ПРОГНОЗИ 

Ціни на пальне можуть знизитися на 40—50 копійок, якщо не дасть збоїв формула нарахування так званого плаваючого акцизу
 

За прогнозами експертів, пальне має подешевшати. Водночас усе залежатиме від домовленостей нафтотрейдерів із державою і, як завжди, розвитку подій на світовому ринку нафти. Таку думку висловив на прес-конференції заступник директора НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев. «Тенденція до зниження вартості пального на АЗС є. І це може тривати принаймні до кінця травня — початку червня. Ціни можуть знизитися на 40—50 копійок за літр», — стверджує експерт, повідомивши, що, за останніми даними, у найбільших автозаправних мережах ціни на окремі марки бензину вже впали на 10—20 коп. за літр.

Ринок нафтопродуктів досить спекулятивний, зауважив експерт.  Сьогодні барель коштує, скажімо, $ 110—125, а завтра ціна може впасти до $90 або, навпаки, вирости на десятки «зелених». Приміром, у разі війни з Іраном, якщо буде перекрита Ормузька протока Перської затоки, через яку провозять 17% світової нафти, вартість нафти, а отже, й бензину може зрости ледь не у півтора раза, прогнозує він.

 Ціна на бензин залежатиме від плаваючого акцизу. Фото Володимира ЗАЇКИ

Яку ж ціну матимемо ми? Особливо зважаючи на впровадження плаваючого акцизу, коли за різкого зростання цін на пальне зменшуватиметься акциз і навпаки. Одні кажуть, що за дії цього інструменту ціни можна «тримати на повідку», інші ж переконані, що зменшення акцизів не надто здешевить бензин на заправках. Натомість надприбутки нафтотрейдерів напевне зростуть, а надходження до бюджету зменшаться.

«Якщо пригадати історію, то всі спроби знизити ціни на бензин закінчувалися лише їх зростанням, майже всі «війни» з нафтотрейдерами було програно. Ефективність введення плаваючого акцизу на нафтопродукти мала б залежати від формули нарахування цього акцизу. Те, що ухвалив парламент, не дасть зниження цін на нафтопродукти. Протягом травня в Україні склалися всі економічні підстави для здешевлення нафтопродуктів на 2,5%. Оскільки у вартості бензину на АЗС ціна на нафту становить 55%, а вона у квітні знизилась на 5%, то слід очікувати, що ціни на бензин знижуватимуться і надалі. Якщо цього не станеться, це означатиме, що або трейдери намагаються підвищити свою маржу, або є певні домовленості між ними та державою про збереження цін на рівні, що існує», — вважає Геннадій Рябцев.

У свою чергу керівник Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич повідомив, що ціни на нафту наблизилися до рівня початку 2012 року, а попит на пальне впав до 10%. «Окреслені чинники дають змогу  прогнозувати зниження середніх цін на українських АЗС із нинішніх 11,3 гривні за літр бензину А-95 до 10,6—10,8; на дизпаливо з 10,3 грн/л — до 9,7 уже на початку липня цього року», — констатував експерт. За його прогнозами, зниження цін на нафтопродукти забезпечить уряду часовий лаг, необхідний для проведення реформи оподаткування ринку нафтопродуктів, адже ухвалений закон про плаваючий акциз нафтопродуктів сирий і з багатьма недоробками.