ДОВКІЛЛЯ 

Система поводження з побутовими відходами потребує вдосконалення 

Сергій СИЧКО
для «Урядового кур’єра»

За кількістю побутових відходів Україна впевнено наближається до середньоєвропейських показників. Щороку об’єми твердих побутових відходів у нас збільшуються майже на 4 млн кубометрів. У 2010 році їх річний об’єм сягнув майже 55 млн кубів. У країні діє 4157 легальних сміттєзвалищ та полігонів загальною площею майже 7,4 тис. га, а кількість несанкціонованих звалищ підрахувати неможливо. Тож удосконалення системи поводження з відходами стало нагальною проблемою в Україні.

Під час лекції у Київському національному університеті будівництва і архітектури 3 вересня Прем’єр-міністр Микола Азаров визнав, що «ми захарастили звалищами всю нашу країну, навколо Києва всі наші мальовничі місця засмічені звалищами, від яких увесь цивілізований світ уже давно відмовився».

Справді, у той час, коли цивілізований світ навчився отримувати зі сміття тепло, електроенергію тощо, в Україні інфраструктури переробки майже немає. Хоч національне законодавство України містить низку базових вимог щодо поводження з відходами, які відповідають нормам європейського законодавства, воно потребує істотного доопрацювання.

Роздільне збирання сміття для наших міст-поки що екзотика. Фото з сайту news.if.ua

Сьогодні у парламенті зареєстровані кілька законопроектів, ухвалення яких сприятиме поліпшенню ситуації. Зокрема проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державного регулювання у сфері комунальних послуг» (№10499) має на меті створення системи ефективнішого забезпечення якості послуг щодо побутових відходів, які отримують споживачі, та слугуватиме запобіганню встановлення економічно необґрунтованих тарифів на ці послуги.

Проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму правового регулювання та посилення відповідальності у сфері поводження з відходами» (№10501) передбачає вдосконалення системи збирання, транспортування, переробки, утилізації та захоронення відходів, а також зменшення обсягів побутових відходів, які вивозять на полігони, та збільшення обсягів виробництва альтернативного палива і теплової та електричної енергії.

Нинішня система регулювання відносин на ринках переробки та захоронення сміття в Україні не захищає інтересів споживачів послуг з утилізації та розміщення побутових відходів. А також не забезпечує розвитку відповідного ринку переробки. Тож споживачі змушенні сплачувати за отримані послуги за завищеними тарифами за рахунок включення до цих тарифів витрат, які не належать безпосередньо до самих послуг.

Передбачена законопроектами передача Національній комісії регулювання ринку комунальних послуг України функцій регулювання ринку переробки та захоронення побутових відходів є оптимальним шляхом вдосконалення системи ціноутворення на цьому ринку.

До конкретних дій вдається й уряд. Ще 8 серпня 2012 року КМУ затвердив попереднє техніко-економічне обґрунтування Національного проекту «Чисте місто». Готовий також проект розпорядження Кабміну «Деякі питання підготовки до реалізації національного проекту «Чисте місто», який зокрема містить жорсткі вимоги до переробних потужностей (глибина переробки сміття має становити не менш як 50%), а також визначає 10 пілотних міст, у яких планується побудувати заводи з переробки відходів. Тобто органи місцевого самоврядування також виявили неабияку зацікавленість у реалізації проекту, а визначені розпорядженням регіони вже значно просунулися у реалізації підготовчих процедур.

Реалізація розпорядження не тільки значно поліпшить екологічну ситуацію у десяти областях країни, а й сприятиме економічному та соціальному розвитку адміністративно-територіальних одиниць шляхом збільшення кількості робочих місць у відповідних регіонах.

Звичайно, всі заходи, передбачені законопроектами, потребуватимуть фінансування. Світова практика свідчить, що кошти на сміттєпереробні заводи мають передусім надходити від приватних інвесторів за принципом державно-приватного партнерства. Це означатиме створення більш економної і ефективної моделі розподілу коштів у галузі. Це також передбачено проектом розпорядження. У будь-якому разі важливо, що держава відмовилася від звичної традиції розв’язання комунальних проблем шляхом прямого підвищення тарифів для населення з непрозорою системою подальшого використання зібраних коштів.

Сподіваємося, що підтримка Прем’єр-міністра Миколи Азарова альтернативи брудним звалищам прискорить процес розбудови сміттєпереробної інфраструктури. Адже варто знати, що час розпаду звичайної скляної пляшки у природному середовищі становить… мільйон років.