ТРЕБА ЇХАТИ

Херсонщина пропонує найкращі екологічні можливості для оздоровлення

Особливістю XVІІ Міжнародної туристичної виставки "Подорожі і туризм", яка днями завершила свою роботу в Києві, стала, за визначенням організаторів, більш помітна присутність на ній представників внутрішнього туризму. Однак серед них не загубилася Херсонщина. І хоч стенд області не вражав своїми розмірами, зате одразу привертав увагу відвідувачів зовнішнім оформленням і утримував її розмаїттям пропозицій відпочинкових та екскурсійних турів, уміло проведеною презентацією краю.

Відкрию карти: поцікавилася роботою херсонців не випадково. Напередодні довелося побувати ще на одному міжнародному туристичному форумі - "Розвиток екологічного туризму в країнах Чорноморського басейну: нові технології та економічні моделі", який зініціювала влада Херсонщини. Він розпочався з... пошуку учасниками вільних місць у доволі просторій сесійній залі облради. Їх вочевидь бракувало. "Наступного разу такої проблеми, звісно, не буде, - зазначив головуючий на заході очільник облдержадміністрації Микола Костяк. -Водночас нас тішить те, що питання, заявлені в програмі, викликали таку зацікавленість".

Коли піар - робочий інструмент

Навряд чи треба комусь доводити, що привабливості Херсонщині не бракує. Як і те, що її значні курортно-рекреаційні ресурси використовуються далеко не повною мірою. Не в останню чергу через недостатню рекламну кампанію. Тим часом саме такі широкі зібрання якнайкраще виконують цю місію, а ефективність їхньої роботи визначається кількістю відвідувачів і обсягом інформації, яка була представлена. Недарма форум працював у режимі он-лайн, а один із "круглих столів" присвячувався саме інформаційним технологіям просування туризму в краї.

Такий сплеск продуманого піару господарі всебічно розкрили в своїх виступах: галузь має стати однією з найбільш потужних та динамічних в економіці області. Перелік заходів, які мають сприяти цьому, значний: удосконалення інфраструктури, створення туристичного продукту, конкурентного на національному й міжнародному ринках, розвиток аграрного сектору, який би задовольняв потреби лікувально-оздоровчого туризму тощо. Традиційно називався й інструмент, без якого все це зробити складно: залучення інвестицій. Зрозуміло, ці завдання на перспективу близьку й далеку, а ними, як кажуть, місцеву казну не наповниш.

Тому подбали організатори і про прикладну складову форуму, вперше провівши в обласній Торгово-промисловій палаті контрактну біржу. Теж не заради "галочки", а з надією, що результати "відіб'ються" вже у цьогорічному сезоні. У ній взяли участь представники всього інфраструктурного спектра - від комфортабельних готелів на першій лінії Чорноморського й Азовського узбережжя до баз зеленого туризму і дитячих таборів. Покупцями стали туристичні оператори і фірми з України, Росії, Білорусі, Ізраїлю.

Для того й торги, щоб ціну збивати

Забігаючи наперед, зазначу, що позмагатися за клієнта також виявили бажання значно більше учасників, ніж було заявлено попередньо. Тож, як сказала мені заступник начальника управління культури і туризму облдержадміністрації Тетяна Волинець, є всі підстави подбати про інший формат проведення торгів.

Як сторонній спостерігач дозволю собі висловити таку думку. Аби до вдалого старту напередодні сезону додати низку хай не таких масштабних, але планово-регулярних рекламних заходів, можна було б унеможливити ситуацію, про яку говорив у своєму виступі на форумі Херсонський міський голова Володимир Сальдо: в нас поки що не вибудувано системної роботи щодо залучення туристів в область. Адже самотужки представникам туристичного бізнесу з цим завданням не справитися.

Хоч свою рекламну кампанію вони ведуть досить-таки вміло. Що одразу впадало в очі - презентації були підготовлені так, щоб одразу зацікавити потенційного покупця і вигідним розташуванням закладу, і широким спектром послуг, і гнучкою ціновою політикою, в тому числі й агентськими відсотками. Як сказав один з директорів відпочинкового комплексу, "використовуйте ситуацію, торгуйтеся".

Відзначали присутні й різноманітність пропозицій. Представник київського офісу кримського туроператора "Кандагар" Олена Захарченко сказала мені: "Херсонщина -моя мала батьківщина, здавалося б, я знаю тут усе. Виявляється, трохи відстала від тутешнього життя - приємно здивувало те, як за останні кілька років розбудувалася туристична інфраструктура: відкриваються нові готелі, пансіонати, бази відпочинку. Однозначно, з порожніми руками звідси не поїду".

Зелені хутори Таврії

Тим часом чи не найбільше враження на учасників торгів справила презентація баз зеленого туризму. Що й казати, саме господарі садиб створюють всі умови, аби їхні гості мали змогу поспілкуватися з природою, ознайомитися з традиціями, власною історією, спробувати себе у різноманітних ремеслах тощо. На Херсонщині є багато місць, де серце завмирає від природної краси. Жителі кажуть, що Бог послав їм чотири моря - Чорне, Азовське, Гниле - озеро Сиваш - і море, яке зветься степом. Бо таких степів, таких просторів в Україні більше немає.

Тільки тут розташувалася єдина на континенті пустеля - Олешківські піски. Неподалік, у рукотворному лісі, а вони тут усі виплекані людиною, поставив свою "Чумацьку криницю" Олександр Книга. "Екологічні маршрути по пустелі - родзинка нашої бази", - розповідає господар про дедалі більшу популярність своєї оселі.

А хто хоче бути найближче до матінки-землі, хай вирушає у "Білі зорі". Крім "звичайного" житла, тут пропонують оселитися в наметах чи куренях. Причому такі "номери" ніколи не пустують. Молоді такий екстрим тільки в радість - саме вона облюбувала для себе такі "зелені" комплекси на березі Дніпра, де акцент зроблено на патріотичному вихованні. Як зауважують господарі, весь місцевий зелений туризм замішаний на нашій славній історії: Херсонщина -земля козацької волі, притулок Низового Чорноморського козацтва.

Хто добре пам'ятає ті часи, то це наш святий Дніпро. Тут, наближаючись до моря, він розходиться на численні малі й великі річки, які в свою чергу утворюють багато рукавів та заток. Ще одне диво Херсонщини - плавні, де мешкають унікальні червонокнижні тварини й птахи, а водне дзеркало прикрашають білі лілії й жовте латаття. Посеред такої дивини на околиці Голої Пристані звила своє "зелене" гніздо родина Данилків. Їхня база "Чайка" вже стала однією з візитівок цього малого міста - торік тут побувало 11 тисяч відвідувачів з 17 країн.

Ще масштабніший проект за підтримки місцевої влади Олександр Данилко започаткував два роки тому. А вже торік на кордоні Голопристанського і Цюрупинського районів приймали перших відвідувачів п'ять із 45-ти "Зелених хуторів Таврії". Вони тут справді раніше були - через ці землі проходили чумацькі шляхи.

У сучасному варіанті кожний з них повідає якусь свою історію. Скажімо, "Козацький" - у який спосіб козаки сіль добували, "Стрілецький" - як відбувалася еволюція стрілецького ремесла, "Медовий" запросить на дегустацію меду та інших продуктів бджільництва. На інших розташуються майстерні гончара, коваля, столяра. Кожен відвідувач сам вирішить, яке заняття собі обрати - провести час на одному з них чи обійти-об'їхати кілька, поплавати на човні чи зайнятися активними видами спорту, а то й просто перепочити на духмяному сіннику.

ВАРТІСТЬ ВІДПОЧИНКУ

Ціни варіюють залежно від сезону, категорії номерів, набору наданих послуг і розваг

Дитячий відпочинок на узбережжі Азовського моря
18 днів - від 3555 грн
21 день - 4600 грн

База риболовлі
550 грн на особу за проживання
3-разове харчування, оренда човна

Пансіонат
Від 120-140 грн на добу з 3-разовим харчуванням

База зеленого туризму
Від 30 до 200 грн на день

СЛОВО - УЧАСНИКАМ ТОРГІВ

Інна ПРОКОПОВИЧ (Білорусь):
- На Херсонщині ми з колегами вперше. Раніше працювали тільки з Кримом. Приємно вражені не тільки різноманітними пропозиціями, бо, чесно кажучи, на таку кількість не чекали, а й гостинністю жителів. У туризмі це багато важить. Цей край став для нас справжнім відкриттям. Ми зробимо все, що в наших силах, аби враження, якими ми збагатилися тут, мали змогу відчути наші земляки.

Борис КЕРЕСЕЛИДЗЕ (Ізраїль):
- Найбільше нас цікавлять спортивний туризм і риболовля. Якщо ми продемонструємо нашим клієнтам можливості Херсонщини в цьому плані, вони, образно кажучи, "клюнуть" обов'язково.

Олена ВАКСЮТЕНКО (Київ):
- Я вперше на такій біржі. Сподобалось розмаїття пропозицій. Особливо що стосується зеленого туризму: я гадала, такий існує тільки на Полтавщині. Вважаю, для нашої країни ця галузь надзвичайно перспективна, особливо до Євро слід провести масовану рекламну акцію - іноземців це дуже зацікавить. Ми пропонуватимемо своїм клієнтам херсонські садиби. Також мене зацікавили пропозиції щодо дитячого відпочинку, до того ж порівняно з Кримом тут дуже приваблива цінова політика.

Микола ЮРЧЕНКО (Київ):
- Наша фірма передусім спеціалізується на екскурсійному туризмі. Коли йдеться про Херсонщину, клієнти запитують Асканію-Нову. Тепер зможу розповісти їм, що сюди треба їхати будь-якої пори. Водночас пересвідчився, що тут велика кількість інших цікавих місць, які варто включати в розробку маршрутів. Однак справжнім відкриттям став зелений туризм, особливо те, що кожна садиба пропонує власну родзинку. На цей напрямок звернемо особливу увагу.