адекватної компенсації своїх витрат ні у вигляді дотації з бюджету, ні у вигляді тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення. Нові тарифи (які врахували лише коригування витрат за статтею «електроенергія», та й то не в повному обсязі), що вводяться в дію з 1 березня згідно з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, від 10.02.2012 р. № 114, навіть не компенсують підприємству зрослі витрати лише за однією статтею «Електроенергія» (дефіцит — на рівні 100 тис. грн щомісячно). То що вже говорити про інші статті витрат?! Нині заборгованість з різниці в тарифах для населення по нашому підприємству становить 13,1 млн грн. Виходить так, що водоканали працюють у справжнісіньких ринкових умовах, без будь-яких пільг і преференцій з боку держави, а від них самих вимагають прибуткової роботи за стабільними, соціально орієнтованими тарифами. За таких умов під постійною загрозою надання послуг як таких, не кажучи вже про якісні параметри та їх безперебійність. Коли підприємству буде відшкодовуватись різниця між встановленими тарифами місцевими органами влади або національною комісією, що здійснює державне регулювання в сфері комунальних послуг, та собівартістю наданих послуг на вироблені послуги?

— Можу вам сказати, що Міністерство вугільної промисловості та енергетики України вже направило до Міністерства фінансів проект змін до Закону «Про державний бюджет на 2012 рік». Цими змінами пропонується передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування різниці в тарифах в обсязі 2 682 497,6 тис. гривень за 2010 —2011 роки. Тому сподіватимемося, що вже у наступному місяці законопроект буде розглянуто та прийнято на засіданні Верховної Ради і вже з квітня розпочнеться відшкодування різниці в тарифах, що значно поліпшить роботу підприємств.

Треба проаналізувати структуру собівартості

Тетяна ГОЛОВКО,
домогосподарка, АР Крим:

— У деяких регіонах Криму вже підняли плату за воду. Я розумію, що вода — це перший крок, а далі піде газ, світло тощо. Чи може впливати Київ на цінову політику щодо послуг ЖКГ в Криму?

— В якому місті було піднято тарифи на воду?

— У Керчі, Сімферополі, Євпаторії. Це за останній тиждень.

— Тарифи на послуги водопостачання та водовідведення встановлює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, і органи місцевого самоврядування. Тому питання підвищення тарифів на воду належить до компетенції цих органів. Підвищення тарифів на комунальні послуги пов’язано із зростанням мінімальної заробітної плати, відповідно до державного бюджету, і зростанням цін на енергоносії. Як відомо, підвищення цін на електроенергію відбулося приблизно на 40%, а в структурі собівартості послуги водопостачання електроенергія займає майже 30%. Тому зростання мусить відбуватися.

Але ми маємо подивитися — чи воно є справді справедливим, чи всі складові тарифу підвищились. Тому з цим питанням ми обов’язково звернемось до органів місцевого самоврядування та до місцевих органів виконавчої влади. Треба надати запит, чому це відбулося, і проаналізувати структуру собівартості, подивитися, чи правомірно були підвищені тарифи. Бо з нашого досвіду, коли ми надаємо такі запити, відразу відбувається зниження тарифу, і в тому числі по містах, які ми перевірили. Поки що однозначно вам не можна відповісти. А на скільки підвищилася вартість води, ви не підкажете?

— Точно сказати не можу, але, наприклад, у Керчі  часто піднімають плату за воду, і вона дуже дорога. Приблизно 5 грн за кубометр.

— Так, це недешево. Треба дивитися конкретно в кожному випадку, які витрати були закладені у собівартість послуг, чи справді вони правомірні.

— Тобто я можу як представник громади подати запит в органи місцевого самоврядування, щоб вони надали розрахунки — що спонукало їх підняти ціни?

— Обов’язково, вони повинні надати відповідь. Робота міністерства нині спрямовується на те, щоб усі розрахунки тарифів були прозорі, доступні для кожного громадянина, щоб він міг подивитися, яка послуга надається, як вона розрахована. В кожному місті проблеми різні. Є й такі, де не підвищували тарифи по вісім років, тому там вони і підскочили одразу на сто відсотків.

Ніна ТИТАРЕНКО,
м. Київ:

— У мене два запитання. Перше — щодо київських тарифів, які досі не легітимізовані, були підняті по-волюнтаристському. Було рішення Антимонопольного комітету ще позаторік щодо цього, а всі роблять вигляд, що нічого не трапилося. Розповідають, що ось-ось подорожчає і холодна вода. Чи збирається їх хтось узаконити і врешті-решт показати, як прийнято говорити, вмотивованість, економічну об∂рунтованість цих тарифів?

— Хочу нагадати, що тарифи на житлово-комунальні послуги все ж таки встановлювались відповідно до законодавства уповноваженими органами, зокрема органами місцевого самоврядування. Щодо Києва — то це  КМДА. Мені важко відповісти на ваше запитання про те, що відбувалось півтора року тому. Нині під час кожного підвищення тарифів потрібно буде подивитися розрахунок цього тарифу, з’ясувати, що туди входить і на якій підставі, подивитися собівартість цієї послуги… І можна поставити відповідні запитання органам місцевого самоврядування і обслуговуючим компаніям.

Нині щодо питання неправомірності підвищення тарифів або їх необ∂рунтованості — функції контролю за додержанням порядку формування та установлення цін, тарифів та їх скасування належать до компетенції Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Також Указом Президента від 19 січня було створено Державну інспекцію з контролю за цінами. Ви можете звернутися до цих уповноважених органів, щоб вони надали вам роз’яснення. У них є відповідні функції перевірки правильності формування, встановлення та застосування тарифів.

— Ще одне запитання — щодо плати за прибудинкову територію, на якій розташований будинок. Оплата становить 150 гривень з квартири. Ця територія, напевно, мала б блищати за таку плату. А насправді — ні лавки, ні дитячого майданчика, тільки несанкціоновані гаражі і бродячі собаки. За що 150 гривень?

— Розмір плати за прибудинкову територію залежить від кількості мешканців, кількості квартир у будинку і площі, яка належить до прибудинкової території, за яку ви платите. На жаль, є такі випадки, коли за старими стандартами радянських часів — стоїть один будинок на три-чотири поверхи, у ньому 20—30 квартир, а поряд містяться сквери, які внесені в прибудинкову територію, і за її обслуговування стягується плата.

— Там дві багатоповерхівки, території зовсім ніякої, а плата висока.

— Тоді не зрозуміло і схоже на порушення. Передусім, з цього приводу вам повинні надати роз’яснення органи місцевого самоврядування, які встановлюють тарифи. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 01.06.2011 №869 всі тарифи розраховуються для кожного будинку окремо. Звичайно, всією цією інформацією міністерство не володіє, тому коли ми отримуємо звернення від громадян з цього питання, то, у свою чергу, подаємо відповідний запит до органів місцевого самоврядування. Тож тут треба з’ясувати, яка територія закріплена за вашим будинком і чому така плата вам виставляється.

— До яких органів місцевого самоврядування звертатися — міських чи районних?

— Районних. Вам потрібно звернутися до ЖЕКу та отримати інформацію про те, яка територія закріплена за вашим будинком, і тоді вам стане все зрозуміло. Якщо ж орган місцевого самоврядування не надасть  відповіді, будь ласка, звертайтеся до міністерства або до тих органів, які я вам назвав, — до Інспекції з контролю за цінами або до Мінекономрозвитку.

Володимир  ГВОЗДЮК,
м. Харків:

— Скажіть, будь ласка, була така ситуація, коли Кабмін, і особисто Микола Азаров, заявляв, що в Харкові необгрунтовані тарифи. В зв’язку з цим влада їх переглянула, але зараз наполягає на тому, що вони все-таки обгрунтовані. Я також знаю, що була комісія з Кабміну, розбиралася з цим питанням. Хотілося б почути, яка насправді ситуація? Нинішні тарифи об∂рунтовані, чи влада їх буде все-таки підвищувати?

— Щоб відповісти на це запитання, мені треба було б подивитися, яка собівартість цих послуг. У мене, на жаль, нині такої інформації немає. Ви ж розумієте, що тариф розраховується від собівартості надання цих послуг. Я знаю, що у Харкові справді було підвищення тарифів. Після роботи комісії тарифи було знижено на 15%. Ви можете подати запит до органів місцевого самоврядування — наприклад, до Харківської міської ради, і отримати довідку про те, які саме тарифи нині діють, яка їх собівартість і чому вони саме так нараховуються.

— На цей момент позиція міської влади оприлюднена в пресі. Влада наполягає на тому, щоб тарифи піднімати. Чи уповноважена влада підняти тарифи після рішення комісії?

— Відповідно до законодавства, встановлення тарифів належить до повноважень органів місцевого самоврядування. Тож за додатковими роз’ясненнями раджу звернутися до них. Якщо влада відмовиться надати вам розрахунки про те, чому піднімаються тарифи, або ви вважаєте їх необ∂рунтованими, можна подати запит або до Мінекономрозвитку, або до Державної інспекції з контролю за цінами. Або звертайтеся до нашого міністерства, і ми надамо повну відповідь.

Ви заощаджуєте  — і це найголовніше

Ніна Михайлівна,
киянка:

— У нашому будинку, який міститься на Оболонському проспекті, дуже часто збирають побори на лампочки, на підмітання під’їзду. Скажіть, якісь послуги мають бути безкоштовними, які входять у вартість того, що ми сплачуємо? Наприклад, якщо потік кран, то чи має оплачуватись робота майстра, якого викликаємо, чи ні?

— Перелік послуг, витрати з надання яких можуть входити до складу тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, визначено Порядком формування тарифів, що затверджений постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 № 869. Цей перелік налічує 18 обов’язкових послуг, які можуть виконуватися за рахунок тарифу. В тому числі — прибирання прибудинкових територій, сходових маршів тощо. Якщо ж у вас хтось вимагає додаткові збори або побори на прибирання сходових маршів — це не правильно. Щодо лампочок — подивіться, які послуги вам включені до тарифу. Це ви можете дізнатися безпосередньо у виконавця послуг (ЖЕК або інша обслуговуюча компанія). Але я знаю точно, що ці послуги повинні включати в ті обов’язкові 18.

— І ще одне. Нас зараз «затягують» в ОСББ. Якщо жителі не будуть погоджуватись, принаймні 80—90% їх, чи не буде примусового створення об’єднання?

— Ні, примусового — в жодному разі.

— Тобто ЖЕКи ще існуватимуть?

— В такому вигляді, як нині, вони поки що функціонуватимуть. Я безпосередньо проживаю в будинку ЖБК, це щось подібне до ОСББ. Я можу хоч якось впливати на розрахунки чи збирання грошей. А ось багатьох киян і жителів інших міст України влаштовують саме ЖЕКи, і люди не хочуть іншої форми обслуговування…

СОЛОВЙОВ,
Запоріжжя:

— У мене на все стоять лічильники: на газ, на воду. Скажіть, будь ласка, чи є якась статистика, скільки таких людей в Україні, і чи передбачено для них якесь послаблення у тарифах?

— Нині маємо статистику про те, скільки встановлено лічильників на теплову енергію, на гарячу та холодну воду. Щодо послаблення в тарифах — не знаю, як це можна зробити. Але ж у вас уже є преференція — в тому, що ви платите тільки за те, що використали, а не за те, що вам нараховували раніше за нормами. Тобто ви вже заощаджуєте. Гадаю, що це найголовніше.

Політика держави зараз спрямована на те, щоб у всіх помешканнях були встановлені лічильники, а також щоб лічильники стояли на виході з підприємства, яке надає послугу з водо- або теплопостачання. Також нині політика спрямовується на зниження собівартості послуг — щоб ніхто не переплачував.

Ірина ПОВСТЕНКО,
м. Харків:

— Скажіть, хіба це справедливо — платити щомісяця 30 грн за прибирання прибудинкової території інваліду 1-ї групи—візочнику, який роками не виходить на вулицю? Бо під’їзд не обладнаний ні ліфтом, ні пандусом для спуску-підйому. А долати треба 19 сходинок. Для інвалідного візка вагою 150 кг (візок з електроприводом) доступ до житла і з нього досить важкий…

— Формування (розрахунок) тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій здійснюється підприємствами відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги». Відповідно до пункту 2 цього Порядку тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг, що визначений додатком до цього Порядку.

Цей перелік налічує 18 послуг, які мають обов’язково надаватися для належного утримання та збереження житлового фонду, а також комфортного проживання мешканців, зокрема це такі послуги: прибирання прибудинкової території, прибирання сходових кліток, вивезення побутових відходів, технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем, технічне обслуговування ліфтів, поточний ремонт конструктивних елементів, дератизація, дезінсекція, обслуговування димовентиляційних каналів, поливання дворів, клумб і газонів та ін.

Послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг.

Законом «Про приватизацію державного житлового фонду» передбачено, що власники приватизованого житла в багатоквартирних будинках є співвласниками всіх допоміжних приміщень будинку та його технічного обладнання, а тому повинні брати участь у загальних витратах, пов’язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до частки у майні будинку. Таким чином, мешканці несуть витрати у загальних витратах, пов’язаних з утриманням будинку та прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку.

— І ще одне питання. Моя квартира не відповідає не тільки потребам інваліда-візочника (вузькі проходи і дверні пройми, санвузли не пристосовані і систематично течуть, а газова плита випуску 1969 року — страшно експлуатувати) , а й загалом не відповідає санітарним нормам за 5 позиціями. В тому числі й за рівнем природного освітлення, який за замірами СЕС Київського району Харкова в 3 — 8 разів менший за мінімально допустиму норму (в різних кімнатах і кухні різний рівень природного освітлення, бо місцева влада дозволила сусідам забудову балконів). Тож доводиться використовувати електрики до 300кВт. Тричі втрачала зір через погане освітлення, а для відновлення його мене направляли у Москву. Але мене карають тарифами за світло, збільшеними в 1,5 раза. Чи зміниться політика нарахування квартплати особам, у квартирах яких старе обладнання і помешкання не відповідають санітарним нормам?

— Це питання комплексне, а тому однозначної відповіді немає. Якщо є порушення будівельних норм — то це питання до державної архітектурно-будівельної інспекції, тим більше, що є висновок СЕС. Також потрібно звернутись до місцевої влади щодо заміни старого електрообладнання, в першу чергу замінити лампочки на енергозберігаючі, які дають змогу знизити споживання електричної енергії до п’яти разів. Тоді буде й економія коштів.

«Пряму лінію»
підготувала і провела
Інна КОСЯНЧУК,

«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Михайло КІПЕНКО. Народився 26 квітня 1965 року в Росії, в селищі Велика Іжора Ленінградської області. У 1988 році закінчив Київський державний інститут народного господарства ім. Д.С. Коротченка, за спеціальністю «економіка праці та матеріально-технічне забезпечення, економіст з праці». У 2009 році закінчив  Національну академію державного управління при Президентові України, магістр державного управління. З 2010 року є аспірантом Національної академії державного управління при Президентові України.

Працював на державних та приватних підприємствах, органах виконавчої влади. З 2007 року — у Міністерстві регіонального розвитку та будівництва України, Міністерстві з питань житлово-комунального господарства України, з 2010 — у Міністерстві з питань ЖКГ. З 2011 року — заступник директора Департаменту економіки систем життєзабезпечення — начальник відділу фінансів та розрахунків за енергоносії Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

ПРЕС-ЦЕНТР «УК»

З питань органiзацiї та проведення «прямих лiнiй» i «круглих столiв» «Урядового кур’єра» звертатись до керiвника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ за електронною адресою:  imrich@ukcc.com.ua.