ЗДОРОВ'Я

Чи завжди правдива реклама біологічно активних добавок?

Сьогодні в суспільстві ставлення до БАДів (біологічно активних добавок) далеко не однозначне. Хтось вихваляє їх, висуваючи незаперечні, як йому здається, аргументи на користь застосування цих речовин, інші таврують подібні методи боротьби за зміцнення здоров'я, вказуючи на підробки та халтуру з боку деяких підприємств, що беруться їх випускати.

Напевне, істина лежить десь посередині, адже згаданими біологічно активними речовинами ми, власне, користуємося давно. Згадаймо лишень настоянки женьшеню, пантокрину та хтозна-скільки інших, які допомагали й допомагають багатьом. Проте життя підкидає приклади, які не вписуються в рамки звичайної практики.

Вилікуватися рекламою

Реклама по радіо нав'язливо пропонувала скористатися засобом від артриту, який, за словами диктора, ефективно допоможе від запалень у суглобах. Звернувся до місцевої аптеки і виявилося, що такого засобу в продажу в аптечній мережі взагалі немає, але його можна замовити, адже виробляється він у Харкові. З анотації, яку запропонували, довідався, що це не фармацевтичний препарат, а так звана біодобавка, що й насторожило, адже в рекламному повідомленні про це не було сказано ні слова.

А деякі черкаські, кримські та одеські газети надрукували рекламні матеріали про препарат "Турапрін". Тут він подається як "прекрасний вітчизняний засіб, що підвищує життєві сили організму на основі природних компонентів". Як говориться у рекламних оголошеннях, цей препарат не тільки підвищує імунітет, а й "поліпшує пам'ять, зміцнює серцево-судинну та нервову системи, благотворно впливає на органи травлення та надає неоціненну допомогу при відновленні сил після найважчих операцій, у тому числі онкологічних, є доступним та зручним у застосуванні". Його рекомендує всім консультант медичного центру "Дари природи" лікар вищої категорії Ірина Власенко. Тут же розміщено зображення лікаря, тобто залучено авторитетну особу, яка має викликати у споживачів інтерес та довіру до рекламованого нею препарату. Більше того, у рекламних статтях зазначено, що засіб допомагає при низці захворювань, зокрема артриті, болях у ногах та суглобах, при порушенні опорно-рухового апарату, остеохондрозі, ревматизмі... Далі йде довгий перелік інших хвороб, які мають відступити, як тільки людина візьметься за "Турапрін". Словом, не препарат, а панацея якщо не від усіх можливих хвороб, то принаймні від багатьох. Чим не революція в медицині! Лікарі вже не одне століття б'ються, аби подолати важкі недуги, що нищать людей, пропонуючи різноманітні, часом досить вартісні методи лікування, а тут ось цим одним препаратом можна позбутися всіх проблем.

Рекламований препарат видався настільки "привабливим", що ним зацікавилося Черкаське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України. І порівняло викладені в рекламних матеріалах відомості з висновками державної санітарно-епідеміологічної експертизи. А там зазначено, що "Турапрін" рекомендовано вживати як дієтичну добавку до раціону харчування, яка сприяє підвищенню психоемоційного стану та працездатності, уповільненню процесів передчасного старіння, підвищенню опірності організму. Про те, що препарат поліпшує пам'ять, зміцнює серцево-судинну й нервову системи тощо, у висновку експертизи взагалі нічого не сказано. Звертає на себе увагу й намагання приховати інформацію, що згадана добавка не є лікарським засобом, адже розміщено її в нижньому куті рекламного тексту дуже дрібним шрифтом і споживачу помітити практично неможливо. До того ж, інформація про проведені клінічні дослідження лікувального впливу на організм людини дієтичної добавки не надається.

Як розповів голова територіального відділення АМК України Володимир Соколовський, при розслідуванні справи виявилося, що виробником препарату та розробником рецептури є товариство з обмеженою відповідальністю "Фіто-фабрика" (смт Путила Чернівецької обл.). За інформацією її керівників, згадану дієтичну добавку випущено одноразово й реалізовано на замовлення фізичної особи-підприємця Михайла Ван Ке-цін. Той у свою чергу продав її сімферопольському підприємцю Олександру Єлсукову, який і замовив згадану рекламу в різних газетах. Адміністративна колегія Черкаського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України визнала дії підприємця щодо поширення неправдивих відомостей про дієтичну добавку порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції і наклала на нього 1677 гривень штрафу.

Шкідлива реклама

Здавалося б, винний покараний, порядок наведено. Однак потік подібної реклами через ЗМІ триває. Недавно АМК України оштрафував на 30 тис. грн київське ТОВ "СІЛВЕРХОРСТ ЛТД" за введення в оману споживачів щодо лікувальних властивостей дієтичної добавки "Шилентин". Окрім низки її "чудодійних" властивостей, повідомлялося, що препарат лікує від раку. Для рекламування дієтичної добавки підприємливі продавці залучали відомих людей. Зокрема, рекламні аудіо- та відеоролики за участю колись популярного телеведучого Юрія Ніколаєва транслювалися на радіо та телебаченні, оголошення з його фотографією розміщувалися в газетах та на сайті підприємства. На екрані Юрій Ніколаєв: "Коли лікарі сказали, що в мене рак, я подумав: "Все, це вже кінець!", але завдяки "Шилентину" рак відступив, я одужав! "Шилентин" - справжнє спасіння! Я знову щасливий, я живу і працюю на телебаченні заради себе і вас!".

Кого з хворих людей залишить байдужим такий ролик! Однак, як свідчать матеріали проведеного АМК дослідження, факти лікування Юрія Ніколаєва від раку саме препаратом "Шилентин" не підтвердилися. Цікава така деталь: він проходив лікування від раку в Російському онкологічному центрі ім. М. Блохіна у 2007 році, а виробництво дієтичної добавки "Шилентин" розпочалося лише в серпні 2009...

За висновками двох установ - Національного інституту раку Міністерства охорони здоров'я України та Інституту ендокринології та обміну речовин ім. В. Комісаренка Академії медичних наук України - згадана дієтична добавка не є лікарським засобом, тому не може виявляти лікувальної дії на організм людини, зокрема при злоякісних новоутвореннях та цукровому діабеті. "Крім того, публікації в пресі... не містять доказової бази щодо ефективності та безпечності дієтичної добавки "Шилентин", які б було підтверджено спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з охорони здоров'я у встановленому законодавством порядку, не мають формату наукового клінічного звіту і не дозволяють зробити висновки про його ефективність в лікуванні онкологічних хворих". У Всеукраїнській раді захисту прав та безпеки пацієнтів ще категоричніші. Там вважають, що неприпустимо розміщувати статті з вказівками на "лікувальні" властивості продукту "Шилентин" у засобах масової інформації, адже подібна реклама може завдати шкоди не лише окремим людям, а й суспільству та підриває авторитет держави.

- Препарат "Шилентин" як самостійний метод лікування не внесений до стандартів лікування онкологічних захворювань, - роз'яснює директор Національного інституту раку Міністерства охорони здоров'я України, головний позаштатний спеціаліст міністерства зі спеціальності "Онкологія" Ігор Щепотін. - Його протипухлинна ефективність не доведена. Застосування цього препарату з метою лікування онкозахворювань часом унеможливлює радикальне виліковування онкологічного хворого.

Подібна ситуація, як розповіли в територіальному відділенні АМК, і з препаратом "Стопстарін", який як лікарський засіб від ішемічної хвороби серця, порушень мозкового кровообігу, цукрового діабету, панкреатиту, холециститу, гепатиту та інших болячок пропагує по національному радіо київське ПП "Експресмаркетинг". Тим часом документального підтвердження щодо застосування препарату при згаданих захворюваннях, що дало б змогу визначити його як ефективний засіб лікування, ПП "Експресмаркетинг", яке придбало добавку у виробника - КП "Білоцерківхлібопродукт", не надало.

Ефективно протистояти такому ошуканню споживачів досить важко, адже штрафи, які згідно з нормами застосовуються до порушників антимонопольного законодавства, не завжди можна порівняти з їхніми реальними прибутками. Однак зусилля територіального підрозділу АМК України дають певні результати, за що вдячні насамперед споживачі.