НАФТОПРОДУКТИ

Нафтогін Одеса--Броди працюватиме в аверсному режимі

ВАТ "Укртранснафта", оператор системи нафтопроводів України, почало заповнення нафтогону "Одеса-Броди" легкою каспійською нафтою сорту "Азері-Лайт" та її прокачування споживачам у Білорусь.

Таким чином Україна розпочала практичну реалізацію домовленостей, досягнутих з білоруською стороною на міжурядовому та на рівні господарюючих суб'єктів з транспортування нафти територією нашої держави в Республіку Білорусь з використанням нафтогону Одеса-Броди та однієї з двох ниток нафтопроводу "Дружба".

Морський нафтовий термінал "Південний" вже прийняв два танкери з легкою нафтою місткістю 85 тис. тонн кожний. Зараз проходить витіснення технологічної нафти Urals (Росія) в обсязі 620 тис. тонн, якою був заповнений нафтопровід.

Зараз "Укртранснафта" домовляється про транспортування нафти, яку планується закуповувати в Азербайджані, на НПЗ Чехії, Словаччини та Угорщини, розповіли в компанії. Наразі обговорюється імпорт ще 3 млн тонн нафти на рік. Це дасть можливість отримувати щороку до 17-20 млн дол доходу. Ведуться переговори і з Польщею. З урахуванням того, що вартість нафти у світі сьогодні досить висока, різниця в ціні азербайджанської та російської нафти не така й суттєва. При вартості понад 80 доларів за барель для економіки НПЗ рентабельно закуповувати саме азербайджанську нафту. Україна ж готова забезпечити безперебійне транспортування сировини.

У коментарі, розповсюдженому прес-службою "Укртранснафта", підкреслюється, що розпочаті регулярні постачання каспійської нафти нафтопроводом "Одеса-Броди" в аверсному режимі не лише підвищують рівень завантаження нафтотранспортної системи, а й зміцнюють енергетичну безпеку України, країн регіону та Європи загалом, підтверджуючи роль України як надійної країни-транзитера.

КОМЕНТАРІ

Валентин ЗЕМЛЯНСЬКИЙ,
енергетичний експерт:

- Початок роботи нафтогону "Одеса-Броди" в аверсному режимі є достатньо серйозним сигналом для Росії та Європи. Сигналом, що Україна від декларацій щодо пошуку альтернативних джерел постачання енергоносіїв та вигідного географічного розташування країни для транзиту вуглеводнів перейшла до конкретних дій.

В умовах, коли світові ціни на нафту невпинно зростають, Європа по новому може розглянути проект Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК), який передбачає альтернативний маршрут транспортування каспійської нафти через територію України. Вже у цьому році до існуючих контрактів на транзит 4 млн тонн азербайджанської нафти до Білорусі Україна може додати транзит щонайменше 3 млн тонн до європейських нафтопереробних заводів.

Зокрема, Україна може найближчим часом на міжурядовому рівні з Республікою Польща порушити питання транспортування каспійської нафти нафтопроводом "Південна Дружба" у напрямку Словаччини, Чехії, Угорщини та інших споживачів Центральної та Східної Європи в рамках першого етапу проекту ЄАНТК.

Цього року мають надійти додаткові обсяги азербайджанської нафти до українських НПЗ. Торік на переговорах у Баку було оприлюднено наміри щодо можливого збільшення вдвічі поставок легкої каспійської нафти на Кременчуцький НПЗ.

Павло ОВЧАРЕНКО,
голова правління "Укртатнафти":

Азербайджану набагато вигідніше постачати сировину в порт "Південний" для експорту на європейський ринок. Взимку в протоці Босфор часто бувають шторми. Зараз, наприклад, там великі черги суден і доставляти нафту в Європу досить проблематично. Це позначається на економіці експорту, оскільки неустойку змушений платити постачальник - тобто азербайджанська сторона. Водночас поставити сировину в "Південний" набагато простіше - танкер йде лише добу, і немає ніяких затримок. Тому для видобувачів азербайджанської нафти це сьогодні пріоритетний напрямок. Таким чином Україна в ланцюгу видобувник-споживач може значно підвищити свою роль як країни-транзитера і забезпечити альтернативу російській сировині для вітчизняних НПЗ.